הוול סטריט ג'ורנל: המל"טים האיראניים שינו את המאזן הצבאי במזרח התיכון

הוול סטריט ג'ורנל הדגיש במאמר חדש שפרסם על המל"טים הצבאיים של הרפובליקה האסלאמית של איראן, כי  ישנה התרחבות משמעותית בשימוש בהם בקרב כוחות אזוריים (הנאמנים לאיראן) ואת תוצאות השימוש בכטב"מים אלו ניתן כבר לראות בכל האזור.

מאמר זה, שנכתב על ידי בנואה פאוקון , מתחיל כך: תקיפה קטלנית של מכלית נפט (כלומר, המכלית הישראלית מרסר סטריט) על ידי מל"טים מתאבדים; תקיפת מזל"ט מרצועת עזה על התנחלויות ישראליות, תקיפת בתי זיקוק סעודיים ותקיפת בסיס צבאי אמריקאי בעיראק (המחבר טוען שהתקפות אלו בוצעו על ידי מל"טים מתוצרת איראן).

בכירים אמריקאים, ישראלים ואירופאים מאמינים כולם כי איראן, בעלות בריתה והמזל"טים התוקפים שלה עומדים מאחורי ההתקפות הללו. הם אומרים כי טהראן מפתחת במהירות את כטב"מי הלחימה שלה באזור ומשנה את המאזן הביטחוני במזרח התיכון, שהוא עצמו על סף שינוי היסטורי.

גורמים רשמיים אלה אומרים שמל"טים אלו בנויים לעתים קרובות עם רכיבים הנפוצים מאוד והמשמשים בשוק המל"טים המסחרי ההולך וגדל, וחלק מהמל"טים הצבאיים האיראניים הללו נוצרו בהשראת דגמים מתוצרת ישראלית ואמריקאית ( או במילים אחרות הועתקו כמעט באופן מושלם).

כותב המאמר טוען כי גורם צבאי איראני אמר לו בראיון: "פיתוח נשק גרעיני לוקח שנים, אבל יצירת כוח בלתי מאויש דורשת חודשים ספורים בלבד, ומזל"טים שינו את מאזן הכוחות הצבאיים במזרח התיכון."

על פי גורמי ביטחון באירופה ובמזרח התיכון שבדקו שרידי מל"טים איראנים נוכחו לראות כי מהנדסים איראנים משתמשים בחלקים מודרניים מיובאים לבניית המל"טים, כך שהם יוכלו לפגוע במדויק במטרות הנמצאות במרחק רחוק ולשנות במהירות כיוון כדי להימלט ממערכות ההגנה של האויב ומהמכ"מים שלהן.

ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות לא צריכות לזלזל בסיכונים של תוכנית המל"טים של איראן ועליהן לנקוט בצעדים אגרסיביים יותר. וסביר להניח שיהיו נסיבות שבהן איראן תהפוך נועזת יותר, אמיצה יותר ופחות מורתעת.

בחודש מאי, הגנרל קנת מקנזי הזהיר מפני אובדן העליונות האווירית של ארה"ב, כאשר תוכנית המל"טים ברפובליקה האסלאמית של איראן ממשיכה להתקדם.

בתגובה לשאלה האם ארה"ב איבדה את עליונותה האווירית במזרח התיכון, אמר מקנזי: "השימוש הנרחב שעושה איראן במזל"טים קטנים ובינוניים בפעולות סיור ותקיפה, פירושו שלראשונה מאז מלחמת קוריאה (תחילת שנות ה-50) אנחנו עושים פעולות ללא עליונות אווירית מוחלטת".

הוול סטריט ג'ורנל דיווח מוקדם יותר כי ארצות הברית נערכת להרחיב את הסנקציות על תוכנית המל"טים של איראן.

"אבל ייתכן שהסנקציות לא יוכלו להשפיע על התוכנית של איראן", אמרה כריסטין פונטנרוס, לשעבר מנהלת האחראית על המפרץ הפרסי במועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן.

בניגוד לתעשייה הכבדה של תוכנית הגרעין, לדבריה, מזל"טים מסתמכים לעתים קרובות על רכיבים מסחריים הזמינים בשוק הפתוח, אותם ניתן לרכוש באינטרנט כולל מכשירים נשלטי רדיו בלתי מזיקים. מניעת מכירות כאלה בצורה יעילה היא אפילו יותר קשה.

ישנו גם דו"ח חסוי שהוכן על ידי מרכז המחקר C4ADS בוושינגטון עבור ממשלת בריטניה, שמראה כי איראן הצליחה לחמש את בעלות בריתה החות'יות בתימן, תוך שימוש ברשת של חברות ברחבי העולם כדי לספק חלקי חילוף, כולל כמה חברות אשר התחמקו מהסנקציות האמריקאיות.

כוחם של המל"טים האיראניים שינה את המאזן הצבאי במזרח התיכון