וידוא הריגה? האסטרואיד שהכחיד את הדינוזאורים לא היה לבד!

מדענים אומרים שהאסטרואיד הענק שפגע בכדור הארץ לפני 66 מיליון שנה והוביל להכחדת הדינוזאורים לא היה היחיד. גם אסטרואיד קטן יותר פגע בכוכב הלכת שלנו באותה תקופה.

סריקות מפורטות של מכתש תת ימי מול חופי גינאה במערב אפריקה מראות שהוא נוצר מפגיעת אסטרואיד גדולה בסוף תקופת הקרטיקון.

המכתש, המכונה Nadir, התגלה לראשונה בשנת 2022 על ידי ד”ר אויסדין ניקולסון, גיאולוג ימי מאוניברסיטת Heriot-Watt באדינבורו. 

באמצעות הדמיה סיסמית תלת מימדית ברזולוציה גבוהה, ד”ר ניקולסון ועמיתיו אישרו שהשקע של 9 ק”מ היה תוצאה של פגיעת אסטרואיד בקרקעית הים.

פגיעתו של האסטרואיד הזה, שקוטרו כ-450 עד 500 מטר והגיע לכדור הארץ במהירות של כ-72 אלף קילומטרים לשעה, יצרה שקע בקוטר של כ-9 קילומטרים.

انقراض دایناسورها! آیا می دانستید اگر سیارکی که دایناسورها را از سطح کره زمین ناپدید کرد، به

קרדיט: איראן איזז

 

למרות שהוא היה קטן יותר מזה שיצר את מכתש צ’יקסולו באורך 180 ק”מ במקסיקו, הוא עדיין היה גדול מספיק כדי שיהיו לו השפעות משמעותיות על כדור הארץ.

ההתנגשות של האסטרואיד הזה בכדור הארץ הייתה אירוע קטסטרופלי שגרם לרעידות אדמה קשות. כמו כן, נוצר גל צונאמי ענק בגובה של לפחות 800 מטר, שכנראה נע על פני האוקיינוס ​​האטלנטי.

נדיר מאוד ששני אסטרואידים גדולים פוגעים בכדור הארץ תוך פרק זמן קצר.

מדענים אינם יודעים מדוע שני האסטרואידים פגעו בכדור הארץ סמוך כל כך זה לזה, אך הם משערים שייתכן שההתנגשויות היו חלק מסדרה של פגיעות מטאוריטים ואסטרואידים בכדור הארץ בסוף תקופת הקרטיקון שסיימו את 165 מיליון שנות שליטת הדינוזאורים.

האסטרואיד הנדיר היה בערך בגודלו של “בנו”, שנחשב כיום לעצם המסוכן ביותר ליד כדור הארץ.

آخرین اخبار مربوط به سیارک انقراض دایناسورها

קרדיט: ויסטא

 

לפי נאס”א, יש סיכוי שהאסטרואיד Bennu יפגע בכדור הארץ ב-24 בספטמבר 2182, אבל ההסתברות הזו היא רק 1 ל-2,700.

שיטת ההדמיה הסייסמית התלת מימדית המשמשת למחקר זה סיפקה הזדמנות חסרת תקדים למדענים לבחון השערות הקשורות למכתשים ולפתח מודלים חדשים להיווצרות מכתשים בסביבה הימית.

“זו הפעם הראשונה שהצלחנו לראות בתוך מכתש פגיעה כזה – זה ממש מרגש”, אומר ד”ר ניקולסון. “יש רק כ-20 מכתשים בעולם, ואף אחד מהם לא נחקר כל כך מקרוב”.

מדענים מקווים להשיג הבנה טובה יותר של ההיסטוריה של פגיעות האסטרואידים בכדור הארץ והשפעותיה על החיים בכדור. מחקר זה יכול לעזור לנו להיות מוכנים טוב יותר לאירועים דומים בעתיד ולענות על שאלות נוספות על האופן שבו הדינוזאורים נכחדו.

سیارکی که بزرگتر از سیارک نابودکننده دایناسورها بوده است - ایسنا

קרדיט: רדיו פרדה        קרדיט לתמונות: איסנ”א