הסכם ישראלי-ירדני-אמירויות להקמת תחנת כוח סולארית בממלכה

גורמים ישראלים אמרו, ביום רביעי, כי ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות הערביות יחתמו, ביום שני הבא, על הסכם להקמת תחנת כוח סולארית בירדן.

אתר החדשות האמריקאי Axios אמר, ביום רביעי, כי ההסכם ייחתם בדובאי, בנוכחות השר לאיכות הסביבה האמריקני, ג'ון קארי. הוא הוסיף כי הפרויקט הוא "שיתוף הפעולה האזורי הגדול ביותר אי פעם בין ישראל לשכנותיה".

התוכנית קובעת, לפי האתר, כי "איחוד האמירויות תממן את תחנת הכוח הסולארית כדי לספק אנרגיה בעיקר לישראל, בעוד שהאחרונה תקים מתקן התפלה בחוף הים התיכון כדי לספק מים לירדן".

הוא ציין כי "העסקה התאפשרה הודות להסכמי אברהם, וכמה שיחות טלפון מהשר קארי למלך ירדן עבדאללה השני ושר החוץ הישראלי יאיר לפיד עזרו לחצות את קו הסיום".

"העסקה תגדיל את החשיבות האסטרטגית של מערכת היחסים בין ישראל לירדן, שהשתפרה מאוד מאז החליף נפתלי בנט את בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל, ותקל על משבר המים של ירדן", אמר.

'שיחות סודיות'

ההסכם הגיע בעקבות שיחות חשאיות בין שלוש הממשלות, שהפכו רציניות יותר בספטמבר והבשילו לטיוטת הסכם בסוף אוקטובר, לפי האתר.

האתר האמריקאי ציין כי "ההסכם היה אמור להיחתם תחילה לפני שבועיים, במהלך ועידת האקלים בעיר גלזגו בסקוטלנד".

האתר ציטט גורמים ישראלים, שלא ציין את שמם: "המלך עבדאללה היה מוכן להתקדם, אבל בנט ביקש עיכוב בחתימה, מחשש שהדבר יוביל לביקורת פוליטית פנימית, ימים לפני ההצבעה על התקציב בישראל".

"הפרטים האחרונים נסגרו ביום שלישי (אתמול), כשקארי משחק תפקיד בשיחות", הוסיף.

"חשמל תמורת מים"

האתר ציין כי "ישראל זקוקה לאנרגיה מתחדשת, אך חסרה לה הקרקע לחוות הסולאריות הענקיות, כמו שיש לירדן".

"בינתיים, ירדן זקוקה למים אבל יכולה להקים מתקני התפלה רק בחלק הדרומי המרוחק של המדינה, בעוד שהחוף הישראלי קרוב יותר למרכזי האוכלוסייה הגדולים של ירדן", המשיך.

הוא הצהיר כי "החווה הסולארית תוקם על ידי מסדאר, חברת אנרגיה חלופית בבעלות ממשלת איחוד האמירויות".

על פי התוכניות הפעלת החווה הסולארית תהיה עד שנת 2026 ותייצר 2% מהאנרגיה של ישראל עד 2030, כאשר ישראל תשלם 180 מיליון דולר מדי שנה שיחולק בין ממשלת ירדן לחברה מהאמירויות".

ההסכם ייחתם בדובאי, ביום שני הבא, על ידי "שרת האנרגיה הישראלית קארין אלהרר, שר המים הירדני ראאד אבו אל-סעוד ושר החוץ של האמירויות עבדאללה בן זאיד בנוכחות השר קארי".

افتتاح أكبر محطة طاقة شمسية بالعالم خلال أيام | بوابة أخبار اليوم  الإلكترونية

קרדיט לתמונה: אחבאר אליום