מבזקי חדשות ליום 24-4-21

*- הראשונה במזרח התיכון

חברת "מינאפארם" המצרית תהפוך לחברה הראשונה במזרח התיכון ובצפון אפריקה שמייצרת את החיסון הרוסי Sputnik V נגד קורונה. על פי הצהרה משותפת של החברה ו"קרן ההשקעות הישירות" הרוסית, מינאפארם תייצר 40 מיליון מנות של החיסון. הכוונה היא להפיץ עוד במהלך השנה הנוכחית את החיסונים שייוצרו במצרים לכל דורש ברחבי העולם.

ההודעה על תחילת הייצור המקומי מגיעה בזמן שמצרים ניצבת בפני גל תחלואה נוסף שהחל עם הרמדאן. בשבועיים האחרונים מתו 50 רופאים מהנגיף. לעומת זאת, מסע החיסונים מתנהל בעצלתיים כשעל פי נתוני משרד הבריאות, עד כה 0.1% בלבד מאוכלוסיית מצרים חוסנה פעמיים.

*- רק זה היה חסר ללבנון…

נחילי ארבה הגיעו אתמול ללבנון (ערסאל, בעלבכ) אחרי שבימים האחרונים דווח על "פלישתם" לסוריה, לעיראק ולירדן. הגעת הארבה לירדן ולסוריה היא נדירה יחסית וזוהי תוצאה של רוחות דרומיות בשילוב עם טמפרטורות גבוהות. החדשות הטובות הן שמדובר בנחילים קטנים יחסית שניתן להשמידם אך החשש הוא מהתרבות בהמשך אם לא יבוצעו פעולות מיידיות.

הגעת המזיקים ללבנון יוצרת חשש כי הפגיעה בביטחון המזון של המדינה שגם כך מצויה בקשיים תגבר. בפעם האחרונה שארבה הגיע ללבנון זה היה לפני תשע שנים, דווקא לאזור החוף הדרומי. אז פעולה מהירה הצליחה להדביר את הנחילים.

*- חמאס נגד זיקוקים

משרד הכלכלה בעזה הודיע כי מעתה יאכוף את האיסור הקיים על סחר ושימוש בזיקוקים ובנפצים. האיסור הזה נקבע בחוק כבר בשנת 2017 ומי שמפר אותו צפוי לקנס כספי כבד. ההודעה מגיעה ימים ספורים לאחר שארבעה בני אדם נפצעו בדירתם בצפון הרצועה כתוצאה ממשחק ילדים בזיקוקים.

דובר המשטרה ברצועה איוב אבו שער ציין כי היא תעשה כל מאמץ כדי למנוע מהזיקוקים להגיע לנקודות המכירה. הוא גם האיץ בתושבים להודיע למשטרה על כל בסטה שמוכרת מוצרים אלה.

במהלך חודש הרמדאן גובר השימוש בזיקוקים ונפצים בעיקר על ידי ילדים. עם זאת, הרשויות בעזה רואות בזיקוקים "בזבוז כספי ציבור", סכנה לבריאות הציבור וכן גורם שעלול להצית עימותים בין התושבים.

*- המשקיעים מוחים: "מוות לרוחאני"

נמשכת המחאה העממית בטהראן כנגד מה שמתחולל בשוק ההון המקומי.
במסגרת זו, עשרות איראנים ערכו היום הפגנת מחאה נוספת ליד בנייני הבורסה הממוקמים בצפון מערב טהראן. זהו המשך לגל המחאה של המשקיעים הפשוטים שאיבדו כספם בשוק המניות עקב התרסקות הבורסה בחודשים האחרונים. בין השאר קראו המפגינים "מוות לרוחאני". בערים נוספות גם נשמעו קריאות כנגד המנהיג העליון עלי ח'מינאי שאינו מגיב למה שמתחולל בבורסה מזה מספר חודשים.

אמש חשף חבר הפרלמנט האיראני, אחמד עלי רזא בייג'י, את עומק המשבר כשדיבר על כך ש "50 מיליון איראנים" איבדו את הכספים שהשקיעו בבורסה האיראנית.

*- הסורים מתקשים להסתגל לחיים בלי גוגל

משתמשי האנדרואיד בסוריה זועמים לאחר שגישתם למספר שירותי גוגל מרכזיים נחסמו בגלל הסנקציות האמריקניות. השיבושים החלו בתחילת החודש הנוכחי כשהבולט מכולם היא חסימת הגישה לחנות Google Play, מה שאומר שהמשתמשים לא יכולים להוריד אפליקציות למכשירי האנדרואיד שלהם.

הצעד הזה של ענקית האינטרנט ננקט לאחר ש"המשרד האמריקני לבקרת נכסי חוץ" הכליל לאחרונה את סוריה ברשימת הסנקציות. המשתמשים מנסים לעקוף את האיסור באמצעות רשתות VPN ויישומים אחרים לשינוי מיקום אבל הבעיה שיישומים אלה מגבירים את צריכת הסוללה ומאיטים את ההתחברות. סורים שניסו לעקוף את הסנקציה באמצעות רכישת כרטיס סים טורקי גם כן נחלו אכזבה מאחר שחסימת הגישה היא על פי המיקום של המכשיר.

*- דירוג 10 חברות התקשורת המפרציות המובילות, לפי שווי שוק

1. חברת התקשורת הסעודית – 59.5 מיליארד דולר
2. איתיסלאת (האמירויות) – 47.6 מיליארד דולר
3. זאין (כווית) – 8.9 מיליארד דולר
4. דו (האמירויות) – 8.1 מיליארד דולר
5. אורידו (קטר) – 7.4 מיליארד דולר
6. מוביילי (סעודיה) – 5.9 מיליארד דולר
7. זאין (סעודיה)- 3.3 מיליארד דולר
8. באטלקו (בחרין) – 2.6 מיליארד דולר
9. וודאפון (קטר) – 1.6 מיליארד דולר
10. חברת STC כווית – 1.4 מיליארד דולר.

*- נקודת ציון חשובה עבור המגה פרויקט בים סוף

סעודיה נמצאת שבועות מהשגת חבילת מימון משמעותית ראשונה למרכיב מרכזי בתכניתו של נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן לגיוון מקורות ההכנסה של הממלכה. הלוואה בשווי של 14 מיליארד ריאל (3.7 מיליארד דולר) אמורה להיסגר בין "חברת פיתוח ים סוף" לקבוצה קטנה של בנקים מקומיים, כולל הבנק הלאומי הסעודי, הבנק הסעודי הצרפתי, בנק ריאד והבנק הסעודי הבריטי.

העסקה הזו שתסייע במימון השלב הראשון של הפיתוח תהיה מה שמכונה "הלוואה ירוקה", כשההכנסות ישמשו למימון השקעה סביבתית בת קיימא. החברה החלה לראשונה לנסות לגייס הלוואה מהבנקים כבר באמצע 2019. פיתוח התיירות בסעודיה הוא חלק חשוב מהחזון של יורש העצר. "חברת פיתוח ים סוף" תהיה אחראית על הקמת אזור תיירות יוקרתי שווה ערך בגודלו לבלגיה. עם השלמת הפרויקט כולו בשנת 2030, הוא אמור לקלוט מיליון מבקרים בשנה, בחלוקה שווה בין תיירים מקומיים ובינלאומיים.

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין