הצי הבריטי בהפגנת כוח הגדולה והחזקה ביותר מזה 2 עשורים

הצי המלכותי הבריטי רשם צעד נוסף בדרך להרחבת הנוכחות הבינלאומית שלו כאשר קבוצת הקרב של נושאת המטוסים החדשה, המלכה אליזבת, החלה לפעול לראשונה, כחלק מתרגיל ימי של נאט"ו בצפון האוקיינוס האטלנטי.

נושאת המטוסים, שעליה 15 מטוסי קרב מדגם F-35B, מקבלת את הליווי של שתי המשחתות דאימונד ודיפנדר והפריגטות נורת'המרלנד וקנט ואניות התדלוק והאספקה פורט ויקטוריה וטיידפורס. אליהן הצטרפו המשחתת האמריקאית הסאליבנס והפריגטה ההולנדית אוורסטן.

קבוצת הקרב נועדה להגן על נושאת המטוסים החדשה מפני איומים של ספינות אויב, צוללות, מטוסים וטילים, אולם כלי השיט יכולים גם לסייע במשימות סיוע, כולל אבטחת נתיבי שיט וסיוע במשימות הומניטריות לאחר אסונות.

בצי הבריטי ציינו כי מדובר בכוח הימי האירופי הגדול ביותר והחזק ביותר מזה שני עשורים. "קבוצת הקרב החדשה היא התגלמות העוצמה הימית הבריטית, ונמצאת בלבו של צי מלכותי מודרני ונועז", אמר מפקד קבוצת הקרב, קומודור סטיב מורהאוס. "הקבוצה מספקת לבריטניה אפשרות בחירה וגמישות בזירה העולמית. היא מרגיעה את ידידותינו ובעלות בריתנו ומהווה הרתעה רבת עוצמה למי שעלולים להוות יריבים".

המשימה הראשונה של קבוצת הקרב החדשה הייתה במסגרת תרגיל "לוחם משותף 20" (Joint Warrior), כאשר היא התמודדה עם הדמיה של תקיפה אווירית מצד מגוון כלי טיס "עוינים". באימון הדו שנתי הבינלאומי של נאט"ו בהובלת בריטניה, שהחל השבוע בצפון האוקיינוס האטלנטי, משתתפות 13 מחברות נאט"ו ומדינות שותפות עם 28 ספינות, 81 מטוסים, שתי צוללות ויותר מ-6,000 אנשי צוות.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם