דאגה אירופית מ"ריצת" האיראנים בתחום העשרת אורניום והפרת התחייבויותיה

שרי החוץ של צרפת, גרמניה ובריטניה הביעו ביום שלישי בהצהרה משותפת את "דאגתם הגדולה" לאחר הדיווח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שחשפה את עזיבתה ההדרגתית של איראן מההסכם הבינלאומי על תכנית הגרעין שלה, והתקדמותה בתחום ייצור מתכת האורניום.

בהצהרתם אמרו השרים כי הם חוששים מהנאמר בדו"ח, "המאשר כי איראן החלה בשלבים הדרושים לייצור אורניום מתכתי מועשר", בהתחשב בכך ש"עניין זה מהווה הפרה חמורה " של טהרן את התחייבויותיה מכוח הסכם הגרעין.

האירופאים הדגישו כי עניין זה מאיים על הסיכוי שארצות הברית  תחזור להסכם, שעדיין נמצא במשא ומתן בווינה.

הסוכנות אמרה, שלשום, כי איראן מתכוונת "לייצר מתכת אורניום בשיעור העשרה של עד 20 אחוזים", בתקופה בה מתקיים מו"מ להצלת ההסכם הבינלאומי על תכנית הגרעין שלה.

טהראן, אשר התנערה בהדרגה מהתחייבויותיה מאז פרשה ארצות הברית מהסכם זה בשנת 2018, החלה בפברואר בייצור מתכת אורניום למטרות מחקר, וזה נושא רגיש מכיוון שניתן להשתמש בחומר זה לייצור נשק גרעיני.

בהצהרתם, האירופאים סברו כי "אין לאיראן שום צורך אזרחי מוכח להמשיך בפעילות ייצור אורניום מתכתי, המהווה שלב מרכזי בפיתוח נשק גרעיני."

"עם השלבים האחרונים הללו איראן מאיימת על אפשרות לסיום מוצלח של שיחות וינה", הוסיפו.

שיחות וינה, שהחלו באפריל, נעצרו. דיפלומט אירופי אליו פנתה סוכנות הידיעות הצרפתית -AFP אמר כי "השיחות לא יחודשו השבוע", בעוד הנשיא החדש של איראן, אברהים ראיסי, יכנס לתפקידו בחודש אוגוסט. משא ומתן זה נועד להחזיר את ארצות הברית להסכם, שהושלם ונחתם בשנת 2015, בבירת אוסטריה.

תכנית הפעולה המשותפת הציעה לטהרן הקלה בסנקציות של המדינות מערביות והאו"ם בתמורה למחויבותה שלא לפתח נשק גרעיני ולהפחתה משמעותית בתוכנית הגרעין שלה שנמצאת תחת פיקוח קפדני של האו"ם.

إيران تهدد الوكالة الدولية للطاقة الذرية بالرد على إجراءاتها حول النووي