העימות בסהרה המערבית מאיים להתפרץ מחדש

הסכסוך בסהרה המערבית מאיים להתפרץ מחדש. בשישי בערב הודיעה מרוקו כי כוחות הצבא שלה טיהרו את אזור מעבר "אלכרכראת" בגבול עם מאוריטניה ופתחו אותו מחדש לתנועת מסחר ואנשים. מסוף אוקטובר דווח כי אנשי מחתרת הפוליסריו מנעו את הפעילות במעבר. "שחרור" המעבר לווה בחילופי איש בין חיילי צבא מרוקו לאנשי המחתרת אך לא נמסר על נפגעים. לאור פעילות הצבא המרוקאי הודיעה מחתרת הפוליסריו כי מדובר "בהכרזת מלחמה" ובסיום הפסקת האש שהייתה באזור מאז תחילת שנות התשעים.

המעבר הזה חשוב לכלכלה המרוקאית מאחר שהוא מהווה נקודת מעבר עבור משאיות למאוריטניה ומשם לשווקים נוספים בסהרה הדרומית. מאז 1975 התגלע סכסוך בין מרוקו לפוליסריו (בתמיכת אלג'יריה) סביב סהרה המערבית, שהחל לאחר תום הכיבוש הספרדי. העימות המזוין נמשך עד שנת 1991, אך נפסק עם חתימת ההסכם שרואה באלכרכראת אזור מפורז.

כדי להבין באיזה צד ישראל אמורה להיות, נזכיר כי האמירויות וגם בחריין מיהרו להביע תמיכה במרוקו על פעילותה במעבר הגבול…האמירויות אף פתחה באחרונה קונסוליה באלעיון שבסהרה (תחת שליטת מרוקו) ויש טענה כי ההתקרבות בין רבאט ואבו דאבי תוביל בסופו של דבר גם לנורמליזציה בין ישראל לבין מרוקו.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין