דו"ח: חקירה בינלאומית על היעלמותן של ספינות בתעלת סואץ "ברמודה"

המגזין "The Economist" השווה את תעלת סואץ ל"משולש ברמודה ", לאחר שתיעד מקרים של היעלמותן של ספינות, והופעתן המאוחרת באזורים אחרים במזרח התיכון.

המגזין אומר כי מתנהלת חקירה בינלאומית לבירור נסיבות האירועים הללו.

המגזין הבריטי ציין מה עלה בגורלה של מכלית הנפט "אמרלד", שעברה בתעלת סואץ בראשון בפברואר ונעלמה לאחר מכן, ואז הופיעה כעבור יומיים מול חופי סוריה.

על פי העיתון, ישראל מפקפקת בכך שהמכלית, שנשאה נפט איראני, הייתה הסיבה מאחורי אסון דליפת הנפט של מאות טונות של זפת שכיסתה את קו החוף שלה והגיעה עד לחופי לבנון, בחודש שעבר.

שרת הסביבה הישראלית, גילה גמליאל, האשימה בגלוי את איראן בגרימת האסון הסביבתי במכוון, אך האקונומיסט  הצביע על כך שאין שום הוכחה לכך.

המגזין הוסיף כי "אמרלד" אינה אלא מכלית נפט רגילה המניפה את דגל פנמה, בבעלות חברת אחזקות לא מזוהה, הפועלת בסתר להובלת נפט בין שתי מדינות הנתונות לסנקציות כלכליות, כלומר סוריה ואיראן.

המגזין מציין כי המכלית היא אחת מעשרות המכליות שטהרן משתמשת בה לאחסון נפט בים לאחר שהמכלים התת קרקעיים שלה התמלאו בגלל חוסר יכולתה למכור נפט בגלל הסנקציות האמריקאיות.

המגזין משווה את המים הנמצאים מעל נמלי הנפט העיקריים באיראן למגרשי חניה ימיים, שכן טהראן מעמיסה נפט ממכליות גדולות למכוליות קטנות יותר בים כדי להסתיר את נכסיה ולהתחמק מסנקציות.

העברות אלה בין ספינה לספינה עלולות להוביל לדליפה, וספינות קטנות לעיתים קרובות חסרות ביטוח ומכבות את המקלטים שלהן (טרנספונדרים) כדי להסתיר את פעילותן, על פי המגזין.

וושינגטון החמירה את הסנקציות על איראן, לאחר שממשלו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנת 2018, והטיל איסור כולל על מכירת נפט איראנית, כולל הטלת סנקציות על כל מדינה או חברה זרה שתחרוג מאותן סנקציות.

בחודש מאי פרסמו משרד החוץ האמריקני, משרד האוצר לבקרת נכסי חוץ ומשמר החופים האמריקני התרעה לכל חברות התעשייה הימית ועובדי מגזר האנרגיה והמינרלים שלא לנקוט בנוהלי שילוח ימי מטעה כדי להתחמק מהסנקציות תוך שהיא מכוונת לאיראן צפון קוריאה וסוריה.

הפרשן הצבאי של האתר מעיר על כתבה זאת של ה-"אקונומיסט" 2 הערות כדלקמן : 

1- ההיעלמות היא לא בתעלה שם אין שום מצב שמישהו מכבה משדר בגלל חוקי השיט והשליטה של רשות התעלה באניות החוצות. הכיבוי כמו שגם מתואר בכתבה הוא רק ביציאה.

2- העברה בין מכליות נפט בנוהל שנקרא STS הוא פרוצדורה מוכרת ונפוצה מאוד בכל נתיבי הנפט העולמיים והיא לא משהו שנולד לצרכי הסתרה והברחה. עם זאת, ההליך הזה שנפוץ במערך ההובלה הימי של נפט, מנוצל היטב עי מדינות או גופים שיש להם עניין להסתיר את מקור הנפט או מדינת היעד של המטען.