חיזבאללה חונך רשת סופרמרקטים מוזלים כחלק מתכניות 'כלכלה מקבילה'

חיזבאללה הנתמך על ידי איראן השיק רשמית רשת סופרמרקטים בלבנון בשם אל-סאג'אד כדי לספק מוצרים זולים לתומכיו כחלק מהתוכניות שלדעת המבקרים נועדו לפתח עוד כלכלה מקבילה משלה.

תומכי חיזבאללה חגגו את פתיחתם של קואופרטיבי אל-סג'ג'אד, שם חלקו תמונות של השקת הסניף הראשון ליד שדה התעופה, וקראו "להתמקד במונח סניף", בהתייחס לסדרת הסופרמרקטים שנפתחה.

al-Sajjad card. (Twitter)

לבנון חווה משבר כלכלי חסר תקדים שנגרם על ידי עשרות שנים של שחיתות וניהול כושל עקב חוסר היציבות שנגרם על ידי המערכת הפוליטית המגזרית במדינה. המשבר הוחמר על ידי מגפת נגיף הכורונה ופיצוץ עצום בנמל ביירות באוגוסט האחרון שהותיר 300,000 עקורים, למעלה מ -2,000 פצועים ולפחות 200 הרוגים. המשבר גרם לירידה של פי 10 של המטבע הלבנוני, והעמיד כמעט מחצית מהאוכלוסייה מתחת לקו העוני, על פי הבנק העולמי.

מתנגדי חיזבאללה מתחו ביקורת על הקמת הסופרמרקט וקבעו כי ארגון הטרור "היה צריך לעבוד עם הרוב הפרלמנטרי שלו ועם ממשלת לבנון  כדי לקבוע תוכנית סיוע לכל הלבנונים בכדי למזער את תוצאות המשבר הכלכלי שגרמו."

חיזבאללה, שהפיץ את כרטיסי אל-סג'אד לעשרות אלפי אנשים, מביא לקוחות למרכזי הקניות כדי לשמור על תזרים המזומנים בסביבה העסקית הנשלטת שלו.

על ידי כניסה לעסקי המרכולים, חיזבאללה ימשוך צרכנים שבלית ברירה  יקנו מאותן חנויות המקבלות מותג משלהן עם כרטיסים משולמים מראש.

פייסל עבדול סאטר, איש תקשורת מקומי, אמר בראיון לתחנת טלוויזיה מקומית כי נעשה שימוש בכרטיס זה גם באזורים בסוריה, כמו אזור אל-קוסייר.

השקת קואופרטיב אל-סג'אד לוותה בקמפיין פרסומת בשלטי חוצות בפרברים הדרומיים של ביירות המשווקים מוצרים אלטרנטיביים איראניים למאבק בעליית מחירים של מוצרים מיובאים ממדינות ערביות שהיו עדים לעליית מחירים של פי עשרה בגלל ירידת ערך לבנון לירה.

יש להוסיף כי מאחורי יוזמה זאת יש שיטה איראנית שכמותה כבר הופעלה בסוריה בהצלחה יתרה והיא…. שרוב המוצרים הזולים ברשת הסופרמרקטים הם מוצרים זולים מתוצרת איראן שאף פעם לא נמכרו בלבנון.
כך איראן מרחיבה את הייצוא מתוצרת מקומית שלה, הורסת את הייצור המקומי בלבנון ולמעשה מאפשרת לאיראן להשתלט על הכלכלה הלבנונית עם כל המשמעויות.
מיותר לציין כי איכות המוצרים האיראנים נמוכה מאוד אך לשכבה הענייה, שהיא הרוב בלבנון, זה לא בדיוק משנה.

al-Sajjad