"לא מובטחת הצלחה" … דיפלומט אירופי מעיר על שיחות הגרעין עם איראן

גורם דיפלומטי אירופי אמר ביום שבת כי שיחות הגרעין בין מעצמות העולם לאיראן לא התקדמו כפי שקיוו לאחר שלושה שבועות של משא ומתן, "ועדיין אין הבנה בנושאים הקשים ביותר."

"יש לנו הרבה עבודה ומעט זמן לפנינו", הוסיף המקור לסוכנות הידיעות רויטרס. 

הוא המשיך, "קיווינו להמשך התקדמות השבוע, אך טרם הגענו להבנות בנקודות החשובות ביותר," וציינו שהצלחת השיחות "עדיין אפשרית, אם כי אינה מובטחת." 

הצדדים המזוהים עם ההסכם על תוכנית הגרעין האיראנית קיימו ביום שבת פגישה ברמת ראשי המשלחות לסיום סבב השיחות השלישי שמטרתו להחיות את ההסכם ממנו נסוגה ארצות הברית באופן חד צדדי.

המדינות שעדיין במסגרת ההסכם, כלומר איראן וקבוצת 4 + 1 (רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה) מנהלות שיחות מאז תחילת אפריל במטרה להחזיר את ארצות הברית להסכם שהיא נסוגה בשנת 2018 ,בעידן נשיאה לשעבר, דונלד טראמפ, שהטיל מחדש סנקציות קשות על טהרן.

מאז תחילת השיחות השתתפה משלחת אמריקאית בבירת אוסטריה מבלי לשבת באותו שולחן עם המשלחת האיראנית. הצדדים האחרים, ובמיוחד נציגי האיחוד האירופי, תיווכו בין הצדדים.

סבב זה החל ביום שלישי, ושולב בפגישות ,לאורך השבוע ,של המומחים המרכיבים את שלוש קבוצות העבודה נשוא השיחות.

קבוצות אלה מחולקות לשלושה תחומים עיקריים: ביטול הסנקציות האמריקניות, חזרתה של איראן להתחייבויותיה הגרעיניות והסדרי הביצוע על ידי שני הצדדים.

הנציג הרוסי במוסדות הבינלאומיים בווינה, מיכאיל אוליאנוב, אמר באמצעות טוויטר כי הצדדים להסכם "קיימו היום (שבת) התייעצויות בלתי רשמיות עם המשלחת האמריקאית בווינה בנוגע לחזרתה המלאה להסכם הגרעין, מבלי שאיראן, תהיה עדיין מוכנה להיפגש עם דיפלומטים אמריקאים."

עמדות המשתתפים בדיונים בשבועות האחרונים היו תמימי דעים כי התקדמות מסוימת הושגה, אך נותרה עבודה רבה על מנת להשיג תוצאות ממשיות.

הדיונים עוסקים כרגע בהגדרת הסנקציות שממשל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוכן להסיר מאיראן, בתמורה להבהרות איראניות כיצד היא מוכנה ליישם את התחייבויותיה כפי הנדרש במסגרת הסכם הגרעין, הידוע בשם הרישמי "תכנית הפעולה הכוללת המשותפת."

محادثات غير مباشرة بين أميركا وإيران في فيينا