התקיפות הישראליות בתימן לשיתוק יכולות החות’ים: אתגרים

ביום ראשון, תימן הייתה עדה להסלמה יוצאת דופן כאשר צה”ל פתח במתקפות אוויריות על אתרים אסטרטגיים שבשליטת החות’ים, הרג ארבעה בני אדם ופצע 33 אחרים, בעוד צוותי ההצלה עדיין פועלים לאיתור נעדרים.

התקיפות ממשיכות לעורר את הסכסוך באזור, על רקע שאלות לגבי המניעים של ישראל לתקיפת מטרות בתימן והרחבת היקף העימות שלה עם בעלות בריתה של איראן באזור לאחר חיסול מזכ”ל חיזבאללה, חסן נסראללה.

 

פרטים על התקיפות הישראליות

התקיפות שישראל תיארה כפעולה אווירית “בקנה מידה גדול”, כוונו לנמל ימי בראס עיסא ונמל חודיידה, ושתי תחנות כוח באל-חלי ובאל-ח’ת’יב.

תקיפה זו התרחשה יממה לאחר שהחות’ים, המסווגים כקבוצת “טרוריסטים” בארצות הברית, קיבלה אחריות על מתקפת טילים על נתב”ג בתל אביב, על רקע החשש שהלחימה במזרח התיכון תצא משליטה. ואיראן וארצות הברית יישאבו אליה.

 

המטרות של ישראל בתימן

המתקפה על נמל חודיידה ותחנות הכוח מדגישה את האופי האסטרטגי של פעולות צבאיות אלו, כך אומר המומחה הצבאי הירדני, הטייס לשעבר האלוף מאמון אבו נוואר, בראיון שלו לאתר “אל-חורה”.

הוא סבור כי “ישראל מנסה לצמצם את היכולות בתחום הטילים והכלכליות של החות’ים”.

אבו נוואר מציין כי “התקיפות הללו בהחלט בוצעו בידיעה ובתיאום עם המדינות השוכנות לחופי הים האדום”, והוסיף כי “נראה כי השתתפו בהן בין 30 ל-50 מטוסים, כולל מטוסי תדלוק אוויריים , בשל המרחקים.” 

מצה”ל נמסר כי במבצע צבאי זה השתתפו עשרות מטוסים ישראלים, בהם מטוסי קרב.

שר הביטחון גלנט אמר: “המסר שלנו ברור: מבחינתנו אין מקום רחוק מאיתנו”.

סוכנות הידיעות הצרפתית ציטטה את דובר צה”ל שאמר כי כוחות ישראליים תקפו אתרים צבאיים “שמשמשים את החות’ים להובלת נשק ואספקה ​​איראנית לצרכים צבאיים”, והדגיש כי התקיפות הגיעו בתגובה ל”התקפות האחרונות ששיגרו החות’ים. נגד מדינת ישראל”.

הוא ציין כי נמל חודיידה “משמש להעברת משלוחי נשק לחות’ים”, כולל טילים המאיימים על ביטחונה והאינטרסים של ישראל באזור.

המרחק בין ישראל לתימן הוא כאלפיים קילומטרים
המרחק בין ישראל לתימן הוא כאלפיים קילומטרים (המפה באדיבות AFP)

 

ערוץ אל-מסרה של החות’ים, דיווח כי התקיפות הובילו למותם של ארבעה בני אדם, “כולל עובד נמל, שלושה מהנדסי חשמל ו-33 פצועים, כמספר ראשוני של התוקפנות הישראלית על האזור”, וציין כי צוותי אמבולנס וחילוץ עדיין מחפשים אחר נעדרים.

בראיון שלו לאתר “אל-חורה”, אמר אבו נוואר, “התקיפות כוונו גם לתחנות כוח מכיוון שהאנרגיה משמשת את החות’ים לייצור תחמושת. כמו כן, הפגיעה בנמל מטרתה למנוע אספקה ​​צבאית איראנית ולהפעיל לחץ כלכלי גדול יותר על החות’ים”.

הוא הסביר, “הנמל מייצג עורק חיוני לזרימת סחורות, והפגיעה בו מגבירה את הלחץ על החות’ים מהרחוב המקומי, שכן תימנים רבים תלויים באספקה ​​שמגיעה דרכו”.

המורדים התימנים פתחו במספר התקפות על מדינת ישראל מאז תחילת הפעולות הצבאיות הישראליות ברצועת עזה בעקבות התקפת חמאס חסרת התקדים בדרום ישראל ב-7 באוקטובר 2023.

ביולי האחרון הם ביצעו תקיפת מל”ט על תל אביב שבה נהרג אדם אחד.

בתגובה, פתחה ישראל בתקיפות על תחנת כוח ומחסני דלק בנמל חודידה.

החות’ים, השולטים באזורים נרחבים בתימן, הם חלק ממה שאיראן מכנה “ציר ההתנגדות”, הכולל במיוחד את חמאס וחיזבאללה.

תמונה

 

אתגרי השליטה בחות’ים

למרות שישראל שואפת לצמצם את פגיעתם הקשה של החות’ים, שנראית קשה מאוד, לדברי אבו נוואר, וציין כי התקיפות האמריקאיות והבריטיות לא הצליחו לבלום אותם.

אבו נוואר מציין כי יכולותיה של איראן בהברחה ובמסירת נשק לחות’ים הן גדולות והיסטוריות, ומוסיף כי פגיעה בשני נמלים לא תמנע הגעת אספקה ​​צבאית.

הוא הוסיף כי להשפעת התקיפות, אם הן יתרחבו, עשויה להיות השפעה שלילית על מסדרון הסחר העולמי ועל חופש השייט, ו”אני בכלל לא חושב שמדינות האזור יאפשרו זאת”.

החות’ים תוקפים באופן קבוע ספינות שלדבריהם קשורות לישראל או לארצות הברית ולבריטניה בים האדום ובמפרץ עדן. ארצות הברית פתחה בתקיפות על מטרות חות’יות בתימן, שבחלקן השתתף הצבא הבריטי.

לדבריו, “לחות’ים יש יכולות נהדרות לסגור את הים האדום באמצעות סירות תופת וכלי נשק מדויקים המכוונים באמצעות לוויין”.

הוא מוסיף כי לחות’ים יש גם טילי חוף-ים, ששימשו בעבר לפגוע בספינות סעודיות, אמירתיות ואמריקניות, מה שמקשה על המאמצים הבינלאומיים לשלוט בתנועתם באזור.

אבו נוואר מציין כי “לחות’ים יש יכולות צבאיות מתקדמות, כולל הסבת טילים, כמו סאם 2, לטילים מונחים לפגיעה בספינות”.

הוא סבור כי “היכולות המתקדמות הללו ואדמות תימן ההרריות הופכות את השליטה בחות’ים לדומה למה שקרה באפגניסטן, שם היה קשה לשלוט בקבוצות לוחמות שהשתמשו בטקטיקות מנהרות והרים, בנוסף לעובדה שהם נהנו מתמיכה איראנית חזקה. “

תמונה

 

בריתות אזוריות

התקיפה הישראלית האחרונה בוצעה בתיאום עם מספר מדינות השוכנות לחופי הים האדום, מה שמשקף שיתוף פעולה הולך וגובר בין ישראל למדינות האזור להתמודדות עם ההשפעה האיראנית.

למרות המאמצים המשותפים הללו, אבו נוואר מציין כי “הנושא המרכזי בים האדום נותר ללא פתרון”.

הוא מאשר שפעולות קודמות של ארצות הברית ובריטיות לא הצליחו למנוע מהחות’ים לפגוע בספינות או לסגור נתיבי ים, ומדגיש כי “חודיידה ובאב אל-מנדב עדיין בשליטתם של החות’ים, מה שמהווה איום ישיר על הסחר הבינלאומי”.

בהקשר זה, הכלכלה הישראלית נפגעה מאוד, שכן כמעט אין תנועת ספינות מסחריות הקשורות לישראל בים סוף.

אבו נוואר מוסיף: “כל מה שקשור לישראל נמצא בסיכון באזור הזה, כולל ספינות מסחריות”, מה שמגביר את הלחץ הכלכלי על ישראל ומחזק את החשש מאיומי החות’ים על השייט בים האדום.

 

אתגרים עתידיים

אבו נוואר סבור כי התקיפות הישראליות, למרות חשיבותן הצבאית, “לא יהוו נקודת מפנה” בסכסוך עם החות’ים.

הוא הסביר כי “גם אם החות’ים יושפעו, ההשפעה של התקיפות הללו תהיה מוגבלת”, מכיוון שהחות’ים נתמכים על ידי איראן, והמצב ההומניטרי המתדרדר בתימן מקשה על הפעלת לחץ נוסף על החות’ים.

הוא גם ציין כי לחות’ים יש את היכולת לשבש לחלוטין את הפעילות הימית בים האדום, לרבות חיתוך קווי סיבים אופטיים (כבלי האינטרנט) העוברים בו, מה שמהווה איום גדול יותר על הסחר העולמי.

אנליסטים העריכו כי במידה וישראל תתקוף שוב היא עלולה לפנות לעבר מסופי הנפט הסמוכים בנמל סאליף.

תמונה

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות