חשיבותה של התדמית בשכונה המזרח תיכונית

בשכונה המזרח תיכונית, התדמית שלך בעיני אחרים היא בעלת חשיבות עליונה, וקובעת מה יחשבו עליך ואיך יתנהלו כלפיך מנהיגי המשטרים בשכונה, איך ינהגו כלפיך עמי השכונה, ולא פחות חשוב, התדמית שלך בשכונה, תקבע אם ואיך יפעלו נגדך בריוני השכונה ובהם ארגוני הטרור.

התדמית שלך בעיני השכונה המזרח תיכונית נקבעת מאיך דבריך ומעשיך נתפסים בעיני המשטרים ועמי השכונה, ואם הם נתפסים כמשדרים עוצמה או כחולשה, בהתאם להלכי הרוח והמחשבה המעוצבים על פי תרבויות השכונה.

בשכונה המזרח תיכונית, אויבך וידידיך יתנהלו כלפיך בהתאם לתדמיתך.
אם מעשיך ודבריך ייתפסו כמשדרי עוצמה, תיתפש כחזק ויעריכו אותך, ותקבל את הכבוד השמור בשכונה לחזקים. יחששו מפניך, יחפשו את הדרך להיות איתך ביחסים טובים, או לפחות לא ירצו להרגיז אותך.

متظاهرون إيرانيون في طهران ينددون باغتيال نصر الله، 28 سبتمبر 2024 (Getty)

 

אם מעשיך ודבריך ייתפסו כמשדרי חולשה, תיתפש כחלש ויבוזו לך, יתייחסו אליך בבוז ובביטול, כאל מי שלא ניתן לסמוך עליו, לא יחפשו את קרבתך, לא יחששו להתארגן נגדך ולשתף פעולה נגדך עם אחרים, ולא יפחדו לתקוף אותך מילולית ופיזית.

בעיני המשקיפים מהיציע המזרח תיכוני על המתרחש במלחמה שפתחו ארגוני הטרור הפלסטינים בראשות חמאס, וחיזב-זבאללה – ארגון הפשע והטרור השיעי מלבנון, הנתמכים ע”י משטר המולות מאיראן, תדמיתה של ישראל עברה עליות ומורדות.

ההפתעה בשכונה לנוכח מתקפת הטרור הפלסטינית ב 7 באוקטובר 2023, שתפסה את ישראל לא מוכנה, וסרטוני ותמונות הזוועה שהעלו החלאות הפלסטינים בשידור חי מהטבח של השבת השחורה, חוסר התגובה המיידי של ישראל, התמונות והקולות שיצאו מישראל בשבת השחורה ובימים הראשונים לאחריה, גרמו להתנפצות התדמית הישראלית בעיני מנהיגי ועמי השכונה, ולכך שישראל נתפסה בעיני רבים בשכונה כחלשה.

תמונה

 

כשישראל החלה לעשות את מה שצריך ומתבקש בתחילת מלחמת חרבות ברזל, התמונות והקולות שיצאו מחורבן עזה, גרמו לשינוי התדמית הישראלית בשכונה, ושוב ישראל נתפסה כחזקה. אבל ההתנהלות הישראלית והתקדמות המלחמה ברצועת עזה, והיציאה המאוחרת ללחימה במרכז ודרום הרצועה, נתפסו כהיסוס המשדר חולשה, ושוב התדמית הישראלית עברה שינוי לרעה ושוב ישראל נתפסה כחלשה.

לאחר שישראל החלה לפעול במרכז ודרום הרצועה, התמונות שיצאו לעולם המראות את תוצאות כיבוש רפיח, שלמרות כל האיומים הפלסטינים והאיראניים (ושל פרשנים ולשעברים ישראלים) לא היה אסון לצה”ל אלא לחמאס ולפלסטינים, שוב השתנתה תדמיתה של ישראל והפכה לנתפסת כחזקה.

לאחר שישראל הותקפה ע”י איראן במאות טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב”מים, וכל מה שישראל עשתה הסתכם בתקיפה באיראן שנועדה להראות למשטר האיראני שישראל יכולה להגיע ולתקוף בכל מקום באיראן, בשכונה המזרח תיכונית הרימו גבה כשואלים: “מה? זהו? זו כל התגובה הישראלית?” ולאחר חיסולו של המחבל אסמאעיל הנייה בטהראן, תדמיתה של ישראל שוב קיבלה חיזוק חיובי ובשכונה המזרח תיכונית רבים אמרו בגלוי או בשקט מתחת לשפם – כל הכבוד לישראלים האלה.

תמונה

 

ובשבוע האחרון, השינוי של תדמית ישראל בעיני השכונה המזרח תיכונית נקבע במסמרות ברזל כמשדרת עוצמה, וישראל שוב נתפסת כמדינה חזקה, התקיפה הממוקדת על מחבלי חיזב-זבאללה במתקפת הביפרים ובמתקפת מכשירי הקשר, חיסול בכירי חיזב-זבאללה בזה אחר זה, ובהם חיסול צמרת פיקוד כוח רדואן במרתף בניין מגורים ברובע הדאחייה – מעוז חיזב-זבאללה, ותקיפות היממה האחרונה של בונקרים תת קרקעיים של מפקדות חיזב-זבאללה ושל מתקנים אסטרטגיים ובהם מחסני טילי חוף ים, שחיזב-זבאללה מיקם מתחת לבנייני מגורים ברובע הדאחייה, וכמובן חיסול נסראללה.

כל אלו מסגרו את התדמית הישראלית לא רק כחזקה, אלא גם כמתוחכמת, כמתחבלת תחבולות, כמדינה שיודעת הכל על אויביה ושצבאה יכול לעשות הכל ובכל מקום, כמדינה שרואה לרחוק, בעלת ראייה אסטרטגית, מתכננת קדימה מהלכים מתוחכמים ומשחקת את השחמט המזרח תיכוני, מדינה שלא חוששת להתעמת עם אויביה, שלא מתפשרת על ערכיה ועומדת בפני לחצים של ידידיה, ובקיצור – מדינה חזקה שיש להיזהר ממנה מצד אחד, ואולי שווה לחפש את קרבתה מצד שני.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות