השבוע שבין ה-5.3.21 ל- 11.3.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- ביקורת על יו"ר הרש"פ, שהורה לדחות בחירות באיגודים המקצועיים, כדי למנוע לחצים פוליטיים לפני הבחירות למועצה המחוקקת. ברקע, נמשכים מאבקי הכוחות בשורות הפת"ח לקראת גיבוש רשימת המועמדים לבחירות.
*- חמא"ס ממשיכה בהליך הבחירות הפנימיות, כאשר במסגרת זו, כמעט והודח ראש החמא"ס ברצועה יחיא סנואר בידי ניזאר עואדאללה, איש ה"גבארדיה הותיקה" בתנועה.
*- ירי רקטות לים, גרר פגיעה בסירת דיג, והריגת 3 דייגים מח'אן יונס. החמא"ס מנצלת את שליטתה בתקשורת והרשתות החברתיות, כדי למסמס את הארוע ולטשטש את אחריותה לו.
*- הקורונה ממשיכה להכות באיו"ש, ומביאה את הרש"פ להכריז על סגרים, בלא שביכולתה לאכוף אותם. ברקע ביקורת קשה, על הרש"פ, נוכח כשלונה להשיג חיסונים לתושבים, ותיעדוף מקורבים בחיסונים שכן הגיעו לאיו"ש. מנגד, ממשיך מחמד דחלאן להביא לעזה עשרות אלפי מנות חיסון.
*- קרב חמולות אלים במיוחד בשכונת סג'עיה בעזה, שכלל שימוש בRPG, מסתיים בהריגת פעיל חמא"ס, והצתת בתים ורכבים של חמולה יריבה, ומנגנוני הבטחון של חמא"ס.

ובהרחבה:

גם השבוע, הבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית ממשיכות לעורר תרחושת רבה ברחוב הפוליטי הפלסטיני, כאשר יו"ר הרש"פ אבו מאזן חתם על צו לדחיית הבחירות בכל האיגודים המקצועיים בחצי שנה, על מנת שהדבר לא יהווה טריגר לבחינת יחסי הכוחות בין הזרמים השונים. גורמי השמאל ואנשי דחלאן תקפו בחריפות את אבו מאזן בשל המהלך, בו הם רואים כפגיעה בדמוקרטיה.
במקביל, נמשכת התרחושת הפנימית בפת"ח. מרואן ברגותי, אסיר העולם, הודיע באמצעות מקורבו: חאתם עבד אלקאדר, ממזרח ירושלים, כי לא יצטרף לנאצר אלקדוה, אחיינו של ערפאת ביוזמתו להקים מפלגה מתחרה לרשימת הפת"ח, והדגיש שבכוונתו להתמודד על נשיאות הרש"פ ולא על שום תפקיד אחר, ובנוסף, הוא מתנגד לפיצול הפת"ח. למרות זאת אלקדוה לא חוזר בו מהמהלך, והכריז שהוא זוכה לתמיכת פעילי פת"ח מן הדרג הראשון. המועצה המרכזית של הפת"ח שהתכנסה השבוע בראמאללה, בראשות אבו מאזן הודיעה על סילוק אלקדוה, משורות הפת"ח, תוך שהיא מעניקה לו אורכה של 48 שעות לחזור בו, אך אלקדוה דחה את הדרישה והודיע בציוץ בטויטר: "פלסטין, תחילה וסוף".
במקביל, הגיעה בשנית לרצועה משלחת מטעם הנהגת הפת"ח בראשות רוחי פתוח, לדיון עם נציגי הפלגים, כהכנה למפגש הבינאירגוני, האמור להתקיים בקהיר בשבוע הבא.
מנגד, ממשיכים אנשי דחלאן בהתארגנות וצבירת כח בשטח, תוך חלוקת סיוע כלכלי נרחב ברצועה. בסוף השבוע צפוי לחזור לרצועה אחרי שנים של גלות רשיד אבו שבאכ, מי שנחשב ליד ימינו של דחלאן.
וגם בחמא"ס ממשיכים להיערך לבחירות. השבוע הודיעו דוברי התנועה, כי הם ישמחו להתמודד ברשימה משותפת של כלל פלגי ההתנגדות, אם כי הם ערוכים להתמודד גם ברשימה עצמאית, כאשר בכל מקרה, נציגי התנועה לא יבואו משורות הדרג הראשון של ההנהגה, ולא יהיו חברים בלשכות המדיניות של התנועה בעזה ואיו"ש.
בתוך כך נמשך הליך הבחירות הפנימיות של החמא"ס בעיקר בעזה, כאשר לאחר בחירת "מועצת שורא" אזורית, המהווה מעין פרלמנט מקומי, התקיימו בחירות לראשות הלשכה המדינית, שהיא בבחינת ההנהגה הביצועית של התנועה. לאחר שראש מועצת השורא הקודם הוחלף, נפתחה התמודדות גם על ראשות הלשכה המדינית ולא פחות מארבע מבכירי החמא"ס התמודדו נגד, יחיא סנואר היו"ר המכהן, שנחשב כמנצח בטוח, טרם שגילה שניזאר עודאללה, איש הגבארדיה הישנה, ומי שעמד בראש הזרוע הצבאית של חמא"ס משך שנים, והיה גם יד ימינו של השיח' אחמד יאסין, בשלבים הראשונים של הקמת חמא"ס זכה ביותר קולות ממנו, גם אם לא במספר קולות מספיק כדי להיבחר בתום 3 סבבי בחירות.
המתיחות שיצרו תוצאות אלו הביאו להפסקת הבחירות, כדי לתת מקום למגעים מאחורי הקלעים, ובסבב הרביעי, שנערך יממה לאחר הסבב הראשון, ניצח סנואר את עואדאללה בהפרש קטן. תוצאות הבחירות חשפו מתיחות רבה בין אנשי הגבארדיה הותיקה בחמא"ס, דור המייסדים שחש שרגליו נדחקו מההנהגה, לאנשי דור הביניים שיחיא סנואר, נחשב לנציגם המובהק, אנשים שצמחו בתמיכת פעילי הזרוע הצבאית של החמא"ס, ובמיוחד מחמד דיף, ומרואן עיסא. יש המעריכים, שברקע המאבק על ההנהגה עומדת הביקורת על ההתקרבות הרבה מדי של סנואר לאנשי המודכ"ל המצרי, על חשבון הקשרים עם איראן, אותם טיפחו חלק מיריבי סנואר. זאת, לצד הביקורת על הכשלון להשגת עיסקת חליפין מוצלחת מול ישראל, בדומה לזו של "עסקת שליט". לא בכדי, בנאום הניצחון הדגיש סנואר את כוונתו לחתור לשחרור האסירים במהירות האפשרית.
יחיא מוסא, מראשי החמא"ס, וחבר המועצה המחוקקת הפלסטינית היוצאת, מתח ביקורת פומבית על היעדר דמוקרטיה אמיתית בתהליך הבחירות, וקרא להפוך את המהלך לדמוקרטי באופן מלא. יצויין, שהחמא"ס שומרת בסוד את שמות חברי מועצת השורא שלה, ובאיו"ש אין כמעט כל סיקור למהלך הבחירות, מחשש לחשיפת הפעילים בפני השב"כ הישראלי ומנגנוני הרש"פ.
הקורונה, ממשיכה להתפשט ברחבי איו"ש, ומספר המתים היומי הפך לדו ספרתי על בסיס יומי, ובתי החולים הגיעו לקצה גבול הקיבולת. בעקבות זאת, הטילו מושלי המחוזות סגרים ועוצרים, כמעט בכל רחבי איו"ש, ואע"פ כן, שליטתם בשטח כה מוגבלת, שכמעט ולא נרשם מקרה, בו פועלים בהתיישבות היהודית או בישראל לא הגיעו למקומות העבודה. השבוע גם החל מבצע חיסון של הפועלים בידי מד"א ישראל. ברקע, הודיעה ממשלת סין על הספקת מאה אלף חיסונים מתוצרתה לרש"פ, ומחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הורה על פתיחת רישום למבקשים להתחסן, נוכח הביקורת על כך שהחיסונים הקודמים שהגיעו לרש"פ ניתנו בעיקר למקורבי השלטון. מנגד, דחלאן הודיע, כי יעביר לרצועה עוד 40 אלף חיסוני ספוטניק רוסיים, תרומת פטרונו, שליט האמירויות.

הנה תמונות מהסגרים בגזרת ראמאללה:

ועוד באיו"ש, נמשכים העימותים הקבועים במוקדי החיכוך, מול ההתיישבות, דוגמת: תל ארומה, קדום וגוש עציון. ההנהגה הפלסטינית גינתה במקביל את הפסיקה המאשרת את פרוייקט ההנגשה של מערת המכפלה. השבוע נרשם פיגוע דקירה כלפי חייל בטובאס, כשהמחבל נורה ונלכד. כן נרשם נסיון לבצע פיגוע ע"י מחבלת בחוות שדה אפרים שבמערב בנימין, המחבלת נתפסה. בד בבד, מציינים אנשי הפת"ח היום (11 במרץ) את יום השנה לפיגוע כביש החוף בו נרצחו 35 ישראלים הי"ד, או כהגדרת הפלסטינים: יום השנה לנפילת ה"שהידה", הרוצחת דלאל אלמוגרבי, ממובילות הפיגוע הרצחני.

הנה תמונות מההפגנה השבועית בכפר קדום:

ובעזה: ירי רקטות שביצעו אנשי החמא"ס לעבר הים גרם לפגיעה בסירת דייג מול ח'אן יונס, ולמות 3 מהדייגים. החמא"ס הביעה צער על התקרית והבטיחה חקירה במטרה למסמס את הביקורת והזעם. בהמשך אף פרסם משרד הפנים של החמא"ס תוצאות תחקיר בו נטען, כי הסירה נפגעה מ"רחפן תופת ישראלי", שפגע בה. בהקשר זה, שוב ראוי לציין את השליטה הכמעט מוחלטת של חמא"ס על התקשורת והרשתות החברתיות, כאשר כמעט לא ניתן למצוא בהם ביקורת גלויה על החמא"ס. הנה תמונות מההלוויה שנערכה לדייגים:

ועוד בעזה: סכסוך חמולות אלים במיוחד, פרץ בין משפחות ערעיר ואלשמאלי בסג'עיה, בהשתתפות פעילים במנגנוני החמא"ס והגא"פ, כולל ירי חי ואפילו RPG. הארוע הסתיים בהרוג ממשפחת ערעיר, פעיל חמא"ס. החמא"ס מצידה מנסה לרסן את האלימות החרימה נשקים ועצרה את רוצחו של ההרוג. למרות זאת, אנשי משפחת ערעיר הצליחו להצית בתים של משפחת שמאלי, ורכבים של מנגנון בטחון הפנים של החמא"ס.
ובחזרה לאיו"ש. מושל יריחו הוציא צו לסגירה מיידית של וילות ביריחו ששימשו לזנות ולמסיבות רועשות של צעירים מזרח ירושלמים.
ולסיום: היום 11 מרץ חל חג "אלאסרא ואלמעראג'", המציין את עליית מחמד השמימה, לפי חלק מהמסורות דרך הר הבית. הדבר אומר שבעוד כחודש, יחל חודש הרמדאן. : "כל עאם ואנתום באלח'יר".

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחודש טוב ומוצלח לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש