כיצד הצליחה ישראל לחסל את הבכירים ביותר של חיזבאללה וחמאס בתוך זמן קצר?

במהלך שלושת החודשים האחרונים, הצליחה ישראל לבצע שורה של חיסולים מדויקים ופעולות צבאיות אינטנסיביות נגד בכירים בחמאס ובחיזבאללה, באמצעות קבוצת גורמים, שכללה “שיתוף פעולה בינלאומי”.

תנועת חמאס, המסווגת כארגון טרור באמריקה ובמדינות נוספות, פתחה לפני כשנה בהתקפות חסרות תקדים נגד ישראל, שהובילו להרג של כ-1,200 בני אדם, רובם אזרחים, בהם נשים וילדים, לפי נתונים רשמיים.

מנגד, ישראל הגיבה בהפצצות אינטנסיביות ובפעולות צבאיות קרקעיות, במהלכן נהרגו כ-42,000 בני אדם, רובם נשים וילדים, לפי נתוני משרד הבריאות ברצועת עזה.

בלבנון החל חיזבאללה, המסווג כארגון טרור בארה”ב, לפתוח את מה שכינה “חזית תמיכה” בחמאס, החל מה-8 באוקטובר 2023, ופעולות ההפצצה ההדדיות עם ישראל נמשכו במשך כשנה.

דיווח של האתר האמריקני ” Axios ” התמקד בגורמים שסייעו לישראל לבצע חיסולים אלו בתוך תקופה קצרה יחסית, והדגיש כי הם כללו:

 

מסתמכים על מודיעין מדויק

מאז תחילת הסכסוך הקימה ישראל יחידה מיוחדת בתוך הסוכנות לביטחון פנים (שב”כ), שמטרתה העיקרית היא לאתר ולחסל את מנהיגי חמאס וחיזבאללה.

יחידה זו הסתמכה על איסוף מידע מדויק ממקורות רבים, כולל שיתוף פעולה מודיעיני עם ארצות הברית.

יחידה זו שיתפה פעולה עם כוחות מיוחדים ישראלים כדי לאתר מנהיגים שסומנו לחיסול באזורים מורכבים ביותר, כגון מנהרות בעזה.

לפי דיווח קודם שפורסם באתר החדשות “אל-חורה”, הצבא הישראלי והשב”כ הרגו בחודשים האחרונים רבים מבכירי חמאס, ובראשם מנהיג התנועה, יחיא סינוואר, ומוחמד אל-דיף, המפקד הצבאי שאת מותו חמאס עדיין לא אישר, ומרוואן עיסא, סגנו של דף , סלמה, מפקד חטיבת חאן יונס המזוהה עם חמאס, איימן נופל, מפקד חטיבת עזה מרכז, ואחמד רנדור, מפקד חטיבת צפון עזה.

שומר החומות" מגיע לצמרת ארגוני הטרור: שומר החומות חמאס גאפ בכירים חיסול |  את"צ

 

שיתוף פעולה מודיעיני בינלאומי

למודיעין האמריקני היה תפקיד חיוני בסיוע לפעולות הישראליות, שכן שותפות זו הייתה חשובה במיוחד במעקב אחר סינוואר, המוח של פיגועי ה-7 באוקטובר. למרות שהוא הצליח לחמוק כמה פעמים.

כוחות ישראליים הצליחו לאתר אותו ולהרוג אותו לאחר עימות עם חמושים, מבלי שהחיילים הבינו תחילה את זהותו של סינוואר.

בדיווח קודם של עיתון “הארץ” נחשף כי סינוואר לא היה בקשר עם איש מחוץ למנהרות במשך תקופה ארוכה יחסית.

ה”ניו יורק טיימס ” האמריקאי דיווח כי “תאים” שהורכבו מכוחות מיוחדים וקציני מודיעין מארצות הברית החלו לסייע לישראל זמן קצר לאחר הפלישה ב-7 באוקטובר בשנה שעברה, ומילאו תפקיד בצמצום היקף החיפושים אחר סינוואר.

העיתון ציטט גורמים אמריקאים שאמרו כי ימים לאחר התקפת חמאס חסרת התקדים, וושינגטון “שלחה בחשאי עשרות לוחמי קומנדו לישראל כדי לסייע לייעץ במאמצים לחלץ את החטופים”.

העיתון הוסיף כי העניין לא נעצר שם, שכן “לאחר מכן הצטרפה קבוצה של קציני מודיעין, שחלקם עבדו עם יחידות קומנדו בישראל, ואחרים עבדו מרחוק ממפקדת ה-CIA בווירג’יניה”.

מאמצי המודיעין עזרו לישראל לזהות את ארבעת  העצורים שחולצו על ידי כוחות ישראליים ביוני האחרון.

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג’ייק סאליבן, אמר ביום חמישי כי מידע מודיעיני אמריקאי סייע לישראל להתחקות אחר מנהיגי חמאס, כולל סינוואר.

N12 - אחרי חיסול סינוואר: אלו הבכירים שנותרו בצמרת חמאס

 

שימוש בטכנולוגיה צבאית מתקדמת

ישראל ביצעה תקיפות בטכניקות מתוחכמות, כמו תקיפות אוויריות מדויקות והפצצות מרחוק. אחד המבצעים הבולטים נגד חיזבאללה היה פיצוצם של מכשירי תקשורת  (שיחות ותקשורת רדיו).

פיצוצים אלו גרמו למותם ולפציעתם של אלפי אנשי חיזבאללה, כולל מספר מפקדים בכירים. המיליציה הלבנונית האשימה את ישראל כי היא עומדת מאחורי המבצע, שזכה לביקורת בינלאומית, אך נשיא ישראל יצחק הרצוג הכחיש “קיומו של קשר”.

בראיון קודם לאתר ” אלחורה” , הסביר ענן והבה, יועץ המועצה לביטחון לאומי ופרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, כי פיצוצי מכשירי התקשורת מייצגות את “הדור הרביעי של המלחמות”, וציין כי הן משקפות התפתחות טכנולוגית מתקדמת בסכסוך.

לדבריו, “מה שראינו הוא צעד טכנולוגי מתקדם שמטרתו לפגוע במערכת התקשורת של הצד השני”.

13 News Israel | חדשות 13‎ | ‎צוותי מד”א שהוזעקו לזירה בכביש 90, סמוך לים  המלח, מצאו רכב ספורט עולה באש, ובתום פעולות חילוץ נאלצו לקבוע את מותם של  שני נוסעים @yishaiporat‎ | Instagram

 

התנקשויות פוליטיות

בנוסף לפגיעה במפקדים צבאיים, בוצעו חיסולים גם נגד מנהיגים פוליטיים בארגונים אנטי-ישראליים.

אחד המבצעים הבולטים שבהם היה בטהרן, שם נרצח ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, בפיצוץ שאירע במבנה ששייך לממשלת איראן.

איראן וחמאס האשימו את ישראל שהיא עומדת מאחורי ההתנקשות, אך האחרונה לא הגיבה.

בנוגע לחיסולו של הנייה, תא”ל מוניר שחאדה, מרכז לשעבר מטעם ממשלת לבנון של כוח הביניים של האו”ם בלבנון (יוניפי”ל), אמר בראיון קודם לאתר אלחורה , “איננו יכולים להתעלם מהיכולות הטכניות והטכנולוגיות של ישראל בתחום הריגול בלבנון”.

לדעתו, לישראל יש “יכולות וטכנולוגיות סודיות גבוהות בתחום זה, והיא מפעילה לוויינים כדי להשיג את המידע הנחוץ לה”.

בתקיפה ממוקדת מתחת לבניין מגורים בדאחייה: צה"ל חיסל את מנהיג חיזבאללה - חסן  נסראללה | את"צ

 

חיסול מספר מטרות בו-זמנית

פעולותיה של ישראל לא הוגבלו לחיסול מפקדים בנפרד, אלא הסתמכו על יישום שורה של תקיפות בו-זמנית וממוקדות.

תוך תקופה קצרה בוצעו תקיפות אוויריות וקרקעיות שכוונו למרכזי הפיקוד, האחסון והנשק של חמאס וחיזבאללה. בין המבצעים הללו היה חיסולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, בפרבר הדרומי של ביירות, והשמדת ארסנל הטילים של האירגון.

העיתון האמריקני ” הניו יורק טיימס ” הסביר בעבר כי בכירים ישראלים “ידעו על מקום הימצאו של נסראללה במשך מספר חודשים, אך הם החליטו לחסל אותו בסוף ספטמבר, כי הם האמינו שיש להם חלון זמן קצר לפני שהוא ייעלם שוב”.

חיסול נסראללה בלבנון: כך הוביל המודיעין למבצע המדויק | רון בן ישי

 

ערעור התשתיות של ארגונים חמושים

בנוסף לחיסולים ולתקיפות, ישראל התמקדה בהשמדת תשתיות של ארגונים חמושים.

במהלך המבצעים הושמדו חלקים נרחבים מארסנל הטילים והנשק של חיזבאללה, וכן הותקפו מחסני נשק ומרכזי פיקוד.

פעולות אלו תרמו להחלשת היכולות של ארגונים חמושים להגיב ולבצע התקפות נגד.

צבא ההגנה לישראל on X: "אינפוגרפיקה בנושא חיסול בכירי ארגון הטרור חמאס על  ידי צה"ל ושב"כ: https://t.co/lzp99kIcTk" / X

 

קרדיט לתמונות: דובר צה”ל