מבזקי חדשות מהעולם ליום 11-11-21 .

*- הוועדה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית בסין, שסיימה היום את ארבעת ימי הכינוס הסגור שלה בבייג'ינג, אישרה את ההחלטה לשכתב את ההיסטוריה כדי להציב את הנשיא שי ג'ינפינג בתור אחד המנהיגים שהגדירו את תולדות המדינה, לצד מאו דזה-דונג ודנג שיאו-פינג, לקראת בחירתו הצפויה בשנה הבאה לכהונה שלישית ברציפות כמזכ"ל המפלגה. "זו התחלה של מסע חדש לבנות מדינה סוציאליסטית מודרנית", נאמר בהודעת הסיכום.

*- נלחמים באנטישמיות בכדורגל: יממה לפני המשחק בין נבחרות אוסטריה וישראל במוקדמות המונדיאל, אימצו היום התאחדות הכדורגל האוסטרית והבונדסליגה האוסטרית את הגדרת העבודה לאנטישמיות על פי IHRA. האירוע התקיים ביודנפלאץ (כיכר היהודים) שבווינה, תוך התעלמות מפנייה של פעילים פרו פלסטינים להתאחדות האוסטרית שלא לאמץ את ההגדרה ולבטל את המשחק מחר.

*- נשיא טורקיה ארדואן תובע את העיתון היווני "דימוקרטיה" בשל כותרת ראשית מספטמבר אשתקד, שבה נכתב בטורקית "סיקטיר גיט", שפירושו "לך תזד**ן", על כתבה שעסקה במתיחות בין המדינות. ארדואן דורש כי מנהל העיתון, שני העורכים הראשיים ועיתונאי יישלחו לחמש שנות מאסר. בעיתון אמרו בתגובה כי "זו פרודיה" והוסיפו כי הם רואים אות כבוד בכך שההנהגה הטורקית רואה בעיתון מכשול "לתוכניות ההתפשטות המסוכנות שלה".

*- סקוט פיירלמב, לשעבר בעלים של מכון כושר בניו ג'רזי, נידון ל-41 חודשי מאסר בפועל שהודה בתקיפת שוטר במהלך ההתפרעויות בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר, העונש החמור ביותר שהוטל עד כה על אחד ממאות הנאשמים בהתקפה האלימה וחסרת התקדים. השופט קבע כי על שפיירלמב הביע חרטה על מעשיו, הוא חייב לשבת בכלא. "העבירה שביצעת הייתה בלב הדמוקרטיה שלנו", פסק.

*- אדם בולטון, אחד המגישים והעיתונאים הבולטים של חדשות סקאי בבריטניה מאז ההשקה ב-1989, הודיע כי יפרוש בסוף השנה מתפקידו כעורך כללי של הערוץ וכמגיש. בולטון שימש במשך 25 שנה העורך הפוליטי של סקאי, ראיין את ראשי הממשלה בבריטניה ומנהיגי עולם וסיקר את האירועים החשובים ביותר בממלכה.

"הגיע הזמן לדברים חדשים", אמר בולטון והוסיף כי הוא חש שמדובר בחילופי משמרות. "חלף הזמן שלנו, הבייבי בומרז".

*- מלאלה יוספזאי (24), כלת פרס נובל לשלום לשנת 2014 שהפכה לסמל למען זכותן של ילדות ונשים לחינוך אחרי שנפצעה קשה בניסיון התנקשות של הטאליבן בפקיסטן, הודיעה אמש כי היא נישאה לבן זוגה, אסר מאליק, באנגליה. "זה היום היקר בחיי", כתבה. "אנחנו נלהבים לצעוד יחד במסע בהמשך".

*- הירח יחכה: מנהל נאס"א, ביל נלסון, הודיע כי הנחיתה המאוישת הראשונה על הירח צפויה להתקיים רק בשנת 2025 לכל המוקדם, שנה מאוחר מהמועד המתוכנן. הוא הוסיף כי הטיסה המאוישת הראשונה ליד הירח מאז משימות אפולו אמורה להתבצע במאי 2024. "איבדנו קרוב לשבעה חודשיןם בהתדיינות משפטית", אמר נלסון בהתייחסו לתביעה מצד בלו אוריג'ין של ג'ף בזוס על ההחלטה של נאס"א לבחור בספייס אקס של אלון מאסק לבנות את הנחתת הבאה על הירח.

*- כוחות של משטרת בלגרד מאבטחים הערב ציור קיר שמהלל את רטקו מלאדיץ', פושע המלחמה הבוסני-סרבי שאחראי לטבח בסרברניצה, מול מאות מפגינים שדורשים להסיר אותו. מוקדם יותר היום, נעצרו שתי פעילות שהשליכו ביצים על הציור. הן שוחררו כעבור שעות ספורות, אולם המעצר עורר גינויים נרחבים. "אותנו מענישים באופן סמלי, אבל על הציור מגנים", אמרה אחת הפעילות, איידה קורוביץ'.

*- בצל המשבר בגבול בלארוס ופולין, גם הטורקים משתמשים בפליטים בדרכים מלוכלכות ומסוכנות: משמר החופים היווני פרסם תיעוד שמראה לכאורה שני כלי שיט של משמר החופים הטורקי מתמרנים באופן מסוכן כדי לדחוף סירת גומי עם פליטים לעבר האי לסבוס, הבוקר. בסופו של דבר, סירות טורקיות אספו את הפליטים שלא נכנסו כלל למים הטריטוריאליים של יוון.

*- הפיקוד המזרחי של הצבא הסיני ביצע  "סיור קרבי משולב" ליד מצרי טייוואן בתגובה "למהלכים המוטעים לחלוטין ולהצהרות של מדינה מסוימת בשאלת טייוואן ובשל פעילויות של בדלנים בטייוואן". "הפיקוד יישאר בכוננות גבוהה ויכה חזרה על כל מהלך שיסכן את האינטרסים של סין ומול כל פרובוקציה שמאיימת על השלום והיציבות במצרי טייוואן", נמסר.

*- הבית התחתון של בית הנבחרים בצ'ילה הצביע היום ברוב של 78 צירים מול 67 בעד הדחתו של הנשיא סבסטיאן פיניירה בשל חשדות לאי סדרים במכירת חברת הכרייה שהייתה בבעלותו. משפט בסנאט על ההדחה צפוי להתקיים ימים ספורים לפני הבחירות ב-21 בנובמבר, שבהן תיקבע זהות היורש של פיניירה שלא יכול להתמודד.

מסמכי פנדורה חשפו חשדות לאי סדרים במכירת חברת מינרה דומינגה דרך חברה בבעלות משפחתו של פיניירה שהייתה רשומה באיי הבתולה הבריטיים. החברה נמכרה לאחד מחברי הילדות של הנשיא השמרן, אחד האנשים העשירים בצ'ילה, חודשים ספורים לפני שפיניירה החל את כהונתו הראשונה כנשיא ב-2010.

"עם מה שחווינו היום והאופן שבו הכינו את ההאשמות, אשר אולתרו לצורך קיום הדיון ימים ספורים לפני הבחירות, איך אפשר שלא להבין מדוע פוליטיקה הפכה לפעילות עם מוניטין גרוע", אמר פרקליטו של הנשיא, חורחה גלבז, במהלך הדיון שנמשך כיממה.

במשפט בסנאט יהיה צורך ב-75 אחוז מבין 43 חברי הבית העליון כדי להרשיע את פיניירה, כאשר האופוזיציה מחזיקה ב-24 מושבים. בשנת 2019 כבר נכשל ניסיון להדיח את הנשיא על רקע מותם מפגינים במהלך הדיכוי של ההפגנות העממיות. עם זאת, התביעה הציבורית כבר הודיעה כי תפתח בחקירה על עבירות שוחד ומסים בשל מכירת חברת הכרייה.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות