השבוע שבין ה-8.1.21 ל- 14.1.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- פרסומים שונים על כוונת אבו מאזן לחתום על צו לקיום בחירות כלליות במאי.
*- מפגש בין נציגי ירדן, מצרים, גרמניה וצרפת בקהיר במגמה לנסות להניע מחדש תהליך מדיני עם כניסת ממשל ביידן לבית הלבן.
*- נמשכים גילויי מתיחות בין הפלסטינים למתנחלים באיו"ש, במקביל, לנסיונות של הרש"פ לעודד את פעילות המאבק העממי בשטח.
*- פעילות הרש"פ והחמא"ס, שכללה סגר סופ"ש ברצועה, וסגרים נקודתיים באיו"ש, ולא סגר מלא הוכיחה את עצמה בעצירת התפשטות מגיפת הקורונה. במקביל, מתקשה הרש"פ להשיג חיסונים לאוכלוסייה, ואילו מחמד דחלאן מביא לרצועת עזה ציוד רפואי למאבק בקורונה, בתרומת שליט האמירויות.
*- הרש"פ, משלמת משכורות לעובדיה, והחמא"ס ממשיכה לשלם לעובדיה מחצית משכרם. לצד זאת, הנחה אבו מאזן לשלם למשפחות האסירים העזתיים קצבאות מלאות. במקביל, מנסה אונר"א לגייס סיוע כלכלי, בצל מחאה ציבורית על קיצוץ השירותים לאוכלוסייה. ממשלת קטר מודיעה על הארכת הסיוע הכלכלי לרצועה בשנה שלמה.
*- נמשכים סכסוכי חמולות רבים ברחבי איו"ש. באחד מהם נרצח תושב מחנה הפליטים בלאטה. ברקע, סבב מינוי סגנים, בחלק ניכר ממנגנוני הביטחון הפלסטיניים באיו"ש.

ובהרחבה:

גורמים פלסטיניים שונים מדווחים על כוונת יו"ר הרש"פ לחתום כבר בימים הקרובים על צו לקיום בחירות כלליות במאי השנה, מיד לאחר סיום חודש הרמדאן, וכשלושה חודשים לאחר מכן על בחירות להנהגת הרש"פ. זאת,לאחר הסכמת החמא"ס לקיום הבחירות במהלך מדורג ולא בו זמנית, מה שעשוי אולי לאפשר את הפיכת המהלך, במידה והחמא"ס תזכה בניצחון. לאחר מכן, אמורות להתקיים גם בחירות למועצה הלאומית הפלסטינית האחראית לניהול מוסדות אש"ף.
מבחינת אבו מאזן, מהוות הבחירות בבחינת "שוט" על כל הצדדים. בפת"ח, יהיה זה הוא שיקבע את זהות הנציגים, ויחייב את כל הגורמים לפנות אליו. מול החמא"ס, ניצחון מובהק מדי בבחירות למועצה המחוקקת, יביא בהכרח לביטול היעד המרכזי של החמא"ס והוא הבחירות להנהגת הרש"פ ואש"ף, עם הקופה והמשאבים, וגם השליטה באיו"ש.
ברקע, דווח על מפגש מרובע בין שרי החוץ של ירדן. מצרים, גרמניה וצרפת בקהיר, בניסיון להניע מחדש תהליך מדיני בין ישראל לפלסטינים, לאחר כניסת הממשל האמריקאי החדש לבית הלבן. זאת, לצד דיווחים אודות מפגשים חשאיים בין שר החוץ הירדני, למקבילו הישראלי.
ובתוך כך, בשטח, ממשיכים גורמי הרש"פ ללבות את המתיחות מול המתנחלים ואת האלימות מול כוחות צה"ל, תוך זהירות מגלישה לעימות חמוש, בו הרש"פ רק עלולה להפסיד. כמובן שחלק מהמתיחות נובעת מעימותים בשולי המחאה של ההתיישבות על הריגת הנער אהוביה סונדק ז"ל, אך במקביל, ממשיכה הרש"פ בגיבוי אירופי במאמץ מרוכז להשתלט על כמה שיותר שטחי C. כך לדוגמא ממש מזרחית לעמונה, נבנה בימים אלה מבנה ענק, ככל הנראה בית ספר, או מפקדה ביטחונית, רחוק מכל מקום ישוב. לצד זאת, ביצעו תושבי הכפר קוצרא שמדרום מזרח לשכם מבצע נטיעות ליד הישובים היהודיים הסמוכים קידה ואש קודש, ולאחר מכן הפיצו בתקשורת העולמית טענות על התנכלות מתנחלים, לאחר שנטיעות אלה נעקרו. תלונה דומה, על עקירת מטעים השמיעו גם תושבי הכפר בית אומר שמצפון לחברון.
בנוסף, מדווח מהנד ג'עברי, מועד שיקום חברון העתיקה על תכנית לישוב מחדש של כל הבתים הנטושים באזור מאז שנת 1994, בהובלת תנועת הפת"ח. בעלי הבתים יכולים לבחור בין חזרה למקום לבין השכרה לאחרים, בציינו שהפת"ח לא יאפשר את המשך הפקרת המבנים.
לצד זאת, ממשיכים הפלסטינים בהפגנות במוקדי החיכוך הקבועים, דוגמת הכפר קדום, נעלין שליד מודיעין עילית, הכפר בית דג'ן שממזרח לשכם, החווה שממערב לכוכב השחר ועוד. ברקע נמשכים ניסיונות לפיגועים ביוזמה אישית, כמו ניסיון לפיגוע דקירה ליד מערת המכפלה בחברון, ובמחסום קלנדיה, שם כנראה נעשה ניסיון פיגוע לא תכנון מוקדם, אלא כתוצאה מהתלהטות יצרים נקודתית. בחסדי ה', לא היו פגיעות קשות בקרב חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב.

הנה תמונות מעימות בין אחד מראשי הכפר דיר ג'ריר לחיילי צה"ל ומתנחל, ששודרו ברשת "אלג'זירה", והפכו את השיח', לאחד מגיבורי המאבק העממי הפלסטיני:

ובעזה, התפתח מעין יום קרב, לאחר שצלף פלסטיני פתח באש לעבר דחפור ישראלי שביצע עבודות חישוף על גדר המערכת. בתגובה, ביצע טנק צבאי ירי לעבר עמדת חמא"ס ריקה והרס אותה, ואילו הפלסטינים שיגרו מספר בלוני נפץ, שאחד מהם עורר בהלה מסוימת באזור שדרות, כשהתפוצץ באוויר.
בכל הנוגע להתפשטות הקורונה, מרוצים גורמי הרש"פ והחמא"ס מהצלחתם למנוע את התרחבות ההדבקה והתמותה בשבועיים האחרונים, ואף לצמצם אותן במידת מה, ללא נקיטת צעדים דראסטיים, מעבר להמשך סגר סופ"ש בעזה, וסגרים נקודתיים באיו"ש, ללא פגיעה בעבודה, וברוב פעילות המסחר. אנשי החמא"ס אף אישרו השבוע חזרה חלקית לתפילות במסגדים, שלא בימי שישי.

בתוך כך, הרש"פ מוצאת עצמה במבוכה לאחר שההבטחות להשגת חיסונים לקורונה, התבררו כהבטחות כלליות, והדרך עד להשגת חיסונים נראית עוד ארוכה, למרות הנכונות להסתפק ב"חיסונים סוג ב'", דוגמת החיסון הרוסי, שהתברר שגם הוא לא יגיע לפני חודש אפריל. משרד הבריאות של הרש"פ הכחיש בתוך כך את הפרסומים בישראל אודות העברת כמה מאות מנות חיסון מישראל לרש"פ, פרסומים הגורמים לרש"פ מבוכה רבה.
במקביל הפגינו כמה מאות משפחות מאיו"ש מול משרד הבריאות בראמאללה, בתביעה לחדש את ההפניות לחולים קשים, בישראל. הפניות שהופסקו מאז ההכרזה על הפסקת התיאום, ולא חודשו גם לאחר מכן, מסיבות כלכליות.
ובעזה, גייס מחמד דחלאן מתקן לייצור חמצן בתרומת פטרונו, השיח' זאיד, שליט האמירויות.

הנה תמונות מהגעת המשלוח מהאמירויות לרצועה:

בחמא"ס, נמשכת סערת הרוחות, בעקבות פרסום סרטון הוידיאו של בכיר הזרוע הצבאית באסל צאלחיה, המוכר בכינוי "אבו עמאד אלטיאר", בו האשים את בכירי הזרוע הצבאית של החמא"ס, ובראשם את מרואן עיסא, המוגדר כ"רמטכ"ל החמא"ס", בשחיתות, כמו גם באי טיפול בתכניות ישראליות לכיבוש הרצועה. הנהגת החמא"ס עצרה את צאלחיה, ולאחר מכן טענה, שהוא נפל קרבן לפעילות לוחמה פסיכולוגית ישראלית.

הנה הסרט של צאלחיה, בו הוא מציג את פעילותו בתנועה, ואת טענותיו:

מלבד באסל צאלחיה, עצרו אנשי החמא"ס גם את עורך הדין אומיה כחלות, לאחר שתקף בפייסבוק את משרד החקלאות העזתי, בשל סירובו לבצע פסק דין של בית המשפט המקומי. בעקבות מעצרו, פתח כחלות, בן לאחת מהמשפחות הנחשבות בחמא"ס בשביתת רעב, ואושפז בבית החולים.
במישור הכלכלי, הצליחה הרש"פ לשלם את משכורות דצמבר במלואן. התשלום המלא בוצע רק באיו"ש, והעובדים העזתיים ממשיכים למחות על קיפוחם. על רקע הניסיונות לפיוס, הורה אבו מאזן לשלם קצבאות מלאות לכל משפחות האסירים העזתיים, ולהקים ועדה (נוספת) לבחינת סוגיית תשלום המשכורות למי שחדלו לקבל שכר או מקבלים שכר חלקי בשנים האחרונות.
במקביל, אונר"א ששילמה גם היא לעובדיה את משכורות דצמבר, למרות האיומים המוקדמים, והטענות על גירעון כלכלי ענק, יוזמת מפגש תורמים גדול באפריל, בניסיון להיחלץ מהמצוקה. זאת, מתוך תקווה שהממשל החדש בארה"ב ייתן דחיפה להגדלת הסיוע. לצד זאת התנהלו ברחבי הרצועה מספר הפגנות במחאה על קיצוץ שירותי אונר"א לאוכלוסייה.

הנה תמונות:

במקביל, שילמה חמא"ס חצי משכורת לעובדי המנגנון הציבורי ברצועה, בדומה למה שקיבלו עובדים אלה בחודשים האחרונים. כמו כן, קיבלה החמא"ס התחייבות מממשלת קטר להמשך התמיכה הכספית באותו היקף, כמו בשנת 2020, גם לאורך כל שנת 2021. חמא"ס שילמה בנוסף, קצבאות לפצועי "מצעד השיבה" הנשכחים.
בתחום הפנים נמשכים סכסוכי חמולות בכל רחבי איו"ש. כך בין היתר, נרצח תושב מחנה הפליטים בלאטה וילד נפצע, בסכסוך מקומי. בכפר אלמדיה, הסמוך למודיעין דרס אדם את אחיו ופצע אותו קשה, בשל סכסוך ביניהם. כמו כן, התפתח סכסוך גדול בכפר מית'לון שבגזרת ג'נין, שנרגע, רק לאחר הגעת כוחות גדולים של המש"פ. במקביל, בכפר ציר בגזרת ג'נין נערכה סולחה לאחר 22 שנים של סכסוך, שראשיתו ברצח שני בנים ממשפחת ארשיד. האירוע התקיים בחסות מושל המחוז, והמנגנונים.

הנה תיעוד של הרצח בבלאטה:

ברקע, הורה מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ על סבב מינויים גדול של סגנים במרבית מנגנוני הביטחון באיו"ש, מוד"צ, בטחון מסכל, משטרה, הג"א, שירותי הרפואה הצבאית ועוד. לא נקבעו סגנים ביחידות הליבה: מודכ"ל, בטחון כללי (מעין צבא) ובטחון הנשיאות.
כן מינה אבו מאזן את השופט עיסא אבו שראר לנשיא המועצה המשפטית העליונה, גוף המהווה מעין בג"ץ פלסטיני, לצד "לשכת אתיקה" לעורכי הדין.

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש