מרילנד- המדינה ה-1 בארה"ב שמבטלת את מגילת הזכויות של אנשי אכיפת החוק

קרוב לשנה אחרי המהומות בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד במהלך מעצר משטרתי, הפכה מרילנד למדינה הראשונה בארה"ב שמבטלת את מגילת הזכויות של אנשי אכיפת החוק ומגבירה את הפיקוח על השימוש בכוח משטרתי.

הדמוקרטים ניצלו את הרוב שלהם בשני בתי הקונגרס המדינתי וביטלו את הווטו שהטיל המושל הרפובליקני, לארי הוגאן, על שלוש הצעות חוק שאושרו בשבוע ואשר נועדו לבצע רפורמה מקיפה בפיקוח על פעילות המשטרה.

מרילנד הייתה המדינה הראשונה שאישרה את מגילת הזכויות של אנשי אכיפת החוק בשנת 1974, אשר בין השאר הסדירה את הזכויות של השוטרים בהקשר של חקירות פנימיות ומשמעתיות בחשד להתנהלות בלתי הולמת במהלך מילוי תפקידם, כגון ביטול תלונות אחרי פרק זמן מסוים והמתנה של חמישה ימים לפני שהחוקרים מקבלים אישור לשוחח עם השוטרים.

הרפורמה החדשה מבטלת את ההגנות והזכויות שהוענקו לשוטרים ומעניק לראשונה תפקיד לאזרחים בהליכים משמעתיים נגד אנשי המשטרה. כמו כן, החקיקה החדשה מגבילה משמעותית את השימוש בכוח ודורשת מהשוטרים לתת עדיפות לשיטות אחרות למניעת הסלמה, כאשר מי שישתמשו בכוח עודף עלולים לעמוד לדין פלילי.

עוד קובעת הרפורמה ההיסטורית כי כל השוטרים יחויבו לשאת מצלמות גוף עד יולי 2025, האישור לפרוץ למבנים על פי צו משטרתי וללא התראה יוגבל לשעות שמונה בבוקר לשבע בערב, ותורחב הגישה של הציבור לרשומות על מקרים של תלונות נגד שוטרים על התנהלות בלתי הולמת.

"מרילנד מובילה את המדינה בשינוי של מערכת השיטור המפורקת שלנו", אמרה יו"ר בית הנבחרים המדינתי, אדריאן ג'ונס. "אני גאה להוביל את בית הנבחרים בביטול של הווטו של המושל כשאנחנו מראים לאומה בדיוק איפה אנחנו ניצבים כמדינה".

הרפובליקנים לא הסתירו את מורת רוחם מהחקיקה החדשה. הוגאן כתב בהודעת הווטו כי החוקים "יכרסמו במוראל המשטרתי, ביחסים עם הקהילה ובאמון הציבור". "זה יגרום נזק אדיר בגיוס למשטרה ויגרום לסיכונים משמעותיים לביטחון הציבור במדינה שלנו", התריע.

מלבד הווטו, הוגאן נמנע מלחתום על שתי הצעות חוק נוספות, אולם אישר את כניסתן לתוקף. חוק אחד מקים יחידה חדשה במשרד התובע הכללי של מרילנד לחקירות של מקרי מוות שבהם מעורבים שוטרים ואוסר על המשטרה לרכוש ציוד צבאי עודף. החוק השני יאפשר למצביעים בבולטימור לקבוע אם רשויות העיר יקבלו את האחריות על המשטרה מרשויות המדינה.

Education groups lead in spending on lobbyists in Maryland | WTOP

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי