בקצרה מול אויבינו – שנה ל”חרבות ברזל”. חלק ג’

 

 

ומכאן לאיו”ש. השנה שחלפה האיצה את תהליך התפוררות הרש”פ והפת”ח. בצפון השומרון, בדגש על גזרות ג’נין, טובאס וטול כרם, וחלקית גם בשכם, הואץ התהליך של גופי טרור המכנים עצמם “גדודים”, שהשתלטו על השטח. כל כניסה של כוחות צה”ל למקומות אלו מלווה בירי מאסיבי, ושימוש במטענים. הרש”פ, כמעט שאינה מעזה לפעול מול גורמים אלו, ואנשיה עושים זאת בהיקף מצומצם, ותמיד בנימוק של הצורך להגן על הפעילים מפני צה”ל, או לחילופין, בטענה שמדובר במעצר גורמים פליליים וכיו”ב.
בדרום איו”ש, בדגש על גזרת חברון, גם שליטת הרש”פ מצומצמת ביותר, אך כאן, השליטה אינה בידי גורמי טרור, אלא בעיקר בידי החמולות, שברובן חמושות ומפעילות מיליציות עצמיות, שתפקידן להתערב בעיקר בסכסוכי חמולות וכד’. מציאות דומה, אם כי יותר כיאוטית, בהעדר חמולות גדולות, קיימת גם בגזרת עוטף ירושלים, כך שבפועל לרש”פ יש שליטה אפקטיבית רק באזורי ראמאללה ובית לחם.

 

איסור העסקת פועלים מאיו”ש בישראל, ובחלק גדול מההתיישבות היהודית, לצד קיזוז חלק מכספי המיסים שנגבים ע”י ישראל, בשל תמיכת הרש”פ במשפחות ה”שהידים” והאסירים, מביאים למצב של מיתון כלכלי מתמשך, אך לא למשבר אמיתי. למעשה, הרש”פ מצליחה גם כיום לשלם לעובדיה את רוב שכרם, עשרות אלפי משפחות של מחבלים מקבלים קיצבאות נדיבות, ורבים אחרים מתושבי האזור מתבססים בהכנסתם על כספים שמעבירים בני משפחה הגרים בחו”ל. לנוכח זאת, קולות האזהרה שמשמיעים מעת לעת גורמי בטחון כאלה או אחרים, על פיצוץ שיגיע כתוצאה מהמצוקה הכלכלית, הם קולות שבעיקר אינם מכירים את המציאות בשטח.

מכאן לצפון – אין ספק שההפתעה הנוראית שספגה מדינת ישראל בחזית הדרומית, הינה כ”אין וכאפס” להפתעה של אנשי החזבאללה, מהיכולות הישראליות בחודש האחרון. ממבצע ה”ביפרים”, ומכשירי האלחוט, דרך חיסול חסן נצראללה, יורשו, וחלק ניכר מאוד מצמרת הארגון, דרך השבתת חלק ניכר ממערך הרקטות, שתוכנן לשיגור אלפי רקטות מדי יום לכל שטח ישראל ולפגוע בתשתיות חיוניות במדינה, כפי שהתרברב הצורר טרם חיסולו. בפועל, חזבאללה מצליח לשגר רק כמה מאות רקטות ביום, מעט מאוד כטב”מים, שגם רובן מיורט או פוגע במקומות פתוחים. לא בכדי, מכריז נעים קאסם, הדובר הכמעט יחיד שנותר בארגון, שהוא ואנשיו רוצים הפסקת אש. אבראהים אמין אלסיד, שנחשב כמועמד אפשרי למזכ”ל סרב לקבל את התפקיד והודיע שהוא מעוניין להתמקד בלימודי דת, ועל רקע זה, בוחנים בחזבאללה, אפשרות למנות בינתיים הנהגה קולקטיבית, תוך המנעות מפרסום שמות חבריה.

 

תושבי דרום לבנון וה”דאחיה” – הפרבר השיעי של ביירות, שהשמיעו בעבר הכרזות רהב על מוכנות לעימות ולתשלום המחיר, לצד תמיכה חד משמעית בנצראללה ודרכו, שמרביתם המוחלטת, הפכו לפליטים נשמעים כיום קצת פחות החלטיים מבעבר, ומולם, נשמעים יותר ויותר קולות של בני העדות האחרות, בדגש על הנוצרים והדרוזים, הקוראים לשים קץ למצב בו הארגון השיעי הוא השלטון האמיתי של לבנון.
חשוב לזכור עם זאת, שלאחר המהלומות הקשות שספג חזבאללה, ניתן לראות גם ניצנים של שיקום פנימי בשורות הארגון, בימים האחרונים, גידול במספר הרקטות, ובפגיעתם. אין ספק שההלם הראשוני מהמהלומות שספג החזבאללה, הולך ומתפוגג. בהכוונה איראנית הדוקה, מתמנים מחליפים למחוסלים, והחלה בניית תכניות פעולה חדשות. לא בכדי, דווח על הגעת אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח “אלקדס” במשמרות המהפיכה ללבנון לפגישה עם האשם צפי אלדין, מחליפו של נצראללה, ועל האפשרות שזה גם חוסל יחד עם צפי אלדין. האיראנים אמנם מכחישים את דבר החיסול, אך בינתיים קאא’ני, טרם נראה בציבור.

 

ומכאן ל”ראש הנחש”. הוא אמנם ספג כמה מהלומות מורליות, כמו כשלון שתי המתקפות על ישראל, חיסול אסמאעיל הניה, בתוך מתקן הארוח של משמרות המהפיכה ועוד. עדיין, היעד המרכזי של פיתוח נשק גרעיני, כאמצעי להשמדת ישראל נותר בעינו. בשנה שחלפה, ניצלו האיראנים את הזמנם והסטת המיקוד, כדי להתקדם בצעדי ענק לעבר מטרתם. הידיעות על “רעידת אדמה” מסתורית באזור מדברי מרוחק מכל ישוב באיראן, מעוררות לא מעט הערכות, שאינן בלתי סבירות”, שהאיראנים עשו ניסוי גרעיני תת קרקעי. אם כך אכן קרה, אנו מצויים ב”מזרח תיכון חדש”, שונה לחלוטין מזה שדמיינו אלו שטבעו את המונח הזה.
נזכיר שמי שדיבר על מזרח תיכון, גם הזהיר שבניגוד למצב בין המעצמות, במזרח התיכון לא ניתן לבנות “מאזן אימה”, כיון שהמאזן יעלם ותהיה פה רק אימה. האם לישראל יש כלים לפעול נגד המציאות הזו? יש רק לקוות שכן, כותב שורות אלה רחוק מלדעת, אך ללא ספק, שזהו האתגר הראשון במעלה שמדינת ישראל חייבת לטפל בו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

עד כאן להשבוע. בשנה הבאה לא תצאנה עוד סקירות שבועיות. עדכונים וסקירות נקודתיות, יתפרסמו מעת לעת בקבוצת הפייסבוק ובדף הטלגרם שלי. מוזמנים לעקוב וגם להגיב בשמחה: טלגרם: t.me/yaakovsabag , קבוצת הדיונים בטלגרם: t.me/groupyaakovsabag,  הקבוצה בפייסבוק: https://www.facebook.com/groups/357103281849
שנה טובה וגמר חתימה טובה, ובשורות טובות לכם, לבני ביתכם ולכל ישראל.

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונת השער: ערוץ הטלגרם – היוצרים Ai