קשרי טליבאן-איראן – מבט לעבר

שנת 2011 הייתה נקודת מפנה משמעותית ביחסים והביקור של משלחות הטליבאן הבכירות בטהראן החל. ככל שחלף הזמן, היחסים התחממו והיו אישיים עוד יותר, עד כדי כך שכאשר הגנרל סולימאני, אבו מהדי אל-מוהנדס ופמלייתם נהרגו על ידי משטר טראמפ בנמל התעופה הבינלאומי בבגדאד, נשלחה משלחת טליבאן בכירה לטהראן להביע תנחומים.

אף שהטענות על תמיכה צבאית איראנית בטליבאן נגד כוחות הממשל האפגני חסרות כל בסיס, היה מקרה אחד חשוב וברור שהטליבאן ביקש מאיראן עזרה. הן המודיעין האיראני והן הטאליבן ידעו כי סיעות המזוהות עם ארצות הברית בדאעש המתפרק במהירות עזבו את סוריה ונכנסו לאפגניסטן. הטליבאן קרא לכוח קודס לסייע להם להביס את מה שהוא רואה כאיום על קיומם. איראן הודיעה לממשלת אפגניסטן, למרות שהם לא היו מרוצים מאוד משיתוף פעולה כזה, אך הם לא התנגדו.

לבסוף, תנועת הטליבאן התחייבה לארבע התחייבויות כלפי כוח קודס. היא שומרת על יציבות בגבול עם איראן, אינה מוותרת על התנגדותה לנוכחות כוחות זרים, אינה מכוונת לשבטים או כתות אחרות ו"אינה הורגת אחים ". אמנם יש סיעות שונות עם דעות שונות מאוד על הטליבאן, אך האיראנים העריכו כי הנהגת הטליבאן הנוכחית קיימה את הבטחותיה לאורך שנים.

מערכת יחסים זו סייעה לרפובליקה האסלאמית של איראן לפעול כמגשרת יעילה בשבועות ובחודשים האחרונים, והבטיחה כי נסיגת הכוחות הכובשים לא תוביל למלחמת אזרחים וכי הממשלה החדשה תכלול את כל פלגי האפגנים. לאיראן יש סיבות חזקות להאמין שהנסיגה הפתאומית של הכוחות המערביים נועדה ליצור חוסר יציבות וכאוס באפגניסטן.

ארצות הברית מאמינה שאם אפגניסטן תצא משליטה, היא אמורה להפוך למקור לבעיות מתמשכות עבור איראן, סין, רוסיה ואפילו הודו. בינתיים נשלחים בימים אלה סכומים משמעותיים על ידי סעודיה ושתי מדינות נוספות באזור לתמוך בקבוצות טאקפירי קיצוניות בטליבאן. איראן אינה נאיבית, אך היא עושה כל שביכולתה כדי למנוע אסון, אם לא יצליח, כוח קודס יתמוך בחוזקה במתנגדים לקיצוניות וטרור.

איראן עובדת כל הזמן עם גורמים שונים בתוך אפגניסטן כמו גם עם מדינות שכנות, בנוסף לסין ורוסיה, כדי לסכל את המאמצים של אלה שמנסים לחזור לעבר האפל. החברות הקרובה של איראן בארגון שיתוף הפעולה בשנחאי (SCO) מגבירה את יכולתה לתאם מאמצים בינלאומיים בתחום זה.

הגנרל סולימאני כבר אינו איתנו, אך מורשתו ממשיכה לפגוע באימפריה הגוססת של אמריקה.

(קרדיט : גיל – ערוץ הטלגרם דסק חדשות עולמי)