הרמטכ"ל קבע: לוחם הקומנדו שהותקף ע"י ערבים פעל כראוי! קבעון מחשבתי?

מדובר צה"ל נמסר: 'תחקיר תקיפת לוחם הקומנדו הוצג לרמטכ״ל'

התקיפה הינה אירוע חריג, הלוחם נאבק בכל כוחו, לא היה כשל ערכי

דובר צה"ל מוסר כי ממצאי תחקיר תקיפת לוחם הקומנדו בשבוע שעבר הוצגו היום לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, על-ידי מפקד פיקוד המרכז, אלוף תמיר ידעי.

מהתחקיר עולה כי במהלך ניווט בדד זיהה הלוחם שני אזרחים חשודים במרחב שניסו ליצור איתו קשר. הלוחם התרחק מהנקודה, התעלם מהשניים והמשיך בניווט בעוד החשודים התרחקו מהמקום בנסיעה.

לאחר מספר דקות הפתיעו החשודים את הלוחם והחלו להכותו בחוזקה. בתום מאבק ממושך, שלף הלוחם את המחסנית מהאפוד במטרה לדרוך את נשקו. בשלב זה חטפו החשודים את הנשק ונמלטו מהנקודה, כשהם פצועים.

כתוצאה מהמאבק, הלוחם נחבל בגופו ובראשו באורח קל. מיד בתום האירוע הלוחם הזעיק את מפקדיו, שחברו אליו בתוך דקות כדי להגיש לו סיוע רפואי. המפקדים והלוחם ניסו לרדוף אחר הרכב הנמלט ללא הצלחה.

ממסקנות התחקיר, כלל העדויות ומחקירת המשטרה עולה כי הלוחם נאבק בתוקפים בכל כוחו ופעל באופן התקפי.

התחקיר לא מצא כשל ערכי בתפקודו של הלוחם, למרות התוצאה של חטיפת הנשק, זאת מאחר שהחייל לא הבין שהוא נמצא בסכנה עד שהחלו לתקוף אותו.

מהתחקיר עולה כי הכנת האימון וביצועו התנהלו על-פי הפקודות והנהלים המחייבים בעת ניווטי בדד.

הרמטכ״ל קיבל את מסקנות התחקיר וקבע כי אימון ניווט בדד מהווה רכיב חשוב בבניית המקצועיות והחוסן המנטלי הנדרשים מכל לוחם.

עוד קבע כי הוראות הפתיחה באש מותאמות לצרכים ומאפשרות למפקד חטיבה לקבוע את מצב הנשק בעת ניווט, לאפשר מצב ׳הכנס׳ ולפתוח באש על פי צורך.

הוראות הפתיחה באש מותאמות לצרכים המבצעיים, מאפשרות לבצע נוהל מעצר חשוד כלפי גנב נשק חם וכן במקרה בו נשקפת לחייל סכנת חיים הוא רשאי לפעול בכל האמצעים ובכללם לבצע ירי חי על מנת לנטרל את הסכנה.

בסיכום הדברים קבע הרמטכ״ל כי מדובר באירוע חריג שנדרש ללמדו בכל יחידות צה״ל.

al-monitor

קרדיט: דן אסולין מקבוצת נציב