מצרים משדרגת מאוד את מערך איסוף המודיעין והלוחמה האלקטרונית בסיני

לפני יותר משנה דיווח האתר נציב.נט כי " מצרים הציבה בלון לאיסוף מודיעין בסיני בקרבת הגבול עם ישראל" .

בין היתר נכתב בכתבה זאת , וחשוב מאוד לחזור ולהאיר את הדברים , הדברים כדלקמן:

לוותיקים שבינינו ,ששרתו בסיני בוודאי זכור לכל מי שנסע על ציר רפידים – ביר תמדה (לא הרחק ממעבר הג'ידי שבמרכז סיני) בלון גדול המרחף לו בשמי סיני. היו שחשבו כי מדובר בבלון לאיסוף נתוני מזג אוויר אך לא צריך היה להיות בעל סיווג ביטחוני יוצא מהכלל כדי לדעת כי הוא היה שייך לאחד ממתקני המודיעין של צה"ל באזור. על פי מה שנודע אז הבלון הצה"לי עסק באיסוף מודיעין משטח מצרים המרוחק ממנו מאות קילומטרים. כמה הוא הצליח במשימתו למרות המרחק הגדול מאוד שלו מאתרים צבאיים במצרים שביבשת אפריקה  לא כך כך ברור אך עצם העובדה שצה"ל הסכים להשקיע כסף להשאירו באוויר שנים ארוכות מביא למסקנה שככל הנראה הוא עשה עבודה טובה.

לאחרונה, מי ששהה באזורים הסמוכים לגדר הגבול עם מצרים והסתכל מערבה היה יכול להבחין שבאזור שייח זואיד ,דרומית לאל עריש, המרוחקת כ-30 ק"מ משטח ישראל , משייט לו בלון מצרי.

על פי הצהרות המצרים הם הציבו במהלך השנה האחרונה, לראשונה, דרומית לשייח זואיד שבצפון סיני, בלון תצפית היכול להישאר באוויר זמן רב ולכסות בראיה ולנטר אלקטרונית אזורים גדולים יותר, מה שיאפשר לקבל מודיעין בזמן אמת על תנועות גורמי טרור הפועלים בצפון סיני וכן יוכלו לאתר ולנטרל מטעני חבלה מאולתרים שהטרוריסטים מרבים לשתול על צירי התנועה  באזור ולפגע ללא הרף בכוחות צבא מצרים הפועלים באזור.

במבט של שנה ויותר לאחר שהדברים נאמרו ונכתבו, ישראל יכולה לבחון האם הצבת בלון התצפית המצרי אכן עומד במבחן המציאות , ואיפשר לצבא מצרים להקטין את ממדי הטרור בצפון ובמרכז סיני ? לכל מי שקורא את הכרוניקה היומית לגבי הנעשה בסיני, התשובה היא ברורה: לא ולא. הטרוריסטים בסיני ממשיכים להשתלולל ולפגע ולהסב אבדות כבדות לצבא המצרי הנראה חסר אונים במלחמתו נגדם. שוב ושוב מצליחים הטרוריסטים לתקוף, באור יום, מתקנים ומפקדות של הצבא המצרי ולצאת משם בשלום ולהעלם בעומק המדבר הסובב.

החודש, אוקטובר 20 , הכרוניקה העיתונאית דיווחה כי " מחלקת המדינה של ארה"ב אישרה עסקה צבאית זרה אפשרית למצרים של מערכת מודעות לתחום הימי וציוד אחר, כולל (12) מל"טים מרטין V-Bat בשווי 417 מיליון דולר. כטב"מ מרטין V-Bat הוא מסוג VTOL (המראה ונחיתה אנכית ) לטווח טיסה בינוני שמספק יכולות ISR ( מודיעין, סיור ועקיבה).

תמונה
העסקה כללה גם אספקה למצרים של 3 אמצעים אוויריים שהם בלוני מעקב המצוידים בחיישני אלקטרו אופטיים, חיישני אינפרא אדום ורדאר שניתן להשתמש בהם ביעילות בעיקר בפעולות נגד טרור בחצי האי סיני או באבטחת גבולות מצרים.

תמונה

במילים אחרות מצרים הולכת להציב חלק ממערך הבלונים לאיסוף מודיעין ולוחמה אלקטרונית בסיני בתואנה של "הגברת המאמץ הצבאי נגד אירגוני הטרור שהתבססו בחצי האי סיני".

הבלונים החדשים שארה"ב הסכימה לספק למצרים הם לא רק הרבה יותר משוכללים מסד"כ הבלונים הנמצא כרגע בידי מצרים וחלק ממנו מוצב בסיני , אלא גם מסוגל לעלות הרבה יותר גבוה ומעשה לכסות את כל שטח ישראל . אמצעי השליטה והבקרה המודרניים ביותר המותקנים בבלונים אלו מאפשרים לו לשהות באוויר זמן ארוך ביותר לפני שנאלצים להורידו למטרות תחזוקה או מסיבות  מזג אוויר, מה שמוביל למסקנה כי מצרים מציבה מתקן איסוף מודיעין ברמה האסטרטגית המסוגל לדווח ,בזמן אמת , על כל הנעשה בשמי ישראל וגם על אדמתה.

כך נראית ישראל מבלון המוצב בגובה 30 ק"מ במרכז סיני:

ראוי לציין כי הצבת בלונים עם יכולות כאלו אינן מורשות במסגרת הסכם השלום שנחתם בין ישראל למצרים , אך לאור פריצת ההסכם על ידי מצרים , בתואנה של הסכמה ישראלית מלאה , הכנסה של עוד בלון לאיסוף מודיעין מול גבול ישראל ,ככל הנראה לא יעורר כל מחאה מצד ישראל ,שתעדיף להתעלם מכך ובטח שלא תעורר גלי מחאה ציבוריים ברחבי העולם על הפרת הסכם השלום.

כמו כן ראוי לציין כי בימים אלו הושלמה אספקת 50 טילי שיוט צרפתיים מדגם SCALP-EG למטוסי הרפאל שברשות חיל האוויר המצרי המאפשר לו להאריך מאוד את זרוע התקיפה מרחוק ,ולמעשה הוא קבל את היכולות להשמיד מטרות מבוצרות במיוחד ,ממרחקים של יותר מ-200 ק"מ, מבלי להתקרב לגבול ישראל.

תמונה

פירוז סיני ? על הנייר בלבד!!

ומי מאחורי הוויתור על "חגורות הביטחון " שבהסכמי השלום עם מצרים ? לאלוקי ועדות החקירה העתידיים-פתרונים!!