"3 ביולי" : בסיס ענק חדש לחיל הים המצרי ליד גבול לוב

مناطق التوتر: التدخلات العسكرية الخارجية المصرية - المعهد المصري للدراسات

מצרים נערכת לפתיחת בסיס ימי חדש בשם "3 ביולי" – "3 يوليو" באזור גרגוב – جرجوب, הממוקם בעיר אל-נגילה – النجيلة, ממערב למחוז מטרוח(מערב המדינה), והוא מצטרף למגוון רחב של בסיסים ימיים שמצרים הקימה לאחרונה.

הבסיס החדש נמצא בסמוך לנמל המסחרי של גרגוב, ובסמוך לאזור תעשייתי ולוגיסטי, בסמוך למרכז כלכלי וסמוך לתחנת הגרעין אל דבאע.

בסרטון וידיאו של הבסיס נמסר מהיחידה הצבאית כי מתקני "3 ביולי" תואמים את הקוד של בסיסי חיל הים הבינלאומיים ובהיקף צבאי משולב.

סמיר ראע'ב – سمير راغب, מומחה צבאי ואסטרטגי, מסביר לאתר החדשות האמריקאי – אל-חורה את משמעות "קוד הבסיס הימי העולמי" באומרו כי בסיס ה -3 ביולי יכלול רציפים המתאימים למעגן כל סוגי הספינות והכלים הימיים, ויספק את כל  שירותים לוגיסטיים לספינות.

הוא מכיל גם מרכזי פיקוד ובקרה, בקרת התרעות, סדנאות תחזוקה, מחסנים, מרכזי לוגיסטיקה, מטווחי ירי מתקדמים, מגרשי אימונים טקטיים, מגרשי ספורט, בריכות שחייה, מקלטים, בית חולים מרכזי, מרפאות, קניון, מלונות ומקומות בילוי.

האלוף חמדי בח'ית – حمدي بخيت, מומחה צבאי, אומר כי המשימות המרובות של הבסיס כוללות הגנה על המים הטריטוריאליים והאסטרטגים בצפון מערב המדינה, הגנה על חופי מצרים ומניעת הסתננות דרכם, ותנועת ספינות מצריות וזרות המגיעות או מפליגות מנמלי מצרים.

בקהיט סיפר לאתר החדשות על החשיבות האסטרטגית של בסיס ה -3 ביולי, ואמר כי זו תוצאה של "קריאה ברורה מאוד של האיומים שמצרים עדה מאז אירועי ינואר 2011."

שמו של הבסיס נקבע על שם ה- 3 ביולי 2013, אז הופיע בטלוויזיה ראש צבא מצרים דאז עבד אל-פתאח א-סיסי כדי להודיע ​​על סיום נשיאותו הסוערת של מוחמד מורסי לשנה, ועל קיום הבחירות.

تحت مسمى "3 يوليو": مصر تستعد لافتتاح قاعدة عسكرية على حدود ليبيا!

איומים ביטחוניים

מדינות מבקשות להקים בסיסים צבאיים על פי גודל האיומים העומדים בפניהם, על פי בקהיט, שאמר כי הבסיס החדש מספק הגנה על השטח האסטרטגי הצפוני של מצרים, והוסיף: "הים התיכון מייצג גם איום על הכלכלה המצרית ועל האינטרסים הביטחוניים, מאחר ואפשר להבריח דרכו גורמי טרור או לשלוח אליהם סיוע תומך. ".

בנובמבר 2014 נפצעו אנשי הצי המצרי לאחר מתקפה על סיור ימי מצרי בים התיכון, מחוץ לעיר דמיאט – دمياط, בצפון המדינה.

הדובר הרשמי של הכוחות המזוינים המצריים אמר אז כי התרחשה התנגשות עם "קבוצות חמושות, ביניהן גורמי טרור".

הבסיס ממוקם ליד לוב, אשר בקהיט רואה כמעביר מסר באומרו: "יש כלל במחקרים אסטרטגיים שאומר שכשיש התערבויות זרות באחת המדינות השכנות, עליכם לנקוט באמצעי זהירות בכדי לאבטח את גבולותיכם ואת המים הטריטוריאליים שלכם. . "

לוב ראתה מעט יציבות מאז מרד האזרחים שנתמך על ידי נאט"ו בשנת 2011 נגד המנהיג דאז מועמר קדאפי, והמשבר שם איים להפוך לסכסוך אזורי רחב היקף.

ביולי 2017 פתחה מצרים את בסיס "מוחמד נגיב", הגדול ביותר באפריקה ובמזרח התיכון, בעיר חמאם במארסה מטרוח, יחד עם בסיס "סידי באראני" הנמצא 100 קילומטר מגבול מצרים עם לוב. בינואר 2020 חנך סיסי את הבסיס הצבאי הימי הגדול ביותר "ברניס" בים סוף.

לגבי השאלה האם יש שוני בין בסיס 3 ביולי ובין בסיסים ימיים אחרים, אמר בקהיט: "זה לא שונה, אבל הוא מסווג כבסיס ימי מהשורה הראשונה בשל חשיבותו בצפון הים התיכון."

בהתייחס לדברי ראגב על ריבוי בסיסים לחיל הים המצרי, הוא הוסיף כי " הם משפרים את הפיקוד והשליטה, וקליטת יחידות חיל הים, כלי הנשק והציוד, במיוחד אלה שהצטרפו לאחרונה לשירות. הם גם מספקים  את היכולת לבצע תרגילים צבאיים בצורה המיטבית ומשפרת את עבודתם של גורמי האספקה ​​והאמינות הטכנית. "

תחום הפעילות של הצי המצרי כולל יותר מ -2,000 קילומטרים בחופי הים התיכון והים האדום, בנוסף לאבטחת השייט אל ומתעלת סואץ.

قاعدة 3 يوليو البحرية المرعبة , اكبر قاعدة "جو بحرية " فى الشرق الاوسط ,  لماذا تبنيها مصر؟ - YouTube

אינטרסים כלכליים

בסיס 3 ביולי מייצג את הגבול המערבי של בסיסי הים המצריים, והוא הקרוב ביותר לגבולותיו המערביים וגם יאבטח תגליות נוספות של שדות נפט בים של האזור הזה שללא ספק יוסיפו נדבך נוסף לכלכלת מצרים .

פתיחת הבסיס באה לאור ההסכמים האחרונים שנעשו על הגבולות הימיים במזרח הים התיכון, אזור המכיל עתודות נפט וגז מבטיחות.

מצרים מקווה להפוך למוקד אספקת אנרגיה אזורי עם צמיחתה המהירה באספקת הגז הטבעי. היא הקימה, עם מדינות אחרות, את מה שמכונה פורום הגז המזרח תיכוני, במטרה לפתח את שוק הגז באזור.

טורקיה אינה חברה בפורום, שכולל גם את יוון, קפריסין, ישראל, איטליה וירדן.

בקהיט אומר כי אחד האינטרסים הכלכליים החשובים ביותר שנמצאים במסגרת המשימות העתידיות של הבסיס הם תגליות הגז והנפט המבטיחות במים הטריטוריאליים המצריים.

באוגוסט 2020 חתמו מצרים ויוון על הסכם לייעוד האזור הכלכלי הימי המשתרע  בין שתי המדינות במזרח הים התיכון. ביוון, אז, שר החוץ היווני ניקוס דנדיאס אמר כי הסכם זה מבטל למעשה ההסכם בין טורקיה לממשלת לוב לשעבר.

קו התיחום של גבולות הים היווני והמצרי אינו מותיר שום אפשרות לקשר בין טורקיה ולוב. המתיחות כבר גוברת בין יוון לטורקיה בגלל חיפושי משאבי האנרגיה במזרח הים התיכון.

שני חברי ברית נאט"ו מתווכחים גם יחד על מגוון נושאים החל מקביעת אזורי טיסה מעל הים האגאי ועד קביעת גבולות ימיים במזרח הים התיכון וקפריסין המפוצלת אתנית.

למצרים, יריבה אזורית לטורקיה, יש קשר הדוק עם יוון וקפריסין.

לאחרונה קיימו פקידים ממצרים וטורקיה פגישה רשמית, שהייתה הראשונה מסוגה, לאחר סכסוך ממושך בין שתי המדינות, שהוביל כל אחת מהן לתמוך בפלג אחר במלחמה בלוב, וגם עמדו משני צדי המתרס בסכסוך על ריבונות וזכויות במימי מזרח הים התיכון.

בסמוך לבסיס, מצרים מקימה את נמל גרגוב שלשפת הים התיכון, שנמצא כ- 200 ק"מ מגבול לוב, ואורך רציפיו כ -1,600 מטר, ועומקו 18 מטר, כפי שאמר סיסי בחודש מרץ האחרון.

בשנת 2015, מושל מטרוח באותה תקופה, האלוף עלאא פתחי אבו זייד, ציין את פרויקט הנמל המסחרי גרגוב, במערב המחוז, כמתחרה לנמל ג'בל עלי באיחוד האמירויות.

شاهد.. قاعدة "3 يوليو" البحرية بمنطقة جرجوب - اليوم السابع

גזרות צבאיות

בבעלות מצרים מספר נושאות מסוקים, פריגטות, ספינות נחיתה, ספינות נגד צוללות, ספינות ובלה, כמו גם סירות טילים וטורפדו, שולות מוקשים וכלי שייט צבאיים אחרים.

ראגב מאמין כי הבסיס החדש יכלול אפשרות עגינה לכל סוגי האניות , כגון הפריגטה הצרפתית "FREMM – Tahya Misr", נושאת המסוקים הצרפתית מסוג Mistral, ופריגט חמקנית  "Gowind-2500", וגם סוגים אחרים.

על פי ראגב, הבסיס עשוי לכלול גם מעגנים לצוללות מסוג 209/1400 מתוצרת גרמניה ומספר ספינות לחימה.

היא כוללת גם מעגנים לסירות טילים (אחמד פדל) (מולינה), סירות קלות ומהירות וסירות "זודיאק – רפאל" להובלת אנשי צפרדע, בנוסף ליחידות של טילי חוף , פיקוד ובקרה, יחידות טכניות, וגורמי תמיכה מענפים  אחרים של הפיקוד הכללי של צבא מצרים.

בווידיאו קליפ של הבסיס אמר דובר הצבא המצרי כי הצבא יבצע את התמרון "קדיר 2021", ברקע אירועי פתיחת בסיס 3 ביולי. חיל האוויר המצרי ביצע את התמרון "קאדר 2020" ביחד עם אירועי פתיחת בסיס חיל הים  בברניס , שלחופי הים האדום , בינואר אשתקד.

לדברי ראגב, "תמרון קדיר 2021 נכנס למסורת הצבאית בכך שהוא מקיים תרגילים צבאיים גדולים כדי לחגוג את חנוכת הבסיס.

قاعدة 3 يوليو البحرية| القوات المسلحة تكشف عن أحدث قواعدها العسكرية