“חדשות רעות” לפוטין מסעודיה

רוסיה עומדת בפני הסיכון של מניעת הכספים הדרושים להפעלת כלכלת המלחמה שלה אם ערב הסעודית תממש את תוכניותיה להגדיל את הפקת הנפט שלה ולהגן על מעמדה כיצואנית הנפט הגדולה בעולם, כך כותב העיתון האמריקאי ” פוליטיקו “.

הוול סטריט ג’ורנל דיווח מוקדם יותר כי ריאד מתוסכלת מהכישלון של מדינות מפיקות אחרות לתאם את הפחתת האספקה ​​כדי להעלות את מחירי הנפט לכ-100 דולר לחבית, בהשוואה למחיר הנוכחי של 70 דולר.

סוחרי הנפט אומרים שסעודיה נערכת כעת לייצא יותר נפט כדי לתפוס נתח שוק ולהגדיל את הרווחים, גם כשהמחירים יורדים.

אסטרטגיה זו תוביל לקריסת מחירי הנפט, שהן “חדשות רעות” עבור נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שמדינתו מסתמכת בעיקר על נפט וגז כדי לממן את תקציבה.

אנליסט רוסי בתחום האנרגיה שנמצא בנורבגיה, מיכאיל קרוטיקין, אומר כי המהלך הפוטנציאלי של ערב הסעודית מהווה “סכנה עצומה” לתקציב הרוסי בשל התלות הרבה שלה בהכנסות מנפט, ומוסיף: “עכשיו נותר לנו רק לחכות ולצפות”.

קרוטיקין ציין כי סעודיה “מודעת לחלוטין לכך שחברות רוסיות אינן עומדות בדרישה להפחית את הייצור, ולכן היא מפתחת תוכניות משלה”.

חוקרת מרכז קרנגי, אלכסנדרה פרוקופנקו, מאמינה שהסיכונים גבוהים עבור הקרמלין.

Expert: Saudi oil faces threat from Russia | English News | WION - YouTube

 

פרוקופנקו אמר כי “במחירים נוכחיים, כל ירידה במחירי הנפט ב-20 דולר תוביל לירידה בהכנסות הרוסים של 1.8 טריליון רובל (20 מיליארד דולר), אשר שווה ערך לכ-1% מהתוצר המקומי הגולמי של רוסיה”.

פרוקופנקו הוסיפה: “הממשלה תעמוד בפני בחירה בין הפחתת ההוצאות, מה שלא סביר במהלך המלחמה, או התמודדות עם לחץ האינפלציה ועליית הריבית המחניקה”.

הפייננשל טיימס דיווח בשבוע שעבר כי סעודיה עשויה לנטוש את שאיפותיה ארוכות הטווח להגביל את אספקת הנפט על מנת לדחוף את המחירים לכ-100 דולר לחבית.

מומחי שוק הנפט מאשרים שלערב הסעודית יש את היכולת הגדולה להפיק ולייצא ובכך לשלוט על השוק על ידי הגדלת ההפקה במקום להתמקד במחירים.

אג’אי פארמאר, מנהל ניתוח שוק הנפט ב-ICIS, מציין כי “הכלכלה העולמית איטית במקצת, והביקוש לנפט אינו גבוה כפי שסעודיה רוצה”.

“כמה יצרנים, כולל רוסיה, חורגים כל הזמן מהמכסות שלהם, והסעודים מאבדים סבלנות”, מוסיף פרמאר.

Why Are Saudi Arabia, Russia Cutting Oil Production? | MoneyCurve | Dawn  News English - YouTube

 

“המסר שסעודיה רוצה להעביר הוא שיצרני הנפט חייבים להתאמץ יותראחרת ירוויחו פחות הכנסות”.

עם זאת, גם אם סעודיה תנקוט בצעד זה, סביר להניח שרוסיה המותשת כלכלית לא תיסוג ממלחמתה נגד אוקראינה.

הכלכלנית חלי סימולה אומרת, “רוסיה עדיין תוכל לממן את המלחמה לזמן מה… המלחמה לא תסתיים כי לרוסיה אין כסף”.

רוסיה, יחד עם מדינות כמו קזחסטן ועיראק, הואשמו בייצוא יותר נפט ממה שסוכם עם אופ”ק, לפי מה שדווח בוול סטריט ג’ורנל.

גם מוסקבה חרגה בעקביות מהמכסה הוולונטרית שלה, שעומדת כיום על 8.98 מיליון חביות ליום, למרות הבטחותיה החוזרות ונשנות לעמוד.

 

המחירים ירדו בכ-6% עד כה השנה על רקע הגדלת האספקה ​​מיצרנים אחרים, במיוחד ארה”ב, בנוסף לצמיחה חלשה בביקוש בסין, לפי רויטרס.

ביום רביעי הכחיש ארגון מדינות ייצוא הנפט (OPEC) את מה שנכלל בדו”ח הוול סטריט ג’ורנל, ותיאר זאת כלא מדויק ומטעה לחלוטין, שכן הוא קבע כי שר האנרגיה הסעודי הזהיר מפני ירידת מחירי הנפט ל-50 דולר לחבית אם חברי OPEC+ לא ידבקו בהגבלות על כמות הפקה מוסכמת.

IEA Warns Oil Cuts by Russia, Saudi Arabia to Cause Big Supply Shortfall |  Vantage with Palki Sharma

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות