הבלגת מערכת הביטחון לירי רקטה מהרצועה. דעה

בשורה התחתונה: מערכת הביטחון הישראלית הבליגה ולא הגיבה על ירי רקטי מרצועת עזה.
תירוצים יש לרוב: הסדרה, נתינת צ'אנס למו"מ, התערבות המצרים, העברת מסרים דרך מתווכים והריסון של חמאס בשטח.
בפועל – ישראל לא הגיבה, ולו בתקיפה בדומה לתגובה על בלונים או בסנקציות אזרחיות.
במידה והדיווחים על כך שהייתה תקיפה מתוכננת עם מספר מטרות גדול יחסית, אך לבסוף היא חוזל"שה מאחר והערכות המתבססות על מודיעין בישראל הצביעו על כך שבסבירות גבוהה חמאס יגיבו על התקיפה – הדבר מחפיר עוד יותר.
ישראל הכינה את עצמה לקיים את הצהרת מנהיגיה: "מה שהיה הוא לא מה שיהיה", "דין שדרות כדין תל אביב" ועוד, אך לבסוף נבהלה מהצל של עצמה והבינה שאולי האירוע לא ייגמר רק בתקיפה ישראלית, אלא האירוע עלול להימשך בכך שהצד השני לא יישאר אדיש לאירוע ויגיב בירי רקטי, וחוזר חלילה.
נראה שמישהו שכח איך מנהלים קרב ואיך משנים את המצב בשטח, או במקרה שלנו, את "משוואת התגובה".
הפעם בחמאס 'התנהגו יפה' ולא אהבו את הירי, אותו דבר שמענו על חזבאללה באירועי ירי רקטי שבוצע ע"י 'גורמים פלסטיניים' מלבנון. ולבסוף? חזבאללה בעצמו שיגר לפחות 19 (!) רקטות לעבר שטח ישראל עם לקיחת אחריות רשמית, תוך שהוא צוחק על ישראל בתוכן ההצהרה. תגובת ישראל ישראל לאירוע זה הייתה הבלגה.

כבר בשומר החומות ראינו איך עזה מקרינה על לבנון וכן להיפך, אותו דבר שהתרחש לאחרונה עם ירי רקטי מלבנון עלול להתרחש גם בעזה, וההישגים שישראל הצליחה להשיג עד כה במו"מ מול חמאס עלולים לרדת לטמיון.
גם נצראללה בנאומו ידע לומר כי תגובה שלא בסמוך לאירוע שבגינו מגיבים – לא אפקטיבית.

על ישראל היה 'לקחת סיכון' ולהראות את רצינות הצהרותיה, גם במחיר לילה של חילופי מהלומות בין ישראל לחמאס. בסופו של דבר המשוואה הייתה מתבססת וגם ה'סוררים' ברצועה היו לומדים לחשוב פעמיים לפני ביצוע הירי, שכן הוא כנראה לא יהיה כל כך משתלם להם כבעבר. ככה יוצרים התרעה רחבה ולטווח ארוך.
אי אפשר לכפר על כרסום ההרתעה בלילה בסיור בגדר הרצועה והודעות וואסח היוצאות לתקשורת ביום.
בנתיים מה שהיה הוא (כמעט) גם מה שיהיה ואין חדש תחת השמש.

**פגישת הפלגים המורחבת שלא התקיימה אתמול צפוייה להתקיים מחר במשרדו של יחיא סנואר. צעדות השיבה עדיין צפויות להתקיים בשבת הקרובה.

תמונה

קרדיט : ערוץ האיש החושב בטלגרם