תמונתו האחרונה של סגן נשיא סוריה לשעבר-פארוק א-שרעה. רקע והערכות

במדיה החברתית בסוריה פרסמו את מה שנטען כתמונתו אחרונה של פארוק א-שרעה – فاروق الشرع , סגן ראש המשטר הסורי ושר החוץ לשעבר שלו, ימים לאחר שהתפשטה הידיעה על מותו.

התמונה, שפרסמה תחנת "שידורי רוזנה – روزنة, מציגה את בכיר המשטר לשעבר, שנראה במצב בריאותי טוב ואינו מראה סימני מחלה או כאחד שעובר טיפול אונקולוגי.

על פי המקור, התמונה הזו צולמה בסוף השבוע שעבר, כאשר א-שרעה נפגש עם משפחתו, "באווירה טבעית ומרוחק מכל לחץ".

הרדיו ציטט מקור אותו תיאר כ-"קרוב למשפחת א-שרעה " באומרו כי האחרון " נהנה מבריאות טובה ואינו עובר שום טיפול חירום ", ומכחיש את ההידרדרות במצבו הבריאותי בימים האחרונים.

ולאחרונה, בלוגרים לא ידועים באתרי הרשתות החברתיות הפיצו חדשות על הידרדרות במצבו הבריאותי של א-שרעה, ועיתוני לבנון דיווחו כי נפטר ביום שישי האחרון.

התקשורת המזוהה עם משטר אסד לא התייחסה לדיווחים אלה, לא בהכחשה ולא בראיות, בייחוד מכיוון שא-שרעה היה דמות שולית מאז החודשים הראשונים של המרד הסורי, ואין מידע או פרטים אודותיו או חייו הפוליטיים. 

ראוי לציין כי "פארוק א-שרעה", המגיע ממחוז דרעא בדרום סוריה, מכהן בתפקיד שר החוץ במשטר אסד מאז 1984, ואחר כך מונה לסגנו של בשאר אל-אסד ב-2006, בה החזיק עד 2014, אך הוא נעדר מהתקשורת מאז שנת 2012.

התמונה האחרונה:

בסוף חודש אפריל 2018 ,לאחר ביקור הפתע של הנשיא פוטין בסוריה בו הוא הכריז על ניצחון על דאעש  והורה לכוחות הצבאיים הרוסים להתחיל בנסיגה מהמדינה, העיתונות הערבית דיווחה על כוונה רוסית להעניק תפקיד בכיר ביותר לסגן נשיא סוריה לשעבר – פארוק א-שרעה ,במערכת הפוליטית הסורית של אחרי מלחמת האזרחים שנמשכה (עד אז) כ-7 שנים.

אתר החדשות "סעודיה היום" טען אז כי רוסיה מתכוונת למנות את פארוק א-שרעה לנשיא זמני של סוריה שיהיה גם הנשיא הסוני הראשון שמוצאו מאזור חורן בדרום סוריה, לתקופת מעבר עד שיערכו בחירות שיקבעו מי יהיה נשיא סוריה לתקופה שיקבע.

כמו כן פירסם העיתון הכוויתי " אלראי " -Al-Rai ,אז, שגורמים רישמיים רוסים רמי דרג אמרו למקביליהם האמריקאים כי בפגישה משולשת בין סוריה-אירן ורוסיה הוסכם כי סגן הנשיא הסורי לשעבר ממוצא סוני – פארוק א-שארעה יהיה הדמות המובילה בסוריה ב-"תקופת המעבר" –  "transitional period" .

כזכור תיכנונים אלו לא יצאו לפועל אך היה ברור כבר אז, לרוסים , כי המועמד מטעמם נמצא בסכנת חיסול מוחשית ע"י משפחת אסד , מה שאילץ אותם להעביר אזהרה חד משמעית לנשיא אסד שאם תיפול שערה משערות ראשו של פארוק א-שרעה, ולא משנה מי עשה זאת , אסד יופל מהשלטון על ידי הרוסים עצמם.

נראה כי שר החוץ הסורי הרוויח עוד 3 שנות חיים.

כיום , כשהבחירות בסוריה עלו שוב לכותרות , כנראה שנזכרו בצמרת הממשל הסורי שא-שרעה עדיין מהווה סיכון פוטנציאלי רב למעמדו של הנשיא אסד , והם פעלו ל-"הקטנת האופציות".

כאמור, לא ברור ,כרגע, לאף אחד מה עלה בגורלו של פארוק א-שרעה ומי אחרי להוצאתו ממעגל החיים , אבל אירוע זה מהווה אינדיקציה ברורה כי המאבק על כס השלטון בסוריה הולך ומחמם מיום ליום.

עוד צפויות הרבה הפתעות בסוריה , והמעניין הוא שאפילו הנשיא אסד ומקורביו יודעים זאת.