איראן לא מצליחה להתאושש ממתקפת הסייבר על מערך תחנות הדלק בתחומה

נשיא איראן, איברהים ראיסי, אמר כי יש צורך להדוף מתקפות סייבר ולהצטייד באמצעים שיאפשרו להתעמת איתן, והאשים את העבריינים בכך שהם מבקשים להפנות את העם האיראני נגד מנהיגיו, לאור הקושי שאיראן מתמודדת איתה  כרגע , להחזיר את מערכת חלוקת הדלק של המדינה לפעולה תקינה.

ביום רביעי, רשת הטלוויזיה הממלכתית, Urbannews,  ציטטה את הנשיא האיראני שאמר כי "יש אנשים שרוצים לעורר את זעמם של אנשים על ידי יצירת כאוס ושיבוש חיי היומיום שלהם".

"בתחום הלוחמה האלקטרונית, עלינו להיות מוכנים ברצינות, ואסור לרשויות הנוגעות בדבר לאפשר לאויב להשיג את מטרותיו הזדוניות בתחום זה", הוסיף.

שר הנפט האיראני ג'וואד אוג'י אמר כי "האויב מתכוון לפגוע באזרחי איראן באמצעות המהלך הזה".

"מתוך 4,300 תחנות דלק ברחבי הארץ, כמעט 300 חוברו מחדש למערכת", הוסיף אוג'י בהצהרה לטלוויזיה.

הוא ציין כי נהגים יכולים בכל זאת לתדלק בלמעלה מ-3,000 תחנות ברחבי הארץ שמוכרות דלק לא מסובסד, ולכן גם במחיר גבוה יותר.

הרשויות האיראניות הסבירו כי לאחר מתקפת הסייבר ביום שלישי, נפרסו טכנאים ממשרד הנפט האיראני כדי לנתק את מערכת המחשוב מתחנות דלק על מנת לאפשר אספקת דלק באופן ידני.

שיבוש תנועה

השיבוש גרם לפקקים, כפי שקרה באחת השדרות המרכזיות בצפון טהראן, שם הופרעה התנועה ביום רביעי עקב תור ארוך שנוצר ליד תחנת דלק, כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית.

ראוי לציין כי בשנת 2010 פגע וירוס הסטוקסנט בתוכנית הגרעין של איראן וגרם לשורה של כשלים במתקן הצנטריפוגות המשמש להעשרת אורניום. מאז, איראן מחד וישראל וארה"ב מאידך מאשימות זו את זו בהוצאה לפועל של מתקפות סייבר.

במדינה עשירה בנפט בה נמכר בנזין במחיר נמוך, כל הנהגים המעוניינים לרכוש דלק נדרשים לקבל כרטיס דיגיטלי מטעם הרשויות הרלוונטיות המאפשר להם ליהנות מכמות בנזין חודשית במחיר מסובסד. וברגע שהמכסה שלהם תמוצה, הם יכולים לקנות בנזין במחיר לא מסובסד.

איראן היא אחת המדינות העשירות באנרגיה, שכן היא מדורגת במקום השלישי בעולם בכמות מאגרי נפט , בעוד שהיא דורגה במקום החמישי בשנת 2020 מבין מדינות המייצאות נפט של ארגון אופ"ק, תוך שהיא מודה שהסנקציות האמריקניות משפיעות באופן משמעותי על יצוא הנפט האיראני.

סוכנות פארס הפנתה את האצבע למתנגדי המשטר בכך שקשרה את ההפרעה הזו ליום השנה המתקרב לאירועי ה-15 בנובמבר 2019, אז, הפגנות אלימות פרצו בעשרות אזורים באיראן לאחר שהכריזו על עלייה פתאומית במחירי הבנזין.

إنفوغراف24| أبرز مناطق الاحتجاجات في إيران

"הקמפיין שהשיקה התקשורת האנטי-מהפכנית עם התקרבות (יום השנה) לאירועי נובמבר 2019 מגביר את האפשרות של מתקפת סייבר", נמסר מהסוכנות.

השלטונות האיראניים הודו כי 230 בני אדם נהרגו במהלך מעשי האלימות הללו. 

מומחים עצמאיים הפועלים עבור האו"ם מעריכים כי מניין ההרוגים אפשר ועלה על 400 איש.

إيران.. احتجاجات عنيفة وروحاني يعد بتقديم مساعدات للمحتاجين | أخبار سياسة |  الجزيرة نت

 

קרדיט לתמונה: אלגזירה