מאחורי מתקפת יחסי הציבור של הטאליבן- דעה

הטאליבאן ,בשבועות האחרונים, נמצא בקמפיין יח"צ בינלאומי שנועד לשדר שני מסרים מרכזיים: ראשית, השתנינו. שנית, אנחנו רוצים לעבוד עם העולם.

בניגוד לשנות ה-90׳ הטאליבאן נמצא במגעים עם סין, רוסיה ואיראן, והוא ניסה להתקרב למיעוט השיעי במדינה. הוא מנסה ליצור תמונה שלו כארגון מתון ופחות אלים ממה שהיה בשנות ה-90׳.

למה הטאליבאן עושה את זה? נשים רגע בצד את השאלה אם אנחנו יכולים לבטוח בהבטחות של הטאליבאן. כנראה שלא, לא עד שהוא יוכיח את עצמו. אבל זו השאלה הפחות מעניינת. השאלה המעניינת היא למה הטאליבאן מנהל את קמפיין היח"צ הזה? למה הוא הולך לבייג'ין? למה הוא הולך למוסקבה? למה הוא הולך לטהרן? למה הוא משקיע אנרגיה ביחסי חוץ, ובשיווק תדמית חדשה שלו?

בשביל לענות על השאלה הזו, בואו ונסתכל על המצב מנקודת המבט של הטאליבאן. הוא עכשיו כבש את קאבול והפך להיות דה פקטו הממשלה החדשה באפגניסטן. יש הבדל עצום בין להיות ארגון גרילה שמנהל מלחמה נגד ממשלה ובין להיות הממשלה. עכשיו הטאליבאן צריך לדאוג לספק שירותים לעם האפגני. אם זה חינוך, אם זה בריאות, אם זה פינוי של אשפה, אם זה מים, או חשמל. ומה שהוא צריך בשביל לנהל את המדינה הוא קודם כל תקציב.

ההוצאה הציבורית באפגניסטן עמדה ב-2019 סביב ה-11 מיליארד דולר. כ-75% ממנה מומן ע"י סיוע זר, ע"י מענקים, ע"י תרומות של מדינות העולם. מתוך ההוצאה הציבורית, כ-6 מיליארד דולר הייתה רק הוצאה אזרחית, על שירותים ותוכניות שונות לרווחת העם האפגני. השאר, כ-5 מיליארד דולר, הועבר לצבא. איך הטאליבן עכשיו יממן את תקציב המדינה, אם לא תהיה לו יותר גישה לסיוע זר?

לטאליבאן יש מקורות הכנסה משל עצמו, אך אינם מספיקים. ב-20 השנים מאז הפלישה האמריקנית הטאליבאן פיתח אימפריה עסקית שהניבה לו סכומים נאים, עם הערכות נעות בין 300 מיליון לעד 1.6 מיליארד דולר בשנה. מדובר בתקציב מכובד לארגון טרור, אך לא מספיק בשביל לנהל מדינה. גם אם נניח שהוא יחתוך חצי מההוצאה הציבורית ע"י פירוק צבא אפגניסטן, עדיין הוא יצטרך לממן כ-6 מיליארד דולר של הוצאות אזרחיות.

הבעיה של הטאליבאן היא שהסיוע הבינלאומי מתחיל להיעצר בגלל הניצחון שלו. רוב התורמים הגדולים לאפגניסטן הן מדינות מערביות ובמיוחד ארה"ב. ממשל ביידן הקפיא את הנכסים של ממשלת אפגניסטן כדי למנוע מהטאליבאן גישה אליהם. ממשל ביידן גם עצר את הסיוע לאפגניסטן.

הטאליבאן צריך להחזיר את הסיוע הזר למדינה, והוא צריך למשוך עוד הון זר לאפגניסטן כדי שהוא יוכל לממן את תקציב המדינה. מתקפת היח״צ היא חלק מהניסיון להביא הון זר אליו.

תמונה

קרדיט: ערוץ הטלגרם "המשחק הגדול"   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות