"פוריין פוליסי": איחוד האמירויות ומצרים תומכות בבשאר אסד. מה מאחורי?

לפני מספר שנים, ראש המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, היה פרסונה נון גרטה (אישיות בלתי רצויה) בעולם הערבי, אך כעת בידודו כבר החל להסתיים, וכמה ממדינות ערב חידשו את יחסיהן עמו.

על פי הדיווח של המגזין Foreign Policy , חזרתו של משטר אסד לליגה הערבית היא רק שאלה של זמן. המגזין הדגיש כי המתנגדים לשעבר לחזרת סוריה לליגה החלו גם הם להתייחס אליו כאל בעל ברית נגד שאיפות המדינות הלא-ערביות באזור, כולל טורקיה ואיראן.

הליגה הערבית  השעתה את חברותה של סוריה בשנת 2011.

במהלך החודשים האחרונים חיזקו איחוד האמירויות ומצרים את יחסיהן עם משטר אסד. איחוד האמירויות פתחה בשנה שעברה את דלתות שגרירותה בדמשק.

המגזין ציין כי עם תמיכתה הצבאית של רוסיה במשטר והתפקיד האמריקני היורד באזור, הבטיח את הישרדותו של אסד, האמירויות ראו בו חבר מועיל בברית אנטי-טורקית ונגד האחים המוסלמים.

ניקולאס הראס, אנליסט בכיר במכון New Lines, אמר כי "מדינות ערב, המודאגות מכך שאנשיהם יהפכו לחסרי מנוחה ויהפכו לאופוזיציה מזוינת נגדם, מעוניינות כעת בסמכותיות של משטר אסד."

סעודיה מצידה ביצעה יוזמות להרחיק את אסד מהשותפות האסטרטגית שלו עם איראן. מדינות ערב מצאו את אסד גם בעל ברית בהתנגדות לאיסלם הפוליטי של האחים המוסלמים ובהגבלת השפעתו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן.

על פי המגזין האמריקני, הסעודים והאמירויות רוצים לשלם עבור שיקום סוריה ולבקש שיתוף פעולה מודיעיני עם שירותי הביטחון הסוריים בכדי להכיל את האיסלאמיסטים הפוליטיים המקומיים, וכן להשתמש בסיוע כספי זה כדי להתמודד עם ההשפעה האיראנית בארצות ערב.

בעל ברית פוטנציאלי

יועץ הסיכון הגיאו-פוליטי של בריטניה, סמי חמדי, אמר כי אסד כבר מתוסכל מהשפעתו שהתערערה על ידי מוסקבה וטהרן, וציין כי בריתות חדשות אלה יתנו לו מקום לשחק נגד רוסיה ואיראן.

"נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, החל יותר ויותר לאמץ רטוריקה לאומנית ערבית ומאמין כי יתכן שניתן יהיה לשבור את הקשרים בין איראן לבעלות בריתה הערבית על ידי פנייה למכנה המשותף האתני-ערבי ", הוסיף חמדי. "התפשטותה של טורקיה שינתה גם את סדרי העדיפויות של מדינות המפרץ והפכה את אסד לבעל ברית פוטנציאלי", הוסיף.

כתב המגזין לענייני המזרח התיכון, אנשל ווהרה, דיווח כי כמה פקידים סורים אמרו לו בשנת 2017 כי "האחים הערבים" ישלמו את המיליונים הדרושים לשיקום. הוא הוסיף כי שנה לאחר מכן, מקורות לבנוניים המקורבים למשטר הסורי הבטיחו לו כי הסעודים החלו בשיתוף פעולה מודיעיני עם אסד.

בתחילת החודש שעבר, דיווחים חשפו פגישה בין ראש המודיעין הכללי הסעודי, רב-אלוף חאלד אל-הומיידן, לבין מקבילו הסורי, האלוף עלי ממלוק.

קטאר היא המדינה הערבית היחידה העומדת נגד אסד, אך מומחים אומרים כי אפילו דוחא מבינה שיש מעט מה להרוויח מלהתנגד לאסד.

ג'ורג'ו קפיירו, מנכ"ל חברה לאנליטיקס וייעוץ לסיכונים גיאופוליטיים בוושינגטון, אמר כי הוא אינו מאמין שממשל ביידן יעניש את ממשלות ערב על קבלתם חזרה את סוריה לליגה הערבית. אך הוא הוסיף כי הוא גם לא מאמין שביידן יטיל סנקציות על פי חוק קיסר, ולא יאפשר השקעה בסוריה.

"כתוצאה מהסנקציות המשתקות הללו שהטילה ארצות הברית על דמשק, אני מאמין שאיראן תהיה במצב חזק לנצל את המצב ולהגביר את השפעתה בסוריה", הוסיף קפיירו. הוא הסביר, "זו סיבה עיקרית לחוסר שביעות הרצון של כמה מדינות GCC מההטלה המתמשכת של ממשל ביידן  סנקציות מתקופת טראמפ על דמשק."

בדיווח המגזין נכתב כי וושינגטון "כבר התייחסה לעובדה שאין דרכים ברי קיימא להפיל את משטר אסד", וציינה כי היא "שוקלת ליצור מודל עירקי בסוריה, בו תינתן לכורדים אוטונומיה ובכך הם נמצאים תחת השפעה אמריקאית ומשפיעים גם על הפוליטיקה הסורית. כורדיסטן העיראקית משמשת  כאמצעי ללחץ אמריקני על בגדאד. "

המגזין הדגיש כי הבחירות האחרונות בסוריה המפולגת הראו כי אסד עשוי לקבל את הסטטוס קוו אם בכך תסתיים נידויו מקרב משפחת העמים.

EXCLUSIVE: Mohammed bin Zayed pushed Assad to break Idlib ceasefire | Middle  East Eye