חששות מפני חזרה על תרחיש אפגניסטן במערב אפריקה

עם עליית הטליבאן לשלטון באפגניסטן החודש, אחד הארגונים הקיצונים ביותר במערב אפריקה שיבח את "אחיו" ואת מה שהוא הגדיר כאסטרטגיה המוצלחת שלהם, כך מדווח הוושינגטון פוסט .

איאד אג גאלי – إياد أغ غالي, מנהיג שלוחת אל-קאעידה במאלי, התייחס לתפיסת השלטון של הטליבאן: "שני עשורים של סבלנות". ההצהרה הפומבית הנדירה הסבירה כיצד השתלטות הטליבאן על קאבול העלתה את המורל וסיפקה תנופה חדשה לקבוצות הלוחמניות המניעות את ההתקוממות הגוברת במהירות במערב אפריקה.

المجموعة الاقتصادية لدول غرب افريقيا تعلق عضوية مالي

לוחמים ברחבי היבשת, שרבים מהם הבטיחו נאמנות לאל-קאעידה ולמדינה האיסלאמית, חגגו בפומבי את תפיסת השלטון של הטליבאן כתוצאה מ"התמדה שלהם נגד מדינות המערב ". כעת, כשצרפת הכריזה על תכניתה להתחיל לצמצם את נוכחותה הצבאית במערב אפריקה בכמעט מחצית בשנה הקרובה, חלק מאלה שסבלו כמעט עשור מאלימות קיצונית חוששים מהבאות.

"אני חושש שנפגוש את אותו גורל כמו האפגנים", אמר עזידאן אג אשקן, בן 30, ראש קבוצת צעירים בבירת מאקו במאלי.

תפיסת השלטון המהירה של הטליבאן לאחר שארה"ב עזבה את אפגניסטן הגבירה את הלחץ על צרפת, שיש לה כ -5,100 חיילים במערב אפריקה. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר ביולי כי הנסיגה הצבאית של ארצו אמורה להתחיל "בשבועות הקרובים". שלושה בסיסים צבאיים אמורים להיסגר בצפון מאלי, לב המשבר.

כוחות צרפתים נחתו באזור לפני שמונה שנים לבקשת גורמים במאלי שהזהירו כי לוחמי אל-קאעידה עומדים להסתער על הבירה באמאקו. מאז, פריס התחייבה להישאר במקום עד שמאלי תבנה יכולות הגנה משלה.

אך החמושים חזרו מאז לכוחם, עוררו מרידות בבורקינה פאסו ובניז'ר ​​השכנה, ומאלי נקלעה לתוהו ובוהו פוליטי. בשנה האחרונה אירעו שתי הפיכות בתשעה חודשים. 

מאז ינואר, לפחות 1,852 מאלים מתו באלימות. העימות לא מראה סימנים של החלשות.

בינתיים, צבאות באזור דיווחו על מחסור במשאבים וכוח אדם שיאפשר להם להתגבר על האיום. כ -4,000 קיצונים באזור מארגנים באופן קבוע פיגועים וגונבים ציוד.

"אם צרפת תיסוג, יחס הכוחות עשוי להשתנות לטובת הג'יהאדיסטים", אמר איברהים יחיא איברהים, אנליסט המכסה את מערב אפריקה בקבוצת המשבר הבינלאומי בניז'ר. הוא הוסיף כי השתלטות הטליבאן היא מתנה למכונות התעמולה שלהם. 

המבצעים הצבאיים של צרפת במערב אפריקה אינם פופולריים בפריז, ומקרון, שעומד בפני בחירות חוזרות בשנה הבאה, אמר כי הכוחות לא נועדו להישאר שם לנצח. המבקרים טוענים שנוכחות צרפת מעכבת את הדיאלוג בין מנהיגים קיצוניים לממשלת מאלי.

כוח המשימה הנוכחי, המכונה מבצע ברחאן – برخان, יוחלף בצוות קטן יותר של כוחות מיוחדים. נשיא צרפת קרא לארה"ב ולשותפים האירופאים לסייע לכוחות בפעילותם, אך לא הייתה התלהבות רבה מהרעיון באזור.

מערב אפריקה:

غرب أفريقيا, خريطة, خريطة فارغة صورة بابوا نيو غينيا