שביתת כלי תקשורת בפולין ברקע הכוונה להטיל מס על רווחי פרסום

כלי התקשורת העצמאיים בפולין השביתו היום את פעילותם במחאה על כוונת הממשלה להטיל מס על רווחי פרסום בתקשורת. "אנחנו מתנגדים לשימוש במגפה בתור תירוץ לנטל כבד חדש על המדיה", הבהירו.

על פי התוכנית שמקדמת הממשלה השמרנית בפרלמנט, המס החדש על רווחי פרסום ינוע בין שניים ל-15 אחוזים בהתאם לגודל של גוף התקשורת, כאשר נטען כי הוא נועד לסייע במאבק במגפת הקורונה. "לא ייתכן שהעניים יהיו עניים יותר והעשירים יותר עשירים", הכריז אתמול ראש הממשלה, מתאוש מורבייצקי, שהגן על המהלך שלדבריו דומה למסים בצרפת, באיטליה ובספרד.

אולם בתקשורת העצמאית ראו בכך שלב נוסף בניסיון של מפלגת החוק והצדק השלטת לפגוע בעיתונות החופשית במדינה. אתמול הם החשיכו את המסכים הראשיים של אתרי האינטרנט שבהם נכתב "אין לנו ברירה" ו"משתמש יקר! אנחנו נוקטים היום בצעד שמעולם לא רצינו כי הוא נגד הערכים העיתונאיים שלנו".

במכתב פתוח שפרסמו 43 ארגוני תקשורת, הם הזהירו כי הטלת המס תחליש כלי תקשורת בפולין ואף תמחק חלק מהם, ובעוד כלי התקשורת הממלכתיים זוכים לתקציב של שני מיליארד זלוטי בכל שנה, התקשורת הפרטית תצטרך לשלם מיליארד זלוטי. "אנחנו מתנגדים בתוקף לשימוש במגפה בתור אמתלה להכניס עוד נטל כבד ויוצא דופן – נטל שיהפוך לקבוע וישרוד גם את מגפת הקורונה", כתבו.

"הם מעתיקים פחות או יותר את הגישה ההונגרית – למחוק את הקיימות של תקשורת עצמאית", אמר בכיר בכלי תקשורת עצמאי בפולין לאתר פוליטיקו האירופי. "הם אומרים שהרווחים של המס נועדו להתמודד עם המגפה, אבל הכסף רק ילך לפעולות תעמולה של מפלגת החוק והצדק".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי