הערכה: סין רוצה להפוך את איראן ל"תחנת דלק" עבורה

מגזין החדשות האמריקאי – "נשיונל אינטרסט – אינטרס לאומי " פרסם ניתוח של היועצת לשעבר במשרד האנרגיה האמריקאי, ויקטוריה קואטס, ובו דיברה על כוונת סין להפוך את איראן ל"תחנת דלק " כדי שתענה על חלק מצרכי הנפט שלה.

קואטס אמרה כי לאחר הפגישה עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן באלסקה, אחד מבכירי הדיפלומטים הסיניים, יאנג וויי, הלך לטהרן תוך שהוא יודע כי "לצעד זה יהיו השלכות על הממשל האמריקני החדש, לאחר פגישתו הראשונה עם סין."

الصين تريد جعل إيران "محطة وقود" لها - السياسي

היועצת רואה שיש הבדל בהתמודדות סין עם איראן בתקופת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לעומת זאת שבתקופת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

לדברי קואטס, סין אינה מעוניינת בסנקציות האמריקניות כלפי איראן, ו"בייג'ינג הגיעה למסקנה שלא יוטלו סנקציות אם היא תקיים יחסי סחר גלויים יותר עם איראן. "

היועצת שוקלת את הצורך בהטלת "סנקציות על איראן באופן קפדני יותר" מכיוון ש"נפט איראני זול מהווה מקור אטרקטיבי ומוכן לסין, שמנסה להפוך את איראן לתחנת דלק עבורה. "

היא הצהירה כי מעקב אחר "מכליות רפאים" איראניות היא קשה, והצביעה על כך שחלק מהדיווחים מעריכים כי יצוא הנפט האיראני לסין הוכפל בחודש פברואר לכמעט פי ארבע והגיע למיליון חביות ביום ,בחודש הנוכחי.

الصين تسعى لتحويل إيران إلى “محطة وقود” لها

המונח "ספינות רפאים" משמש ,בדרך כלל, מאז שנת 2019, לציון ה"טריקים "שטהרן נקטה בהם כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות, על ידי הפסקת אמצעי האיתור של מכליות הנפט או הסתרת הבעלות על הספינות על ידי שכירת חברות מזויפות.

 

בשבוע שעבר התקיימו פגישות אמריקניות-סיניות שנמשכו יומיים וכללו שלושה מושבים בין שני הצדדים, וביום שישי האחרון אמר שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן כי הצד האמריקני מודאג מאוד מהתנהגות בייג'ינג כלפי הונג קונג ו טייוואן ובתחום המרחב הקיברנטי.

"הצלחנו לדבר בכנות במשך כמה שעות על סדר יום נרחב," אמר בלינקן. הוא הוסיף כי שתי המדינות דנו ב"אירן, צפון קוריאה, אפגניסטן, אקלים ותחומים אחרים. "

מצידו אמר הדיפלומט הבכיר של המפלגה הקומוניסטית הסינית, יאנג ג'יצ'י, "השיחות הסיניות-אמריקאיות שהתנהלו באלסקה היו גלויות, בונות ושימושיות", על פי הדיווח של סוכנות הידיעות הסינית -שינהואה, בשבת האחרונה.

הצד האמריקני והסיני החליפו ביקורות נוקבות על רקע נושאי זכויות אדם ושאיפות גיאופוליטיות, ובלינקן האשים את סין באימוץ התנהגות המסכנת את היציבות העולמית. לדבריו, התנהגותה של סין "מאיימת על הסדר מבוסס הכללים שמבטיח יציבות עולמית."

الصراع على إيران