מבזקי חדשות ליום 21-8-21. מתעדכן

*- מתי הפלסטינים יתפכחו…?
מאז חודש אפריל ואירועי "אלאקצא" הכריזו הפלסטינים חרם על מוצרים ישראלים, אבל עיון בנתונים העדכניים מוכיח בפעם המי יודע כמה שהצרכן הפלסטיני לא יכול בלי המוצר והשוק הישראלי וכל ניסיונות החרם נועדו לכישלון. בחודש יוני היבוא מישראל הגיע ל-272 מיליון דולר (כ-50% מסך כל היבוא הפלסטיני באותו החודש), עלייה ניכרת לעומת כ-249 מיליון דולר בחודש מאי, החודש בו אירע מבצע "שומר חומות".

הגרעון המסחרי הפלסטיני מול ישראל ביוני 2021 הגיע לכ-157 מיליון דולר לאחר שהיצוא הפלסטיני לישראל הגיע לכ-115 מיליון דולר, כ-92% מכלל היצוא הפלסטיני. נתון זה מדגיש שוב את התלות הכמעט מוחלטת של התעשייה הפלסטינית בשוק הישראלי.

*- פדיחה לנסראללה מכיוון לא צפוי
בניגוד להכרזה הבומבסטית של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על יציאת משלוח דלק מאיראן ללבנון, סוכנות הידיעות המקורבת למועצה הביטחונית הלאימית העליונה בטהראן שופכת עוד אור על העניין. לפי הדיווח הזה, אין מדובר ב"מתנה" משלטון האייתולות ללבנון. הסוכנות הבהירה כי משלוח הדלק הזה נקנה בכסף מלא על ידי סוחרים שיעים על בסיס מסחרי וזאת ללא מעורבות של ממשלת לבנון. המחנה המתנגד לחיזבאללה הזדעק בעקבות דבריו בבוקר והזהיר כי יבוא הדלק ללבנון מאיראן עלול לסבך אותה בסנקציות אמריקאיות. סביר שאנשי העסקים השיעים הללו מקורבים אי חלק מרשת המימון של חיזבאללה אבל מישהי באיראן טרח לצנן את ההבטחות של נסראללה שהראל עומדת כביכול "להושיע" את משק האנרגיה בלבנון.

*- הנה החדשות הכלכליות הרעות לטאליבן
ההשתלטות של טאליבן על אפגניסטן לא תאפשר לו ככל הנראה גישה לרוב עתודות המט"ח של המדינה המוערכות בכ-9 מיליארד דולר. זה המצב נוכח העובדה שרוב העתודות הללו נמצאות מחוץ למדינה ואינן מוחזקת במזומן בכספות בכאבול. מובן שעתה יש צפי לעצירת הסיוע ממדינות המערב, לפחות עד שתתבהר התמונה.

להלן פירוט התפלגות יתרות המט"ח של הבנק המרכזי באפגניסטן המסתכמות כאמור ב-9 מיליארד דולר:
איגרות חוב בארה"ב – 3.1 מיליארד דולר
תכנית ניהול הנכסים של הבנק העולמי – 2.4 מיליארד דולר
זהב – 1.2 מיליארד דולר
מזומן – 300 מיליון דולר (אם להאמין לדיווחים, חלק ניכר מזה נשדד על ידי הנשיא הנמלט)
חשבונות בינלאומיים = 2 מיליארד דולר.

*- טאליבן הבטיח במסיבת עיתונאים שהוא "חדש" ומתון בהשוואה לקדנציה הראשונה שלו. במערב כבר נשמעים קולות שכדאי לדבר אתו. אז שימו לב למה שקרה במחוז ננגרהאר (150 ק"מ מכאבול הבירה). מפגינים הניפו את דגל אפגניסטן ואז מגיעים אנשי טאליבן. ככל הנראה מספר הרוגים בתקרית זו….

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין  קרדיט

*- הותר לפרסום כי בצהל מעריכים שטיל קרקע אוויר שירו הלילה הסורים לדבריהם כנגד מטוסי חיל האוויר הישראלי שתקפו בסוריה, חדר למרחב האווירי הישראלי והתפוצץ ככל הנראה באוויר באזור מדבר יהודה וים המלח. נבדק אם רסיסים מהטיל נפלו גם בירדן. לא הופעלה התרעה ואין נזק או נפגעים. קרה כבר בעבר. (אור הלר)

*- ראש המשימה של יוניפי"ל בלבנון: כלי טיס ישראליים הטסים במרחב האווירי בלבנון מהווים הפרת ריבונות.

*- מקור סורי: ג'עפר, בנו של השהיד עבדול ג'באר טאהא, בנם של כפראיה ואל פואה, שגורש מכפרו באיזור הכפר אידליב, נהרג אתמול כתוצאה מהתקיפה על קרא באזור הכפר בדמשק.

*- אחמד צארם, ראש העיירה קארה שעפ״י הדיווחים יעדים הותקפו בה, מדווח שבתקיפה אמש נהרגו ארבעה אזרחים ונפצעו שלושה.

*- מקור איראני רומז כי התקיפה אמש עשויה להיות בתגובה לפעילויות איראניות שונות במזרח התיכון.

*- על פי משרד ההגנה האירי, ספינת המחקר המיוחדת הרוסית יאנטר נצפתה מול החוף המערבי של המדינה. ה- Yantar, המצויד ברכבי ים עמוקים, תפס עמדה נייחת בין שני כבלי אינטרנט תת-ימיים.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות