ביידן מאריך את האיסור על מכירת מטוס הקרב החמקני F-35 לטורקיה

דובר הפנטגון קורא לאנקרה "לא לשמור" על מערכת ההגנה האווירית הרוסית המתקדמת ה-אס 400

ממשל ביידן לא יבטל את האיסור של ממשל טראמפ על טורקיה לקנות מטוסי קרב חמקניים מדגם F-35, עונש על רכישת אנקרה ,בשנת 2019, של מערכת הגנה אווירית רוסית ה-אס 400, כך אמר ביום שישי בכיר בפנטגון.

"טורקיה היא בעלת ברית נאט"ו ותיקה ומוערכת, אך החלטתם לרכוש את ה- S-400 אינה עולה בקנה אחד עם התחייבויותיה של טורקיה כבת ברית של ארה"ב ושל נאט"ו", אמר קצין העיתונות של הפנטגון ג'ון קירבי במהלך תדרוך עיתונאים אחר הצהריים של יום שישי. "עמדתנו לא השתנתה. S-400 אינו יכול ללכת יחד עם ה- F-35 וטורקיה הושעתה מאותה תוכנית. אנו קוראים לטורקיה לא לשמור על מערכת S-400. "

חלק ניכר מהשפה בה השתמש קירבי היה זהה לאופן שבו פקידי הפנטגון איפיינו את ההחלטה לאסור על טורקיה להצטרף לפרויקט של מיליארדי דולרים ביולי 2019.

"לטורקיה היו מספר הזדמנויות בעשור האחרון לרכוש את מערכת ההגנה האווירית מדגם פטריוט מארצות הברית ובמקום זאת בחרה לרכוש את ה- S-400, המספק לרוסיה הכנסות, גישה והשפעה", אמר קירבי.

בדצמבר הטיל ממשל טראמפ סנקציות על טורקיה בעקבות קניית מערכת הטילים.

טורקיה תכננה זמן רב לקנות למעלה ממאה מטוסים, אך הזמינה רק 30 כאשר וושינגטון סילקה את אנקרה מהפרויקט. חיל האוויר האמריקני אמר בשנה שעברה כי ירכוש את המטוסים הטורקים שכבר נבנו, אך לא הועברו, על ידי יצרן משרד ההגנה האמריקאי –  לוקהיד מרטין. חברות טורקיות צפויות להמשיך לייצר ולספק חלקי F-35 ללוקהיד עד שנת 2022.

This 2011 photo shows a full-scale mockup of an F-35 jet in Turkish Air Force livery at Izmir, Turkey.

קרדיט לתמונה: VAALAA / SHUTTERSTOCK