ארדואן שואף ל"עסקה פוליטית" עם ישראל תמורת 2 העצורים

מומחים לעניינים פוליטיים טענו כי המשבר של בני הזוג הישראלים העצורים בטורקיה למשך מספר ימים יסתיים ככל הנראה בהסכם מדיני בין תל אביב לאנקרה, במיוחד לאור חוסר הנכונות של שני הצדדים להסלים את המצב. 

לטענת מומחים, שתי המדינות עושות מאמצים לבלום את המשבר, אשר ניכר בטיפולה של טורקיה בנושא תוך הורדת הפרופיל התקשורתי, בניגוד למה שעשתה לפני מספר שבועות כשהכריזה על מעצרם של חמישה עשר זרים והאשמתם בריגול למען ישראל.

כך מאשר דיווח של ערוץ 12 העברי, בו ציין כי גורלם של בני הזוג הישראלים שהואשמו בריגול לאחר צילומי ארמונו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ייקבע באמצעות מגעים חשאיים עם סוכנויות הביטחון שהתקיימו בשעות האחרונות.

על פי הערוץ העברי, מגעים אלו יקבעו האם מעצרם של בני הזוג הישראלים יהיה במסגרת אירוע צר וספציפי, בו מבקש ארדואן לשלוח מסרים לישראל, או אירוע שיש לו השלכות משפטיות על העצורים ועל היחסים בין ישראל לטורקיה בכלל.

הערוץ העברי ציטט מקורות שהוא תיאר כיודעי- דבר שאמרו כי השעות הקרובות יהיו מכריעות עבור ישראל, וציין כי שתיקתו של ארדואן ואי התייחסותו בפומבי לנושא זה מהווה מסר לתל אביב, אשר מטפלת בנושא ב"זהירות וצעדים מדודים.

באשר לעיתון העברי "הארץ" הוא אישר כי קיים חשש ישראלי שטורקיה תשתמש באירוע זה על מנת להשיג מטרות פוליטיות, וציין כי הדרג המדיני בישראל נמנע בינתיים מלעשות רעש, בניסיון לפתור את הבעיה מאחורי הקלעים.

אסד גאנם, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, אמר כי "טורקיה אינה מעוניינת להיכנס למשבר מדיני או דיפלומטי חדש עם ישראל בזמן הנוכחי".

גאנם הוסיף, בהצהרות לסוכנות "ארם ניוז", כי "התברר כי טורקיה מבקשת לסיים את המשבר של בני הזוג הישראלים העצורים בה באמצעות עסקה מדינית, והיא עשויה להכריז על סיומה במהלך הימים הקרובים". וציין כי "טורקיה מודעת היטב לכך שכל משבר דיפלומטי או מדיני עם ישראל יתבטא ביחסים עם ארה"ב, שממילא כבר מתוחים, ולכן אנקרה זקוקה לתל אביב כדי לשפר את היחסים עם וושינגטון".

הוא ציין כי "אנקרה עשויה לשאוף לסיים את המשבר שלה עם וושינגטון באמצעות התקרבות לישראל, וניצול ההשפעה הישראלית בארה"ב", והביע את אמונתו כי "היחסים בין שתי המדינות יהיו עדים לשיפור במהלך התקופה הקרובה."

הפרופסור למדעי המדינה הצביע על מחוות הרצון הטוב של טורקיה בשיחתו של ארדואן עם נשיא ישראל יצחק הרצוג לפני מספר חודשים, בנוסף לחיזוק שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומים שונים במהלך התקופה הקרובה.

על צורת ההסכם המדיני הצפוי בין שתי המדינות, הוא הציע כי "סביר להניח שתהיה הסכמה לחיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני והדיפלומטי, לרבות המהלך של אנקרה נגד כל פעילות המשפיעה על ביטחון ישראל בשטחה", והדגיש כי " טורקיה מחפשת דרך לצאת מהמשבר הפוליטי עם אמריקה ומהמשבר הכלכלי שהיא עוברת באמצעות שיתוף פעולה" עם ישראל.

גאנם הצהיר כי "עסקה זו עשויה לכלול מספר היבטים, כולל זה הכלכלי, במיוחד לאור הקריסה חסרת התקדים של הלירה הטורקית, שיש לה השפעה משמעותית על הכלכלה הטורקית".

المدن - استفتاء تركيا:أردوغان يخاطب القوميين..والاستطلاعات تتوقع تأييد 51  بالمئة

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

בתורו, בעיתון הישראלי "ידיעות אחרונות" נמסר כי ההערכות הישראליות מצביעות על כך שהשעות הקרובות יכריעו האם לפתור את המשבר בשלום ולפני שיהפוך למשבר דיפלומטי חמור, והסבירו כי המוסד הישראלי עומד בקשר עם שירות הביון הטורקי ואישר את חפותם של בני הזוג באשר לאישומי הריגול.

העיתון הצביע על קריאה שהשמיע ראש המועצה לביטחון לאומי, אייל חולטה, עם מקבילו הטורקי בארמון הנשיאות, במאמצים לפתור את הסוגיה, בעוד שגרירות ישראל בטורקיה מתקשרת עם בכירים בטורקיה.

בהקשר זה אמר הפרשן הפוליטי הפלסטיני נזיר מג'אלי כי "המשבר הנוכחי הוא לא יותר מסערה בכוס מים, והוא יסתיים בקרוב בין שתי המדינות", והדגיש כי הוא "יניח את התשתית להחזרת היחסים כמו מה שהם היו לפני יותר מעשר שנים".

מג'אלי אמר ל"ארם ניוז", "מעצר הזוג הישראלי יביא תועלת פוליטית תחילה לטורקיה, המבקשת לעשות עסקה עם ישראל", והדגיש כי "הטיפול השקט  של אנקרה בנושא מבלי להסלים אותו בתקשורת מאשר את רצונה לסיים את הנושא של בני הזוג, אבל תמורת מחיר משביע רצון".

הוא ציין כי "אנקרה מסתמכת בתוכניתה על החלטות ישראליות קודמות לגבי אזרחיה ברוסיה, אירופה ובמדינות נוספות, שכן ישראל עשתה עסקאות עם המדינות על מנת להחזיר את אזרחיה ולהבטיח שלא יועמדו לדין".

לדברי הפרשן המדיני, "ישראל תחויב לסיים עסקה כזו, מבלי שתדרוש מטורקיה לפעול בנושאים ביטחוניים כמו  פעילות חמאס בתחומה והעברות כספיות אליה. " בציינו כי "טורקיה תבקש בתמורה את תיווך ישראל לשיפור יחסיה עם ארה"ב במספר נושאים בולטים בין שתי המדינות, וכי קיים רצון טורקי לשים קץ למחלוקות בתחום מדיניות החוץ , ובמיוחד בניסיון הטורקי להתקרב למדינות המזרח התיכון ובמיוחד מצרים ואיחוד האמירויות.

ראוי לציין כי בני הזוג הישראלים נעצרו לפני מספר ימים באיסטנבול באשמת צילום ארמון הנשיא הטורקי, בעוד שבית משפט בטורקיה, לפני שלושה ימים, האריך את מעצרם בעשרים יום נוספים עד לתחילת משפטם, כאשר כל הדרגים בישראל מנהלים מגעים בדרג גבוה כדי להחזירם לישראל.

2021-11-00-28

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות