קצרצר לפרשת וארא – אמר ר’ יונתן – ” החופש הגדול – איך מגיעים אליו?”

בס”ד
קצרצר לפרשת וארא – אמר ר’ יונתן – ” החופש הגדול – איך מגיעים אליו?”

בפרשתנו אנו שומעים לראשונה, שה’ יקשה את לב פרעה, וכך יבואו עליו עוד מכות. אולם אם סירובו לשחרר את בני ישראל מעבדותם אינו תוצאה של החלטתו החופשית, האם צודק הדבר שהוא ייענש על כך?

המפרשים המסורתיים הקדישו מאמץ מחשבתי להתמודד עם שאלה זו והציעו תשובות שונות, והמפורסמת שבהן היא, שתחילה הייתה לפרעה בחירה חופשית, אך כעונש על סרבנותו העיקשת, היא נשללה ממנו בהמשך.
הרב זקס קובע, ששאלה מוסרית זו מחריפה מאוד בתרבות החילונית בעולם המודרני, אשר נתונה בסתירה: מצד אחד היא קובעת כערך העליון את האוטונומיה של הפרט, אך מצד שני היא מצדדת בתפיסה שאין לו רצון חופשי.
הרב מציין, שלאור ממצאי חקר המוח, ככל שאנו חוזרים על התנהגות מסוימת והופכים אותה להרגל, כך היא נעשית מיידית יותר עבורנו, וקשה יהיה יותר להשתחרר ממנה.

לצורך רכישת הרגל חדש שיחליף את הישן מדברים על מינימום של 66 יום.
לדבריו, פרשת השבוע והמדע המעודכן אומרים אותו דבר: החופש אינו מוחלט, אלא צריכים לעבוד עבורו. הוא נרכש לאט, ועלולים לאבד אותו, כפי שקרה לפרעה.

היהדות נותנת לנו תרגול יומיומי (של התמודדות עם דחפים ועם השפעת אופנות חברתיות) בכוח הרצון.
(ראו: הרב י’ זקס, רעיונות משני-חיים, עמ’ 65-61.) בברכת שבת שלום וחודש טוב ומבורך,

פרשת וארא - שער ברסלב

קרדיט: הפרופסור (אמריטוס) עמוס פריש – ראש החוג לתנ”ך לשעבר באוניברסיטת בר אילן   קרדיט לתמונות: שער ברסלב