האם הצבא המצרי מפנה כתף קרה לנשיא א-סיסי שהוא בשר מבשרה ?

האם הברית בין הנשיא המצרי א-סיסי לממסד הצבאי ממנו צמח נסדקת? לפי מספר מקורות בקהיר ישנה מתיחות בין הנשיא לבין שר ההגנה מוחמד אחמד זכי על רקע הבדלי הגישות בטיפול במצב הפנימי. לפי אותם מקורות, הנשיא היה רוצה לראות יותר מעורבות של הצבא המצרי בדיכוי התסיסה העממית המפעפעת בעוד זכי סבור שהצבא צריך להתרחק מהרחובות. עוד נטען כי א-סיסי הוזהר על ידי ראשי הצבא כי העלאת המחירים והמיסים עליהם הכריז הנשיא בחודשים האחרונים מסכנת את היציבות אך הנשיא לא פעל לפי המלצות קציניו הבכירים.

המתיחות בין הצדדים הביאה לכך שהנשיא הורה לתקשורת המקומית לצמצם ככל הניתן את הכיסוי לפעילותו של זכי. זו הסיבה שהכיסוי התקשורתי לתרגיל הגדול שביצע הצבא המצרי בשלהי אוגוסט בנוכחות שר ההגנה היה מצומצם יחסית.

הברית בין א-סיסי לבין הצבא נחשבת לאבן היסוד בשמירה על יציבות משטרו של הנשיא. זו הסיבה שבשנים האחרונות דאג הנשיא לטפח את קשריו עם צמרת הצבא בין השאר באמצעות תמריצים כלכליים. (קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין )

הערות ברקע הידיעה:

*- עד היום הייתה הנחת יסוד כי האיש החזק במצרים הוא לא אחר מאשר נשיאה – א-סיסי שעמד בראש המהפכה הצבאית שהדיחה את הנשיא מורסי שנבחר בבחירות דמוקרטיות. האם לאור הידיעה לעיל אנו רואים מאבק חדש בצמרת המשטר  בין 2 כוחות שווים ?

הנשיא א-סיסי ידוע כאיש חזק המסיר מדרכו כל מי שמאיים על מעמדו בראש הפירמידה השלטונית במצרים. האם עצם פריצת חילוקי הדעות בין 2 האישים מלמדת אותנו על מצב חדש במצרים בו עולה כוח חדש, גם הוא מתוך המימסד הצבאי החזק במדינה, ולא חושש להוות אתגר לנשיא שגם הוא בשר מבשרה על המערכת הצבאית והיה בעבר הרמטכ"ל ושר ההגנה שלה?

לקבלת התשובה אפשר אולי "לתת בה סימנים" לאמור: אם שר ההגנה- זכי לא יודח בעתיד הקרוב וימשיך בתפקידו כאילו לא קרה כלום נוכל להבין כי המאבק בין 2 האישים נמשך במלוא עוצמתו מתחת לפני הקרקע ויש חשש סביר שנראה גם ניסיון הפיכה צבאי נוסף במצרים במידה והנשיא סיסי לא ישכיל "לשתק" את האופוזיציה מקרב נאמניו.

*- השאלה המרכזית כרגע היא : מה מאחורי התעוררות אופוזיציה מתוך מחנה א-סיסי ? הרי ידוע כי א-סיסי דואג לצבא ולמערכת הכלכלית האדירה הפועלת לצדו בכך שהוא מעביר חוזי ייצור למערכות נשק גדולות כמו ייצור טנקים , ייצור אניות מלחמה , פרוייקטי בניה עצומים, מפעלי התפלה ענקיים , כור גרעיני בדבעה שבצפון מזרח המדינה  ועוד פרוייקטים כלכליים רחבי היקף המבטיחים עבודה לאורך שנים למערכת הצבאית המצרית.

כבר זמן לא קצר מתריעים גורמים כלכליים עולמיים כי מצב הכלכלה המצרית הינה בכי רע וכי מצרים צועדת במהירות למשבר כלכלי עמוק שעלול לזרוק מדינה על כ-100 מיליון תושבים אל כאוס שלטוני קשה שלאף אחד אין מושג אין יוצאים ממנה .

במצרים מביטים בעיניים כלות בפרוייקטי הראווה מנקרי העיניים שא-סיסי יזם ,ובזבוז מיליארדי הדולרים, בעוד עשרות מיליונים מתושבי המדינה מתקיימים מדולרים בודדים ליום ,והזעם, שעד עכשיו היה מתחת לפני הקרקע וכוחות הביטחון המצריים הצליחו למנוע ממנו לפרוץ לחלל האוויר, מתחיל לחלחל לשורות גורמי צבא בכירים המנסים, לדעתם, למנוע  את זריקת מצרים למצב של מדינה פושטת רגל שתהרוס את כל מה שהמערכת הצבאית המצרית בונה כבר עשרות שנים .

כמו שאמרנו , ימים יגידו!!