קטאר מימנה משלוחי נשק סרבי לחיזבאללה דרך שוק הזהב באוגנדה

קטאר הפעילה רשת מימון לרכישת נשק מאירופה עבור החיזבאללה באמצעות משלוחי זהב שנמכרו דרך מדינה באפריקה – כך נחשף בגילויים האחרונים על יחסי קטאר עם החיזבאללה.

צוות החשיבה האוסטרי Mena-Watch פרסם שלשום פרטים על גורמים בכירים בקטאר שתיאמו את התשלומים והציעו הגנה למלביני הכספים מהחיזבאללה שהתגוררו בדוחא. המידע שהגיע מצוות החשיבה התבסס על מידע שנאסף על ידי הסוכן המכונה ג'ייסון שעבד כסמוי בקטאר.

צוות החשיבה ציין את  שמות הבכירים שהובילו פרוייקט זה, ובהם דחלאן אל חמאד, שבשנת 2015 מונה לסגן נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF) והוא נשיא התאחדות האתלטיקה בקטאר.

"הגנרל דחלאן אל חמאד, בן למשפחת המלוכה בקטאר, השתמש בזהב מאוגנדה למימון סחר הנשק הזה", נכתב בתיק המידע שנאסף.

עסקאות נשק בתמורה לזהב הייתה תוכנית הונאה מורכבת בשנת 2017 לרכישת נשק בסרביה והעברת הנשק דרך רשת של אנשי מודיעין לשעבר מצפון מקדוניה. הנשק סווג כחומרי בניין ומוצרי פלדה מתוצרת מקומית. המתווכים בבלקן עבדו עם לקוחות  שגרו בקטאר על מנת להבטיח כי הנשק יועבר תחילה לנמל סלוניקי ביוון ושינועו לנמל ביירות, שם שלט החיזבאללה בנמל.

המכס בצפון מקדוניה סיפק תעודות משלוח מזויפים בהנחייתו של ראש השירות החשאי במדינה לשעבר.

התשלום לחברות הסרביות הועבר דרך קפריסין בצורת זהב שסופק על ידי סוחרי מתכות יקרות באוגנדה. המימון עבור הזהב הגיע בסופו של דבר מארגוני צדקה בקטאר והנמצאים בשליטת הדמויות הבכירות ביותר במדינה. ארגוני הצדקה השתמשו בבנקים המובילים במדינה לביצוע העברות הכספים.

התמיכה המתמשכת בחיזבאללה ע"י מקטאר היתה לאורך כל השנה. המודיעין הגרמני אימת את המידע על הרשת הקטארית בכל שלוש היבשות ומחוצה להן. גרמניה חסמה בתחילת השנה את פעילות החיזבאללה  על אדמתה וביצעה סדרת פשיטות על בתי החשודים , פעילי הארגון, ברחבי המדינה.

"בידיעת גורמי ממשל רבי השפעה, התרומות הגיעו מארגוני צדקה בדוחא", על פי המידע שנאסף , "מעל הכל, עמותות הצדקה הקטאריות – "שייח עיד" ו-"קרן החינוך" העבירו כ-500 מיליון דולר לחיזבאללה בשנת 2020 בלבד."

מכון המחקר Mena-Watch הוסיף כי פעולות קטאר לא היו מוגבלות רק לתמיכה בפיגועי טרור ומימון רכישת הנשק לביצועם. חיזבאללה  גם שלח לוחמים משורותיו לסוריה כדי להגן על משטרו של הנשיא בשאר אל אסד.

Rs 100 crore worth gold smuggled to Kerala for terror funding, Chief  Minister under NIA radar | The Tatva

 

קרדיט:לתמונה-רויטרס