"חגורה שחורה" – סיכום מבצע

עם שוך הסערה – הגיע הזמן לסכם את אירועי מבצע "חגורה שחורה".

📌ראשית חשוב להבהיר: מטרת המבצע: חיסול מפקד חטיבת הגא"פ בצפון הרצועה, בהאא' אבו-אלעטא. לא השמדת הגא"פ, לא מבצע ארוך טווח, קל וחומר לא כיבוש הרצועה.

📍במידה וישראל יכלה, היא הייתה נמנעת מסבב הלחימה, אך פעולותיו של בהאא' לא הותירו לישראל ברירה. וכך בלילה שבין שני לשלישי, בהאא' חוסל כשהוא ישן במיטתו בדירת מסתור ברצועה.
כדברי נדב ארגמן, ראש השב"כ: "הסיכול התרחש בעיתוי בנכון ביותר מבחינה מקצועית ומבצעית" "אחרי שהכוכבים הסתדרו ואפשר היה לפגוע בו במקום הנכון ובזמן הנכון" בדבריו ארגמן מתייחס למספר הבלתי מעורבים שעלולים להיפגע בחיסול, וגם להתרעות המודיעיניות על פעולה של איראן כנגד ישראל, התרעות אשר פחתו בתקופה זו.

📍במקביל, בסוריה דווח על ניסיון חיסול של מספר 2 בגא"פ, אכרם עג'ורי, ניסיון אשר הוביל למותו של בנו ושל שומר ראשו של המחבל, אך הוא עצמו ניצל. בישראל לא התייחסו לדיווחים.

📍ההחלטה על עצם החיסול התקבלה כבר שבוע שעבר, ובישראל החלו להיערך, כחלק מההיערכות נפרסו כיפות ברזל במרכז ובשפלה, וכן תוגברו סוללות באזור הדרום. עליהם דיווחתי בכאן בערוץ.

📍המבצע הנוכחי ממחיש בצורה הטובה ביותר איך נראה סבב שישראל קובעת את העיתוי ואת מכת הפתיחה, שהייתה אחד הגורמים המשפיעים לתמונת הניצחון של ישראל במערכה הזו.
🔻בצה"ל העריכו (ובצדק) כי הגא"פ יגיב חזק יותר ומהר יותר, גם לגוש דן, ולכן הוחלט על סגירת מקומות עבודה לא חיוניים גם בגוש דן. לראשונה בעקבות מבצע ברצועת עזה ולראשונה מאז מלחמת המפרץ (90'-91')
❗️היום אנחנו יודעים לומר שהגא"פ לא השתמש בכל התותחים הכבדים שהיו לו ובמערכת הביטחון העריכו שישתמש בהם. למה? בצה"ל בודקים.

📍התגובה התחלתית של הגא"פ הייתה תגובה מהבטן בירי לא מסודר, ולכן הארגון לא הצליח לגרום לנזק רב בצד הישראלי.
ביום השני למבצע, לאחר שהג"אפ חטף אבדות כבדות, ובלי שום הצלחה בפגיעה משמעותית בעורף הישראלי, ניסו בגא"פ לבצע ירי נ"ט (שסוכל בהצלחה רבה ע"י מערכת הביטחון) וכן לבצע שיגור רקטות במטחים גדולים לעבר עוטף עזה ואשקלון, דבר שיצאה עליו התרעה לתושבים בזמן אמת, אך ההתרעה הוסרה לאחר זמן קצר, מסיבות שלא פורטו (גם על דברים אלה דיווחתי כאן בזמן אמת).
‼️ניתן להעריך כי הגא"פ ניסה במהלך הסבב לירות רקטות נוספות לטווח רחוק אך בישראל סיכלו זאת מהאוויר בעקבות מידע מודיעיני מדויק, דבר הראוי להערכה רבה.

📍המבצע במספרים:
❕בצד הישראלי: עשרות פצועים קל, אחד-שניים פצועים בינוני ומספר רב של נפגעי חרדה.
פגיעות ישירות בודדות.
כ450 שיגורים. 60% (!) נופלים בשטחים פתוחים וכ93% הצלחה למערכת כיפת ברזל.
❕בצד העזתי: 34 הרוגים, 26 מהם מחבלי הגא"פ, רובם חוסלו מהאוויר בדרכם לשגר רקטות לעבר ישראל. ועוד פעיל חמאס.
111 פצועים בדרגות שונות.
👈מספר רב של אתרי גא"פ מושמדים, בהם אתרים השייכים לקומנדו הימי של הארגון וכל מטרות תת קרקע, בהן מנהרה התקפית.
*ניצחון מוחץ לישראל.*
🔻גם בצד העזתי הבינו את גודל ההפסד, ולכן במהלך יום חמישי ראינו מספר שיגורים לעבר ישראל, כשבתגובה ישראל תוקפת עוד מטרות של הגא"פ ברצועה.

📍לאחר שבגא"פ הבינו כי חמאס לא יצטרף בשטח לשיגור רקטות (החמאס אישר חופשי את כלל הפעולות של הגא"פ ע"י אי מניעתן), הארגון חתר להפסקת אש לאחר שהבינו שככל שהסבב נמשך הם רק יפסידו והניצחון של ישראל יהיה מוחץ יותר ויותר.

📍לסיכום: מטרות המבצע הושגו, אבו-אלעטא חוסל והסבב הסתיים תוך זמן קצר בלי נזקים כבדים לעורף הישראלי (בהשוואה לגן סגור), ישראל השיגה ניצחון מוחץ. כמה מוחץ? מספיק מוחץ שעדיין לא נתקלתי באף כתב מדופלם שיסביר כמה ישראל לא סיימה את המבצע בצורה טובה.
הגא"פ הושפל, חוסל בכיר שגרם ללא מעט צרות לישראל וההרתעה התחזקה במעט.

📍וכאן גם מגיע שינוי בגישה שלי לגבי התנהלות ישראל מול עזה: המזרח התיכון באמת השתנה, תעוזת איראן גברה, והיום כבר לא מדובר ב2 חזיתות (עזה ולבנון) אלא ב3 ואף יותר (עזה, לבנון, איראן, ואפילו תימן).
🔻איראן ניסתה להתיש את ישראל בעזרת עזה, אך ישראל, בצורה מחושבת, הצליחה להלך בין הטיפות ולא להיגרר למבצע רחב ברצועה, כל עוד האיום האיראני האמתי מרחף מעל ראשנו.
❓אז מתי נטפל בעזה? נראה שאין מנוס מניהול מערכה ב2 חזיתות. ברגע שנפעל בצפון – נפעל גם בדרום. ועד אז? ההסדרה המדומה עם החמאס תמשיך.

**המבצע האחרון התנהל בצורה ראויה לשבח, וזאת בעקבות השינויים המבורכים של הרמטכ"ל החדש, רא"ל אביב כוכבי.
אחד השינויים הוא הגישה כי צה"ל צריך להשיג ניצחון מוחץ בטווח קצר, תוך הגנה מקסימלית על העורף ע"מ שצה"ל יוכל להמשיך להתרכז בלחימה ולא להתעסק בדיונים האם להמשיך את הלחימה בעקבות המחיר שהעורף משלם, וכן כדי למנוע גינויים מהעולם, דבר שמחליש את פעולת צה"ל בימי קרב.
כמו כן, בעקבות תכנית ארבע עונות, צה"ל שיפר את ניהול המודיעין בזמן מלחמה, דבר שהוביל לסיכולים המוצלחים של חוליות טרור במהלך המבצע.

Image result for ‫מבצע "חגורה שחורה"‬‎

=======================================================================================

נספח – תכנית "ארבע העונות" : 

תכנית "ארבע העונות" הינה  תוכנית הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, בהתייחסות לגזרת עזה.

📍בעת כניסתו לתפקיד, כוכבי הציב בראש סדר העדיפויות המטכ"לי את הצורך בכך שצה"ל יגביר את מוכנותו למערכה ברצועת עזה.

Image result for ‫מבצע "חגורה שחורה"‬‎

📍 התוכנית כוללת:

👈שותפות של כלל הגופים במטכ"ל בהובלת פיקוד הדרום. תוך התמקדות בהגדלת סל המטרות המטכ"לי, העצמת המודיעין, הקשר בין יחידות השדה למודיעין בזמן אמת, ארגון המרחב, אימונים ומאמץ לוגיסטי נרחב.

👈בחצי הראשון של השנה (2019, לקראת אירועי יום האדמה) בוצע נוהל קרב מלא בפיקוד הדרום ובמטכ"ל עם כלל יחידות השדה שעתידות להלחם ברצועת עזה.

👈 אגף המודיעין בשיתוף עם פיקוד הדרום הגדיל את סל המטרות למלחמה, כל זאת תוך הכנות מול יצור המטרות באמ"ן לזירת רצועת עזה ובניית תכניות אש המותאמות למערכה. כך שבנק המטרות כנגד הג'יהאד האיסלאמי והחמאס עלה משמעותית.

👈צה"ל ביצע במהלך השנה בוחנים מיוחדים (המכונים בוחן פד"ם) ליחידות הלוחמות העתידיות להילחם ברצועה. כל יחידה מקבלת בסוף הבוחן ציון, כך שהיחידה בעלת הציון הגבוה ביותר תוביל את הלחימה ברצועה, והיחידה עם הציון הנמוך ממנה מאחוריה, כן הלאה.
מאז תחילת 2019 בוצעו מעל 30 בוחני פד"ם, כך שהבוחן הסופי הסתיים הבוקר.

👈בוצעו השתלמויות "קפיץ דרוך", השתלמות המדמה לחימה ברצועת עזה באמצעות משקפי מציאות מדומה (VR) (מצ"ב סרטון בנושא שדו"צ פרסם בשנה שעברה)

👈לאחר הפקת לקחים מצוק איתן, צה"ל הצטייד באמל"ח, ובאמל"ח ייעודי ללחימה במנהרות.

📍אחד הדגשים הייחודיים בתכנית הרמטכ"ל, בשונה מקודמיו בתפקיד, הוא שצה"ל צריך לפעול כנגד האויב בצורה מהירה תוך הכרעת האוייב במהירות, בשונה ממבצע צוק איתן שנמשך 51 ימים, וגם בו לא הושגה הכרעה אמתית.

📍צה"ל מסכם את התרגיל במספרים:
🔻התרגיל שהסתיים הבוקר הוא התרגיל הגדול ביותר באוגדת עזה מאז מבצע צוק איתן. בתרגיל השתתפו שמונה מפקדות חטיבתיות, מאות אנשי מילואים, כוחות חיה"א וכוחות חיה"א של זירת אשדוד.
בתרגיל תורגלו מספר תרחישים מרכזיים: פשיטה על הרצועה מהים, פינוי פצועים באמצעות מסוק, פשיטה על יישוב, פינוי תושבים, וכן תרגול פשיטה על שכונה בצפון הרצועה.

📍מיגון העורף כחלק מההיערכות למבצע ברצועת עזה ולאחר הסקת מסקנות ממבצע "גן סגור":

🔻במהלך החודשים האחרונים צה"ל מיגן את המרחב האזרחי והצבאי בגבול רצועת עזה (הפעולות עדיין נמשכות ולא נגמרו):

👈מוקמו כ-120 עמדות ממוגנות לירי במרחב הגבול.
👈נבנו כ-10 תלים מלאכותיים (גבעות חול) במרחב הגבול.
👈הונחו כ-10 תשתיות הנדסיות לשליטה על תנועה בצירים.

🔻כמו כן מתבצעים שלושה פרויקטים של מיגון צירי תנועה מפני ירי נ.ט מכיוון הרצועה בעזרת עיור מלאכותי/בניית חומה.
👈באנדרטת החץ השחור (האזור שבו אוטובוס נפגע מנ.ט בנובמבר האחרון – ה"ה) ובציר הגישה לקיבוץ ארז (האזור שבו רכב ישראלי נפגע מנ.ט במהלך "גן סגור" – ה"ה) – העבודות הושלמו, וכרגע במקביל לכביש 34 מתבצעות עבודות מיגון.

❕כלל עבודות המיגון הן במטרה לאפשר שגרת חיים מינימלית לעורף בעת לחימה ברצועת עזה, ולא כתחליף להתקפה.

📍בצה"ל מעריכים כי השלמת בניית הגדר התת קרקעית והעילית בגבול רצועת עזה תושלם רק באמצע 2020, ולא בסוף השנה הנוכחית.
המכשול התת-קרקעי הבנוי עד כה הוא באורך של כ37 ק"מ, והמכשול העילי הבנוי עד כה באורך של 9.3 ק"מ.

קרדיט : האיש החושב – בעל ערוץ הטלגרם  @thethinkingman

 

כתיבת תגובה