"אחרי 50 שנה הצדק יצא לאור"- חקירה קבעה כי לא היתה הצדקה להרג אזרחים

חקירה רשמית בצפון אירלנד קבעה היום כי עשרה אזרחים שנהרגו בבלימרפי שבמערב בלפסט באוגוסט 1971 היו חפים מפשע ולא חמושים ולא הייתה הצדקה להריגתם. "אחרי 50 שנה, הצדק יצא לאור", הכריזו בני המשפחות.

עשרת ההרוגים, בני 19 עד 44 ובהם כומר קתולי ואם לשמונה, נורו במהלך מבצע נרחב של צבא בריטניה ברחבי צפון אירלנד לביצוע מעצרים מנהליים של פעילי IRA. הרשויות בבריטניה טענו כי הם השתייכו לארגונים החמושים, אולם בני משפחותיהם האשימו כי הם נורו בדם קר וכי מדובר בטבח.

השופטת שיבון קיגן מבית המשפט העליון של צפון אירלנד קבעה היום כל ההרוגים – בחמש תקריות בין 9 ל-11 באוגוסט – היו חפים מפשע ולא היו חמושים. היא גם קבעה כי תשעה מההרוגים נפגעו מהפעלת כוח "בלתי מוצדקת" מצד חיילים בריטים, בעוד שבמקרה העשירי אין ודאות אם הוא נפגע מאש של כוחות הצבא או מירי של חמושים.

באחת התקריות, נורו הכומר, האב יו מולאן (38), ופרנק קווין (19), בעת שהיו בשדה באזור פארק ספרינגפילד. לפי קיגן, הם נכנסו לשדה כדי לסייע לפצוע וכי הכומר אף הניף פריט לבן כדי לסמן שאין איום. "האנשים החפים מפשע האלה לא היו חמושים ולא פעלו באופן מאיים כלשהו", אמרה.

החקירה נפתחה בנובמבר 2018 ובמהלכה הופיעו יותר ממאה עדים, בהם מומחים לזיהוי פלילי, יותר מ-60 אנשי צבא לשעבר, ובראשם גנרל סר מייק ג'קסון שהיה הרמטכ"ל הבריטי, ומנהיג השין פיין לשעבר, ג'רי אדמס. בדבריה, מתחה השופטת קיגן ביקורת על הרשויות הבריטיות שלא קיימו חקירה ראויה לאחר האירועים הקשים בבלימרפי.

בני המשפחות לא הסתירו את שביעות רצונם מתוצאות החקירה. "אחרי 50 שנה, סוף סוף השמות שלהם טוהרו ולא היה ספק בכך שהם חפים מפשע", אמר ג'ון טגרט, בנו של דניאל טגרט (44). "אמי לא הייתה חמושה", אמרה בריג וויל, בתה של ג'ואן קונולי, אם לשמונה. "הממצאים ברורים. היא הייתה חפה מפשע, הפשע היחיד שלה היה אהבה למשפחה".

וויל ויתר קרובי המשפחה גם הביעו את זעמם על השלטונות הבריטיים שלא העמידו לדין אף אחד מהחיילים המעורבים. "הם לא שיתפו פעולה עם החקירה וזכו לתמיכה של משרד ההגנה שהשתמש בכל טריק מלוכלך כדי לחסום את התהליך הזה", התריסה. "למה? כדי שיקבלו עוד קולות בבחירות בבריטניה. תתבייש, בוריס (ג'ונסון). אף אחד לא נמצא מעל החוק. לא נקבל את החנינה שלך לרוצחים".

מישל אוניל, מנהיגת השין פיין בצפון אירלנד וסגנית ראש הממשלה המקומית, מיהרה להצהיר כי "זה היה רצח מדינתי של הבריטים" וכי "זה יום של אמת". מנהיגת המפלגה, מארי לו מקדונלד, שיבחה את המשפחות "על הנחישות". "הן תמיד ידעו את האמת והיום זה קיבל הוכחה", אמרה.

"מבצע דמיטריוס", שם הקוד שניתן לביצוע המעצרים המנהליים שנועדו לאסוף מידע מודיעיני על ארגוני הטרור הבדלניים, יצא לדרך בבוקר של ה-9 באוגוסט 1971 כאשר כ-3,000 חיילים ושוטרים פשטו על אזורים קתוליים בכל רחבי צפון אירלנד. מתוך רשימה של 450 חשודים נעצרו 342 בני אדם, אולם בתוך זמן קצר התברר כי המבוקשים הבכירים מהמיליציות החמושות הצליחו לברוח, וכי הרשימות המשטרתיות לא היו מעודכנת ויותר ממאה מהעצורים היו חפים מפשע ושוחררו כעבור זמן קצר.

המבצע נמשך שישה חודשים ובמהלכו נעצרו 2,357 חשודים, אולם רק 598 מתוכם הוחזקו במעצר ללא הגבלת זמן. המעצרים המנהליים הובילו לעימותים אלימים בין הקתולים לבין כוחות הביטחון ולהתקפות נגד שכונות פרוטסטנטיות והפכו לכלי תעמולה מרכזי עבור מאמצי הגיוס לארגוני הטרור הבדלניים ובראשם הצבא האירי הרפובליקני.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי