בשורה מרה לסעודים – הפחת שכר צפויה במגזר הציבורי

הצהרת האיש החזק בסעודיה יורש העצר מוחמד בן סלמאן, אמש מכינה את הציבור הסעודי לקראת צעד כואב במיוחד – קיצוץ משכורות והטבות למועסקי המגזר הציבורי. בדברים שצוטטו בשמו בסוכנות הידיעות אמר בן סלמאן כי אם ההכנסות שאינן מנפט לא יגיעו ל-96 מיליארד דולר, ואם הן תשארנה ברמה של 2015 קרי כ-27 מיליארד דולר, יופחתו המשכורות לעובדים במגזר הציבורי בכ- 30% וכן יקוצצו הטבות ובונוסים.

משכורות עובדי המגזר הציבורי הן נושא רגיש בממלכה והשלטונות פוגעים בהן רק במקרה של "אין ברירה" מחשש לשחיקה בתמיכה העממית ובכלל יש לזכור כי בקטגוריה הזו של עובדי ציבור נכנסים גם אנשי הצבא. כך אירע בשנת 2016 אז הכריזה סעודיה על תקציב צנע שגרר קיצוץ בהטבות העובדים, אך ברגע שההכנסות התייצבו כעבור שנתיים הוחזרו התנאים הקודמים.

סעודיה הוכתה קשות עקב משבר קורונה אם כי היא משלמת את המחיר גם על המדיניות שלה. כזכור בתחילת המשבר הממלכה נכנסה למלחמת מחירי נפט עם רוסיה דבר שהוביל לירידה חדה במחירי הזהב השחור. בן סלמאן אמר אתמול כי תקציב 2020 היה אמור להניב הכנסות בשווי של 220 מיליארד דולר, מתוכן 137 מיליארד דולר מנפט, אך עתה הצפי הוא להכנסות נפט של כ-109 מיליארד דולר בלבד. בהתחשב בעובדה שעלות השכר במגזר הציבורי מגיעה ל-134 מיליארד דולר בשנה נקל להבין מדוע הסעודים קיבלו אתמול בשורה מרה של קיצוץ צפוי בשכרם.

חיים סבן נפגש למשך 4 שעות עם הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן - כלכליסט

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין