מתגבר שיתוף הפעולה הצבאי עם אוקראינה. ביקור סודי של משלחת ישראלית בנושא התגוננות מכטב”מים מתאבדים

לפי מידע מגורמים יודעי דבר שהגיע לידי אתר החדשות פוליטיקל קייז  נראה כי היחסים בין שירותי הביטחון בישראל ואוקראינה הולכים וומתהדקים ככל ששני הצדדים מתקרבים ושיתוף פעולה ביניהם כולל חילופי מידע מודיעיני אסטרטגי והעברת טכנולוגיה נגד מל”טים במטרה להתעמת עם אויביהם המשותפים, רוסיה ואיראן.

לפי אותן מקורות, משלחת של קציני צבא ישראלים המתמחים בהגנה אווירית ביקרה לפני כעשרה ימים בבירת אוקראינה, קייב. פרטי הביקור לא נחשפו, אך המקורות דיווחו כי המשלחת הגיעה ללמוד את שיטות ההתמודדות של אוקראינה עם כטב”מים מתאבדים רוסיים בחזית.

קרדיט: תסנים

 

אתגרים של כטב”מים מתאבדים לשני הצדדים:
מערכות ההגנה האווירית הישראליות יעילות ביותר ביירוט טילים, אך הן נתקלות בקושי להתמודד עם כטב”מים מתאבדים המשמשים מיליציות כמו חיזבאללה. ב-14 באוקטובר חדר מל”ט מתאבד איראני את מערכות ההגנה האווירית הישראלית ופגע בבסיס צבאי, מה שהוביל למספר חיילים הרוגים.

מצד שני, הצבא הרוסי עושה שימוש נרחב במל”טי Zala Lancet נגד כוחות אוקראינים, מה שהיווה אתגר גדול בהתחלה, אך קייב הצליחה לפתח טכנולוגיות בעלות נמוכה כדי להתמודד עם התקפות אלו באמצעות מערכות לוחמה אלקטרוניות נגד מל”טים.

 

הזדמנויות כלכליות וטכנולוגיות הטמונות בשיתוף פעולה

אוקראינה מציעה פתרונות פיננסיים יעילים לישראל, המתמודדת עם אתגרי עלויות, שכן היא נאלצת להשתמש בטילים יקרים כדי להתעמת עם כלי טייס זולים המופעלים על ידי מיליציות כמו חיזבאללה והחות’ים. גם קייב מבקשת ליהנות משיתוף פעולה לפיתוח תעשיותיה, כגון חברת Yuzhmash המתמחה בייצור פלטפורמות טילים בין-יבשתיות במיוחד לאור החשש שרוסיה עשויה לחלוק את הטכנולוגיות הללו עם איראן.

המקורות אישרו כי המוסד הגדיל לאחרונה את נוכחותו בקייב, שם הוא מקיים פגישות אינטנסיביות עם סוכנויות אוקראיניות כדי להגביר את שיתוף הפעולה. ישראל מבקשת גם להשיג מידע מודיעיני מאוקראינה לגבי  טכנולוגיות שעלולות לעבור מרוסיה לאיראן, במיוחד אלה שמאיימים על ביטחון ישראל.

קרדיט: תעשיה אווירית

 

עמדותיה של ישראל השתנו לאחר המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר 2023, וההסלמה לאחר מכן על ידי שלוחים איראנים כמו חיזבאללה והחות’ים הובילו את ישראל להתאים את מדיניות הביטחון שלה וליצור קשר מחדש עם אוקראינה. ישראל קראה לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לקיים שיחות עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

בעקבות המידע דלעיל, הגיעו למסקנה ששיתוף הפעולה החדש הזה בין ישראל לאוקראינה מעורר דאגה אצל מוסקבה, המסתמכת על שותפויות עם איראן כדי להשיג עליונות אסטרטגית. ככל שהמצב במזרח התיכון מתפתח, נראה שישראל ואוקראינה ממשיכות לחזק את שיתוף הפעולה ביניהן כדי להתמודד עם אתגרים משותפים.

קרדיט: פוליטיקל קייז    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות ותעשייה אווירית