רוסיה פועלת לחסימת מעברים בגבול סוריה-עיראק וקטיעת הפעילות האיראנית

לפני 3 ימים פרסם האתר נציב.נט כי האלוף ג'מאל מחמוד יונס התמנה,למעשה, למפקד העליון של כל מזרח סוריה.

 

למי שבקי בנעשה באזור, ברור כי המינוי עבר את "ברכת" הרוסים , לא לפני שבררו היטב האם הוא "לנו או לצרנו (האיראנים)" ? .

עצם מינוי קצין כה בכיר מצבא סוריה, הנאמן לרוסים למפקד הראשי של כל מזרח סוריה בואכה הגבול עם עיראק , מאותת כי הרוסים פועלים לצמצם את תנועות האיראנים באותו אזור המשמש אותם להגברת מוטת השליטה שלהם על סוריה כולה ובעתיד הקרוב על לבנון כולה.

האיראנים משנעים כוחות ,נשק ומערכות לחימה מתקדמות ביותר , כמו טילים בלליסטיים לטווח בינוני ורחוק , כלי טייס בלתי מאויישים ועוד , שיאפשרו להם לא רק להשתלט על סוריה ולבנון אלא להפוך את אדמת סוריה לשדה קרב עקב הצבת מערכות נשק היכולות לאיים על שכנותיה של סוריה ובראשן ישראל.

איראן מתכננת את צעדיה כך שידיה לא "יהיו במעל" , ולא ניתן יהיה להאשימה ישירות בכל פיגוע צבאי שיבצעו בשליחותה,

מיד אם היכנסו של האלוף יונס לתפקידו הוא הימם את המערכות הצבאיות השונות הפזורות לאורך גבול עיראק-סוריה בעצם הנחתת הפקודה ,לכל כוחות הביטחון הנמצאים תחת פיקודו , לפעול ללא דיחוי "לסגור את כל המעברים החוקיים והבלתי חוקיים בגבול עיראק-סוריה הנמצאים בשליטתו במחוז דיר א-זור, לחלוטין, כדי למנוע כל מיני הברחות ולשמור על ביטחון המולדת וחיי האזרחים". כיוצא מהכלל הוא אישר להשאיר פתוחים רק על שני מעברים, את "מעבר סלחייה" ליד העיירה אל-חוסאיניה, ומעבר אל-אשרא בעיירה אל-אשרא, ממזרח לדיר א-זור, למעבר אנשים ופעולות הומניטריות.

לדברי דף המשטר ברשתות החברתיות "הליך זה התקבל בסיפוק עממי ורשמי רב".

אלא שלא כולם הביעו את שביעות רצונם מהמהלך .

אזרחים רבים מהאזור, המתפרנסים ,ככל הנראה, מהפעילות הכלכלית סביב מעברי הגבול שאינה תלויה בשלטון המרכזי , מתחו ביקורת ודברי גינוי חריפים , בגלל ההשלכות הכלכליות החמורות עליהם.

באחת ההערות נאמר, "חדשות מבישות מאוד, אדוני, שמעת על הדיוויזיה הרביעית בסלחיה? יחידה זאת הפועלת באזור העיר אל-בוקמאל רואה בה עיר מחוץ לסוריה,כל סוחר הרוצה להביא סחורה לעיר אלבוכמאל , צריך לשלם דמי חסות כבדים ואנחנו לא מדברים על העברת סחורות לעיראק".


ועוד תגובה:


בין ההערות נאמר גם: “אמרתם לי כי  ביטחון האזרח בראש מעיינכם! אלמלא המעברים האלה, האזרח היה נשאר ללא שמן. תתביישו, תנו לעולם לחיות ".
מאות הערות זועמות וסרקסטיות נשאו את חוות דעתם של מספר תושבי דיר א-זור, על ההחלטה הראשונה של ראש ועדת הביטחון והצבא בדיר א-זור- ג'מאל יונס, שנכנס לתפקידו לפני כמה ימים, לאור של המציאות הכלכלית המתדרדרת באזורים שבשליטת המשטר במחוז.

עד כה טרם יש הבטאויות בשטח מצד הכוחות האיראנים אך ניתן להעריך כי הם מתעלמים לחלוטין מפקודות האלוף הסורי וממשיכים את פעילותם בהתאם להוראות משמרות המהפכה הפועלים אף הם באזור והמקבלים את פקודוציהם ישירות מטהרן .

אין ספק, ההתנגשות בין יחידות צבא סוריה הנאמנות לרוסיה והפועלות באזור, כמו יחידות גייס 5 , קרובה יותר מאי פעם , אלא שהפעם הצבא הסורי יזכה לגיבוי רוסי מתאים שישלח את האיראנים לעשות"חישוב מסלול מחדש" של פעילותם באזור.

מה יהיה עם מערך הטילים הבליסטיים לטווח בינוני וארוך שהעיראנים ממשיכים לבסס באזור ?

הרוסים יודעים שישראל לא תיתן למערך שכזה לאיים עליה ותשמידו בזמן המתאים לה ולכן הם כבר פועלים, ביחד עם יחידות מצבא סוריה, לסכל התבססות מערך שכזה.

וזאת רק ההתחלה, אזור מזרח המדינה והגבול עם עיראק עתיד למשוך תשומת לב גדול במאבק האיתנים בין רוסיה לאיראן על הדומיננטיות בסוריה.

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות