קטאר: מציאות כלכלית חדשה בגלל הכנסות נפט לא יציבות

מדינות המפרץ מתחילות להתרגל ולהיערך למציאות הכלכלית החדשה, בה הכנסות הנפט לא יציבות. במסגרת זו, קטאר תבסס את תקציבה לשנה הבאה על מחיר נפט של 40 דולר לחבית, כ-20% מתחת להערכות בשוק לקראת השנה הבאה. ההתבססות על המחיר הנמוך נועדה לסייע ליצואנית הגדולה בעולם של גז טבעי להשיג יותר יציבות מבחינת ניהולה התקציבי.

המהלך יעזור לקטאר "להימנע מתוצאות כלכליות שליליות עקב תנודתיות במחירי הנפט", אמר אתמול שליט קטאר שיח' תמים בן חמאד אל ת'אני. יצוין כי מחיר הגז קשור למחיר הנפט בשוק העולמי, וכשהנפט קורס הוא מוביל בדרך כלל לירידות חדות גם במחירי הגז. עם זאת במשבר הנוכחי התנודתיות במחירי הגז הייתה פחות חריפה בהשוואה לנפט, מה שמעמיד את קטאר במצב מעט טוב יותר בהשוואה לשכנותיה, המתבססות על ייצוא הנפט.

אינדיקציות ראשוניות מצביעות על כך שהגירעון התקציבי של קטאר במחצית הראשונה של השנה מינורי יחסי ומגיע ל-406 מיליון דולר. זהו נתון מעודד שכן הצפי גם של הקטארים עצמם היה קודר הרבה יותר . עם זאת, בתחילת השנה עוד בטרם משבר קורונה, העריכו בקטאר כי ירשמו עודף תקציבי וזאת בהתבסס על מחיר נפט ממוצע של 55 דולר לחבית.

ביצועי המשק הקטארי ברבעון השני של השנה היו הגרועים ביותר מזה שמונה שנים, עקב צעדי הסגר והירידה בביקוש העולמי לגז. הצפי הוא שקטאר תסיים את שנת 2020 בצמיחה שלילית של 4.5% – הירידה הנמוכה ביותר מקרב כל מדינות המפרץ.

New refinery boosts Qatar oil production - eb247 - Companies And Markets -  Energy - Emirates24|7

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין