"להחזיר את ג'מיל": המבצע ה"סודי" להברחת מתרגם אפגני "שהציל את ביידן"

"אני מרגיש שאני בגן עדן עכשיו. אפגניסטן (תחת הטליבאן) היא גיהנום". כך תיאר מתרגם אפגניסטי, שעבד עם כוחות אמריקאים לאחר שהטליבאן הופל בשנת 2001 ,את רגשותיו לאחר שצוות מתנדבים אמריקאי הצליח "להציל" אותו ואת משפחתו.

וול סטריט ג'ורנל, שכבר דיווח בעבר על האיש, בעבר על אפגניסטןמתאר את המאמצים  לעזור לו לברוח אפגניסטן תחת שלטון הטאליבן יחד עם אשתו וחמשת ילדיו שלבסוף חצו את הגבול לתוך השכנה פקיסטן, לאחר שעברו 900 קילומטרים כדי להגיע למקום מבטחים , בעוד משרד החוץ האמריקאי פועל להעבירו משם לאדמת ארה"ב.

חלילי, שעבד כמתרגם בבסיס חיל האוויר באגרם בתחילת שנות האלפיים, השתתף במבצע בשנת 2008 לחילוץ הסנאטור האמריקני דאז ג'ו ביידן ומחוקקים בולטים אחרים, לאחר שמסוק שנשא אותם נחת נחיתת חירום באפגניסטן בשל סופת שלג באזור הקרוב לשטח הנתון לאש הטליבאן.

לאחר הנסיגה האמריקאית,  הסתתר המתורגמן ומשפחתו מעיני הטליבאן, ופנה ישירות דרך העיתון לביידן בבקשת עזרה, ואמר: "שלום, אדוני הנשיא! הצל אותי ואת משפחתי … אל תעזוב אותי פה."

באמצעות פילנתרופ אמריקאי ממוצא אפגני, הצוות הצליח לספק לו ולבני משפחתו בית בטוח בקאבול ובינתיים התארגן כוח ההצלה.

בסוף אוגוסט הצליחו להעביר את חלילי ומשפחתו מקאבול למזר-אי-שריף, במרחק של כ -400 קילומטרים משם, שם הצטרפה המשפחה לאלפי אפגנים אחרים המנסים להימלט אך ניסיונות להוציאם באוויר נכשלו.

חלילי סיפר לחברים באריזונה כי בכוונתו להימלט ביבשה, והמשפחה הגיעה לפקיסטן ב -5 באוקטובר.

לאחר הגעתו, אמר חלילי לעיתון: "אחרי 144 שעות של נהיגה ביום ובלילה, וחציתי מחסומים רבים, המשפחה שלי היתה בפאניקה, אבל זה סוג של גן עדן עכשיו. הגיהנום היה באפגניסטן".

זמן קצר לאחר מכן הגיעה סגן מזכירת המדינה האמריקנית וונדי שרמן לאיסלאמאבאד, שם קיבלה אישור פקיסטני לאפשר לחלילי ולמשפחתו לנסוע במטוס צבאי אמריקאי הנוסע לדוחא, כך סיפרו גורמים רשמיים בארה"ב.

חלילי אמר לעיתון שהוא "אסיר תודה לכולם … אם תהיה לנו ההזדמנות, נצדיע לנשיא (ביידן) ונודה לו על עזרתו והבטחתו … אנו אסירי תודה לאמריקה על קיומה של הבטחה".

خط ديورند - ويكيبيديا

קרדיט לתמונה: https://www.vetogate.com/4441757