פיטורים מסיביים בתעשיית פצלי הנפט בארה"ב והסערה המושלמת הממשמשת ובאה

נראה כי מלחמת המחירים בין סעודיה לרוסיה בתחום הנפט כבר גורם לפיצוצי משנה בהיקפים אדירים ובמיוחד בארה"ב.

הורדת המחיר לחבית נפט מתחת ל-30 דולר שהוא מחיר היסוד של הפקתו מפצלי שמן בארה"ב למעשה גורם לניטרול מפיקת הנפט הגדולה בעולם -ארה"ב.

למעשה נשיא רוסיה משיג כאן נקמה מתוקה על הסנקציות הכלכליות הרבות שארה"ב הטילה על רוסיה , וגם יורש העצר הסעודי לא יכול שלא להבליח חיוך קטן ומרושע איך הוא הצליח לנטרל למעשה את המתחרה הגדול ביותר של סעודיה בתחום הפקת הנפט.

אלא שנטרול תעשיית הפקת הנפט בארה"ב אינה מסתפקת בנזק מקומי אחד,  היות וההשקעות שנעשו בתעשייה זאת רק בארה"ב ושממומנים ע"י הבנקים האמריקאים מוערכות ביותר מ-3 טריליון דולר. אותן הלוואות צריכות להיות מוחזרות לבנקים עד שנת 2024 וכרגע, ברמת המחירים הנוכחית, לא רואים איך הן תוחזרנה.

לא סתם הגדיר מומחה את המצב כ- " סערה מושלמת הממשמשת ובאה" .

Image result for תעשיית פצלי השמן בארה"ב

אחד המשברים הכואבים ביותר בתולדות הנפט הגולמי התרחש רק לפני שש שנים, כאשר ירידת מחירים חדה עלתה באובדן משרותיהם של מאתיים אלף איש, כמעט מחצית מכוח העבודה המועסק בכל הענף הזה.
ועכשיו, התפשטות נגיף הקורונה בשילוב מלחמת מחירי הנפט בין רוסיה לסעודיה מאיימת על תעשיית הנפט והגז ועובדיה בהרס נוסף.
על פי ריאן סיטון, רגולטור הנפט הממלכתי בטקסס, מפוטרים עשרות אלפי טקסנים בשדות פצלי השמן פרם במערב טקסס כשהחברות מפסיקות לקדוח. הודעות על צמצומים החלו להופיע. בשבוע שעבר קיצצה חברת שירותי וקידוח הקנרי  43 עובדים. ויצרנית צינורות הנפט Tenaris SA מפטרת 223 אנשים ממפעל ביוסטון. אולם ה-"פיצוץ " הגדול ביותר עד כה הגיע מחברת Halliburton Co., ספקית שירותי ניתוחי המידע הגדולה בעולם, אשר פיטרה 3,500 עובדים במטה שלה ביוסטון.
הצמצומים  בכוח אדם נובעים מהירידה החדה במחירי הביניים במערב טקסס.  החוזים העתידיים בניו יורק צנחו השנה ביותר מ 60% והיה להם השבוע הגרוע ביותר מאז 1991.
בעוד העובדים כמעט בכל ענף נמצאים בסיכון להאטת צמיחה כלכלית, מעטים נמצאים בסיכון גבוה יותר מאשר עובדים בענף הנפט. על פי דיווח ממוסד ברוקינגס,  למעלה מ- 40% מכוח העבודה במידלנד עוסק בתעשיות עם רמת סיכון גבוהה, בעיקר נפט וגז, המהווה את השיעור הגבוה ביותר בכל אזורי ארצות הברית. ככלל, כוח העבודה בענף השירותים כיום מונה כ- 316,000 איש, הנמוך ב -30% לעומת 2014.

Image result for תעשיית פצלי השמן בארה"ב
"זה כמו לחטוף קת בראש""אמר קנדריק טרינידד, עובד בן 25 ,שבעבר שימש כמפקח בחברת Recoil Oilfield Services, ולאחרונה פוטר . הוא זוכר את פיטוריו במהלך המיתון הגדול האחרון של 2015, ועכשיו עליו גם לשלם תשלומים חודשיים של 1,100 דולר עבור המשאית שלו. "זה משהו חדש לחלוטין שפשוט מעולם לא הכרת."
ההכנסות של הליברטון (לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות), המניבות את מרבית מכירותיה בצפון אמריקה, צפויות לרדת השנה ב -40% ל -2.2 מיליארד דולר, כך אמר היום (חמישי) אנליסט ב- Citigroup Inc. סקוט גרובר, תוך שהוא מוסיף הערה למשקיעים: "ההכנסות צפויות גם לרדת בשנה הבאה בכ -30% נוספים".
בסיטי רואים כיווץ של 40 אחוז בשוק שירותי הנפט בארה"ב, תוצאה של נפילה מהירה בביקוש העולמי יחד עם הציפייה למלחמת מחירים ממושכת. "עוד לפני מגיפת הנגיף ומלחמת המחירים בין רוסיה לסעודיה, מספר חברות עמדו על סף הישרדות."
שווי השוק הכולל של חמשת יצרני השירותים והציוד הגדולים בתחום הנפט בעולם כיום אינו עולה על 49 מיליארד דולר, שבעבר היה שוויו  רק של חברת  ​​Transocean Ltd., הבעלים הגדולים בעולם של אסדות קידוח במים עמוקים, בשנת 2008. המניה היחידה של חברת שירותי הנפט של ווט-ווקטורים של חברת ETF VanEck "בקושי יכולה לקנות עכשיו ארוחה טובה", הוסיף.
על פי נתוני מודי קורפ, ארבע השנים הבאות יהיו מכריעות לתחום שירותי שדה הנפט, שכן חברות השירות הצפון אמריקאיות חייבות 3220 מיליארד דולר עד שנת 2024.
עובדי הנפט מודאגים מאוד הן ממלחמת מחירי הנפט העולמית והן מפני מגיפת הקורונה – אומרים גורמים בענף.
"הם המומים ומבוהלים", אמר כריסטיאן שפיצמולר, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת יוסטון, החוקר את עתודות העבודה בשדות נפט. "זה נראה כמו סערה מושלמת הממשמשת ובאה."

מספר הידיים העובדות בתעשיית פצלי השמן שנפלה ב-30 אחוז:

 

כתיבת תגובה