כך מעריכים באיראן את תרחישי האיומים האפשריים מצד האויב

מאז ירי ה-200 טילים בליסטיים מאיראן לישראל והבטחת ישראל להגיב בצורה קשה נגד איראן מנסים בכל העולם להעריך מה תהיה תגובת ישראל , איזה מטרות יותקפו ובאיזה אינטנסיביות.

מקור איראני ניסה אף הוא “לנחש” תרחישי תקיפה של ישראל :.

תרחישי האיומים האפשריים מצד האויב (הערכת איומים כוללת):

על פי ניתוחים שבוצעו, ישנם מספר יעדים פוטנציאליים שעשויים להוות מטרה לתגובה מצד המשטר בעקבות מבצע “הבטחה אמינה 2”. להלן עיקרי התרחישים האפשריים:

1. מתקנים גרעיניים: תקיפת מתקנים גרעיניים עלולה להוביל את איראן לפרישה מאמנת ה-NPT ולשינוי הדוקטרינה ההגנתית שלה בתוך 15 ימים. בשל הסיכון הרב הכרוך בכך, ארה”ב מתנגדת בתוקף לתרחיש זה.

 

2. תשתיות נפט: האיומים מצד המשטר וארה”ב לפני מבצע “הבטחה אמינה 2” התמקדו בעיקר במתקני הנפט במחוז בושהר ובמסוף ח’ארק. פגיעה במתקנים אלו תגרום להשלכות הרסניות ברמה האזורית והבינלאומית ותשבש את זרימת האנרגיה למערב, מה שהופך את התקיפה לאופציה פחות סבירה.

 

3. תקיפה הדדית על יעדים אסטרטגיים באיראן: במהלך “הבטחה אמינה 2”, תקפה איראן את בסיסי נבטים, תל נוף, חצרים, מפקדת המוסד ונתיב העשרה. ייתכן שהמשטר יבחר בתגובה לתקוף יעדים מקבילים באיראן, כמו בסיסי חיל האוויר בטבריז, המפקדה המרכזית של משרד המודיעין או מתקני מודיעין של משמרות המהפכה.

 

4. פגיעה במערכות ההגנה וההרתעה: תרחיש נוסף כולל פגיעה במערכות רדאר ובמתקני הגנה אווירית, במטרה לשבש את קבלת ההחלטות האיראנית ולהכין את הקרקע לתקיפת מתקנים אסטרטגיים, מה שיוביל לשיבוש היכולת האיראנית להגיב באופן מיידי. פגיעה במכ”מים אסטרטגיים של מערכות חץ 2 וחץ 3 היא בעלת משמעות קריטית עבור תל אביב, השואפת להחזיר לעצמה את העליונות האסטרטגית בכל דרך אפשרית.

 

5. חיסול ממוקד: אופציה זו תמיד קיימת ומהווה איום מתמיד על בכירים איראניים, ובמיוחד על אלו שהיו מעורבים בתכנון מבצע “הבטחה אמינה”. בנוסף, ישנה אפשרות לפעולות טרור ממוקדות שיבוצעו על ידי גורמי טרור כמו דאע”ש.

 

6. פגיעה במתקנים תעשייתיים צבאיים: ייתכן שהמשטר יבחר לתקוף מפעלים תעשייתיים ומתקני ייצור קריטיים במרכז איראן ובסביבת טהראן, או לפגוע בנמלים ובספינות מלחמה איראניות.

 

7. פגיעה במאגרי דלק וחיטה: קיימת אפשרות שהאויב יפעל לפגוע במאגרי דלק וחיטה אסטרטגיים, בדומה למתקפה שהתרחשה באספהאן. פעולה כזו, יחד עם קמפיין תקשורתי מאסיבי, עלולה להוביל לכאוס ציבורי ולהתפרצויות אלימות, במיוחד בתחנות הדלק.

 

8. מתקפות סייבר רחבות היקף: ייתכן שזהו הכישלון הגדול ביותר של האויב במבצע “הבטחה אמינה 2”, כאשר מערכות ההגנה של האויב קרסו, ו-90% מהטילים האיראניים פגעו במטרותיהם במדויק. כל טילי פאתח וח’ייבר שנורו הצליחו לפגוע במטרות שנקבעו מראש.

 

9. מתקפה משולבת: תרחיש זה כולל שילוב של מתקפות טרור פנימיות, מתקפות סייבר ותקיפות טילים בו זמנית במרחב גיאוגרפי נרחב, במטרה לשתק את כלל מערך ההגנה של איראן ולגרום לאי-יציבות מבצעית ופוליטית.

קרדיט: בן בטש מקבוצת נציב     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות