בצל המתיחות המתמשכת עם ארה"ב סרט סיני חדש

בצל המתיחות המתמשכת בין ארה"ב לבין סין, סרט על אחד הקרבות המפורסמים של מלחמת קוריאה בין כוחות סיניים ובין כוחות אמריקאים לפני קרוב ל-71 שנה, שייצא השבוע לאקרנים ברחבי סין, צפוי להפוך לאחד משוברי הקופות הגדולים ביותר של השנה בקולנוע הסיני אחרי שזכה לשבחים בתור "אחד מסרטי המלחמה הסיניים הטובים בשנים האחרונות".

הסרט "הקרב באגם צ'אנגג'ין" מתאר את הלחימה שהתרחשה ליד מאגר המים צ'וסין בצפון מזרח קוריאה הצפונית בין 27 בנובמבר 1950 ל-13 בדצמבר 1950. הארמיה התשיעית של כוח המתנדבים הסיני, שהצטרף למלחמה כדי לעזור לכוחות הצפון, ביצעה מתקפת פתע נגד כוחות הקורפוס העשירי האמריקאי וכיתרה אותם, ובמקום התפתחו קרבות בתנאים הרריים קשים ובמזג אוויר קיצוני. על אף היתרון המספרי של הסינים, הכוחות האמריקאים הצליחו לפרוץ את טבעת הכיתור, בסיוע ארטילרי ואווירי והגיעו לנמל הונגנאם ושבו לכיוון קוריאה הדרומית בפינוי הימי הגדול ביותר בהיסטוריה הצבאית האמריקאית.

הנסיגה סיימה את הנוכחות של כוחות האו"ם מצפון לקו הרוחב 38, ולמרות שהסינים ספגו מכה קשה ששיתקה את כוח המתנדבים לתקופה ממושכת, הקרב בצ'וסין נתפש כאחד ההישגים הצבאיים ביותר של הרפובליקה העממית. כעת, לרגל החג הלאומי של ייסוד המדינה ב-1 באוקטובר, יוצא לאקרנים הסרט החדש שנועד להביא את סיפור הקרב גם לדורות הצעירים תוך התמקדות בסיפורם של שני אחים.

לא פחות משלושה מהבמאים המובילים של סין הופקדו על הסרט שבו מככבים כמה מהשחקנים הידועים בקולנוע הסיני לצד יותר מ-70 אלף ניצבים, אחרי שכתיבת התסריט נמשכה חמש שנים ועברה מספר רב של שינויים. "הסרט אינו רק עדות לאופן שבו התיעוש של הקולנוע הסיני הגיע לשיא חדש, אלא גם כיצד אנחנו יכולים לבצע ברוגע הפקה גדולה ולעשות השקעה שוות ערך לסרטים הוליוודיים מובילים", אמר המפיק יו דונג.

הסרט, שנמשך יותר משעתיים וחצי, יגיע לבתי הקולנוע ביום חמישי ומכירות הכרטיסים המוקדמות כבר הגיעו להכנסות של יותר מ-50 מיליון יואן. ביום שבת, התקיימו הקרנות טרום בכורה והצופים שזכו לראות את הסרט לא הסתירו את התלהבותם. "חשתי את האומץ של הלוחמים הסינים הצעירים שמוכנים לסכן הכל כדי להגן על בתינו ועל ארצנו", אמר אחד הצופים.

מבקר קולנוע של הגלובל טיימס, שגם צפה בהקרנה, כתב כי "זה כנראה סרט המלחמה הטוב ביותר בשנים האחרונות" וכי "לא רק מסביר מדוע סין הייתה צריכה להילחם נגד ארה"ב, שהייתה המעצמה הצבאית החזקה ביותר באותה תקופה, אלא גם מראה כיצד חיילים סינים צעירים הקריבו את חייהם כדי לזכות 'בכבוד ובגאווה' ולהגן על המולדת".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות