פיגוע טרור בניו זילנד

מהגר מסרי לנקה, שהיה מוכר לרשויות בשל תמיכתו בדאע"ש והיה נתון לפיקוח צמוד, ביצע היום מתקפת דקירות במרכז קניות באוקלנד לפני שנורה למוות על ידי השוטרים שהיו אחראים על המעקב אחריו. לפחות שישה בני אדם נפצעו בפיגוע, חלק במצב קשה מאד.

האירוע התרחש בסופרמרקט קאונטדאון שקניון לין-מול בניו לין שבמערב אוקלנד. מפקד המשטרה, אנדרו קוסטר, סיפר כי החשוד נכנס למקום והשיג סכין לפני שהתחיל לדקור אנשים בתוך הסופרמרקט, וכאשר התקרב לשוטרים הוא נורה ונהרג. "התוקף רץ מסביב כמו משוגע", סיפרה מישל מילר שהייתה בחנות. "הוא תקף אנשים. שמעתי המון צעקות".

סרטון מהזירה הראה אדם שוכב על הרצפה והלקוחות רצים בבהלה לפני שמטח קליעים נורה אל המחבל. שישה פצועים, כולם לקוחות שהיו בעיצומן של קניות בסופרמרקט, נלקחו לבתי החולים באוקלנד. נמסר כי שלושה מהנפגעים מאושפזים במצב קריטי, אחד במצב קשה ושניים נוספים במצב בינוני.

ראש הממשלה, ג'סינדה ארדרן, אישרה כי מדובר בפיגוע טרור. היא סיפרה במסיבת עיתונאים כי החשוד הוא מהגר מסרי לנקה שהגיע לניו זילנד באוקטובר 2011 ולפני חמש שנים הוא הפך יעד עבור כוחות הביטחון. על אף שהסיבות לכך עדיין מצונזרות, היא ציינה כי החשוד תמך באידיאולוגיה הקיצונית בהשראת דאע"ש וכי גם היא ידעה על המעקב אחריו לפני הפיגוע היום. "מה שהתרחש היום זה מעשה מתועב", אמרה ארדרן, שציינה כי השוטרים ירו במחבל בתוך 60 שניות מרגע שהתחיל לדקור אנשים.

המפכ"ל קוסטר אמר כי צוות המעקב "היה קרוב ככל האפשר מבלי לשבש את המעקב" וכי שום דבר ממעשיו של החשוד לא הצביע על כך שהוא עומד לבצע את הפיגוע. "אני מודה שהמצב הזה מעלה שאלות אם המשטרה הייתה יכולה לעשות יותר, אם השוטרים היו יכולים להתערב מהר יותר", אמר. "על פי המידע הזמין עבורי, אני מרוצה מכך שהצוות המעורב לא רק עשה מה שציפינו ממנו במצב כזה, אלא הם עשו את זה באומץ רב".

"המציאות היא שכאשר עוקבים אחרי מישהו במשך 24 שעות, שבעה ימים בשבוע, אי אפשר להיות לידם כל הזמן", הוסיף קוסטר. "אנשי הצוות התערבו מהר ככל שהיו יכולים והם מנעו פציעה נוסף במצב מחריד".

New Zealand stabbing rampage a 'terror attack by violent extremist':  Jacinda Ardern

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות