בריחת מדענים מאפגניסטן

מדענים אפגנים מבוהלים שנמלטים מהאכזריות של הטליבאן אומרים שמדינתם צפויה לסבול מנזקים כבדים בתחום המחקר המדעי, כאשר חוקרים רבים יברחו, בעוד היתר מתמודדים עם מחסור במימון ואיום ברדיפה.

בראיונות לכתב העת המדעי Nature , חוקרים ומדענים אפגנים רבים, בין אם אלה שנמלטו או שהם עדיין בתוך המדינה, הביעו חששות לחייהם, לביטחון משפחותיהם ולעתיד המחקר.

אחד מהם הוא חמידאללה וואזי, גיאולוג וחוקר באוניברסיטת קאבול, שהתמנה לאחרונה למנהל המחקר במשרד המכרות והנפט האפגני.

ב -15 באוגוסט ראיין וואזי מועמדים לתפקידים במשרד כשהטליבאן השתלט על קאבול והחמושים שלהם החלו להתפרס ברחובות.

וואזי הזדעזע מהקריסה המהירה של העיר, ומאז הוא מרותק לביתו בבירה.

"העתיד מאוד לא בטוח", אומר וואזי ל- Nature, לאחר שרוב האוניברסיטאות והמשרדים הציבוריים בקאבול נסגרו.

כשהטליבאן השתלט בפעם האחרונה על המדינה בשנים 1996-2001, הם יישמו את החוק האסלאמי, ונקטו בפעולות שפגעו בזכויות נשים ודיכאו את חופש הביטוי. 

אך לאחר שהופל בשנת 2001, כספים בינלאומיים זרמו לאפגניסטן והאוניברסיטאות פרחו.

כעת, אקדמאים חוששים לשלומם, מכיוון שהם דואגים שבלי כסף וחירויות אישיות המחקר ידולל והלומדים יברחו. 

חלק חוששים מרדיפה בגלל השתתפותם בתחומי שיתוף פעולה בינלאומי, או בגלל תחומי הלימוד שלהם או מוצאם, לפי המגזין.

"ההישגים שהשגנו בעשרים השנים האחרונות נמצאים בסיכון גבוה", אומר אטאוללה אחמדי, מדען לבריאות הציבור באוניברסיטת קטב בקאבול.

על פי דיווחים בחדשות, מיליארדי דולרים של מימון חיצוני שניתנו לממשלת אפגניסטן, כולל נכסים שבידי הפדרל ריזרב האמריקאי וקרן המטבע הבינלאומית, הוקפאו.

"מאז 2004 הבנק העולמי, הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי וארגונים בינלאומיים אחרים היקצו מאות מיליוני דולרים לאוניברסיטאות כדי לתמוך בהוראה, הכשרת סגל ומחקר", אומר קנת הולנד, לשעבר נשיא האוניברסיטה האמריקאית. אפגניסטן.

"כ- 30 אוניברסיטאות ציבוריות הוקמו או הוקמו מחדש מאז 2010, והוקמו עשרות אוניברסיטאות פרטיות", הוסיף וציין כי "אוניברסיטאות ציבוריות ממומנות על ידי המשרד להשכלה הגבוהה, הממומן על ידי תורמים בינלאומיים".

על פי Nature, מספר הסטודנטים באוניברסיטאות ציבוריות עלה מ -8,000 בשנת 2001 ל -170,000 בשנת 2018, רבע מתוכם היו נשים.

רק החודש קיבל הארגון יותר מ -500 בקשות לעזרה מאנשים באפגניסטן, אומרת רוז אנדרסון, מנהלת ארגון המדענים בסיכון אנושי בניו יורק, המספק מקלט בטוח למדענים וחוקרים.

אנדרסון טוענת שכולם ציינו כי הם חוששים מפגיעה בהם פשוט כי הם תומכים במחקר חופשי וביקורתי ודבקים באידיאלים של כבוד לזכויות אדם ולזכויות נשים.

היא מוסיפה שרבים מהם מתחבאים בארצם או מתכננים לעבור למדינות שכנות, ומציינת כי "קשה להוציא אנשים מהמדינה מכיוון ששגרירויות סגורות והגישה לשדה התעופה של קאבול מסוכנת מאוד".

פיגוע כפול שביצעו אנשי המדינה האיסלאמית בשדה התעופה בקבול, ביום חמישי, הרג 13 חיילים אמריקאים ופצעו 18 נוספים, בנוסף להרג עשרות אפגנים, על פי הפנטגון,מה שנחשב כמתקפה הקטלנית ביותר נגד הצבא האמריקאי באפגניסטן מאז 2011.

תוהו ובוהו שורר מחוץ לשדה התעופה בקבול, בעוד שהיה מידע שאנשים המבקשים לעזוב הוכו על ידי חמושי הטליבאן.

תהליך פינוי אלפי אנשים ממשיך להתמודד עם "איומים ספציפיים וחמורים" בעקבות פיגועי ההתאבדות ליד שדה התעופה.

כמה מדינות הודיעו בעבר על הפסקת הפינויים, כולל צרפת, בעוד שאלפי אנשים עדיין גודשים את שדה התעופה, בתקווה לעזוב את המדינה לאחר שהטליבאן השתלט עליה באמצע אוגוסט.

طائرة شحن أمريكية من طراز سي - 17 غلوبماستر ممتلئة بأفغان فارين من طالبان

קרדיט לתמונה: משרד ההגנה האמריקאי