ישראל הטמיעה מכשירי האזנה בביפרים וידעה במדוייק על תנועות ומסרי אלפי פעילי חיזבאללה

פצצות ישראליות שהוטמנו במכשירי ביפר איפשרו למוסד לצותת לתקשורת של חיזבאללה במשך כמעט עשור, מה שאיפשר לתקוף את נסראללה ומפקדים בכירים אחרים במהלך מסע ההפצצות הנוכחי בלבנון.

המוסד החל להכניס מכשירי קשר עם נפץ ללבנון משנת 2015 ואילך. מכשירי הקשר הדו-כיווניים הכילו ערכות סוללות גדולות, חומרי נפץ חבויים ומערכת שידור שהעניקה לישראל גישה מלאה לתקשורת של חיזבאללה.

הישראלים האזינו לחיזבאללה במשך תשע שנים תוך שמירה על האפשרות להמיר מכשירי קשר לפצצות בעתיד. לא נחשף כמה מכשירי קשר נמכרו לחיזבאללה או כיצד שוכנעו בחיזבאללה לרכוש אותם.

 

הרעיון למבצע ביפר עלה בשנת 2022, לאחר הצלחתו של פרויקט רדיו דו-כיווני, על פי גורמים ישראלים, מזרח תיכוניים ואמריקאים ששוחחו עם הוושינגטון פוסט .

ציתות לתקשורת חשפו כי חיזבאללה מחפש ביפרים שיעבירו פקודות לפעילים בדרג בינוני ונמוך במקום לטלפונים סלולריים הניתנים למעקב. בהצעת המכירות הראשונית של חיזבאללה לפני שנתיים, הוצע קו חדש של מכשירי “אפולו” המיוצרים על ידי חברה טייוואנית.

ההצעה למכירות הגיעה מאישה, לשעבר נציגת מכירות במזרח התיכון של החברה הטייוואנית, שהקימה חברה משלה וקיבלה רישיון למכירת מגוון של זימוניות ממותגי “אפולו”. מתישהו בשנת 2023, היא הציעה לחיזבאללה עסקה על אחד המוצרים שהחברה שלה מוכרת: ה-AR924 העמיד והאמין.

בהשוואה לדגם המקורי מאפולו, הביפר AR924 שהוצג לחיזבאללה היה מעט מגושם עם סוללה גדולה מדי שיכולה לפעול במשך חודשים ללא טעינה. חיזבאללה האמין שאין סיכון ששירותי הביון הישראליים יוכלו לעקוב אחר מכשירי ה-Pager. מפקדי חיזבאללה כל כך התרשמו מהמכשירים האלה שהם רכשו 5,000 מהם והחלו להפיץ אותם ללוחמים בדרג בינוני ולאנשי תמיכה בפברואר 2024.

 

הביפר המזויף AR924 הורכב בישראל. רכיב הפצצה הוסתר בקפידה כך שכמעט ולא ניתן יהיה לזהות אותו גם אם המכשיר יפורק לגורמים.

גורמים רשמיים ישראלים מאמינים שחיזבאללה פירק חלק מהביפרים וייתכן שצילם אותם ברנטגן כדי להפיג את החשדות.

המוסד הצליח לגשת מרחוק למכשירים ולפוצץ אותם עם קבלת האות. אבל כדי להבטיח נזק מקסימלי, ניתן להפעיל את הפיצוץ גם בלחיצה על שני כפתורים כדי לקבל “הודעה מקודדת” שהבהבה על המסך שהפעילה את הפיצוצים ב-17 בספטמבר.

הודות למכשירי הקשר והביפר, המוסד ידע את התנועות המדויקות של פעילי חיזבאללה והצליח להעביר פצצות למקומות ספציפיים, והרג לא רק את המטרות שהוגדרו לחיסול אלא גם את בני משפחתם ועוברי אורח. עד כה נהרגו כ-6,000 בני אדם ועשרות נפצעו בפיצוצי הביפר וההפצצות לאחר מכן בלבנון.

קרדיט: ערביכ דפנס   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות וחברת הביפר בטאיוון